onsdag, april 24, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: 11.22.63 (Blu-ray)

Anmeldelse: 11.22.63 (Blu-ray)

Mordet på JFK er en af de mest populære drabssager nogensinde, hvor man trods domsfældelse over den militære desertør Lee Harvey Oswald, er man den dag i dag stadig usikker på, hvorvidt han arbejdede alene. Den største konspiration er involveringen af den amerikanske regering i komplottet, mens andre blot mener, at han havde en back-up-skytte. Denne nye mini-serie tager en fiktiv drejning på konspirationen med rødder i virkeligheden og giver sig i kast med tanken om – hvad nu hvis man kunne stoppe snigmordet?

11.22.63 er som navnet antyder datoen for JFKs mord, og serien følger skolelæreren Jake Epping (James Franco), som under en samtale på en diner med en gammel bekendt Al Templeton (Chris Cooper) opdager, at døren til baglokalet er en tidsportal. En portal der tager dig tilbage til 1960, og som, ligegyldig hvor lang tid du bruger i portalen, i sidste ende kun varer to minutter i virkeligheden. Epping bliver nu sat på en mission for at redde JFK og går undercover i fortiden i løbet af tre år, indtil han nærmer sig dagen for snigmordet.

Selve konceptet er utroligt fascinerende og spændende, og viser endnu en gang nogle geniale fantasier hos skaberne J.J. Abrams og Stephen King. King har skrevet romanen og det bærer tydeligt præg af hans klassiske mystik. Den går i dybden med tidsrejsekonceptet på en hidtil anderledes måde, hvor man ikke bruger så meget tid på forståelsen, men mere mulighederne. Serien kaster os ind i midten af en hektisk forsøg på at redde JFK og vi får sammen med overnaturlige tidsrejsehorisont også inkorporeret nogle interessante tidslige elementer fra 60’erne.

Serien går meget professionelt til værks på konceptet med mulighederne i tidsrejsen og bruger ikke tid på at vise alle mulige forskellige situationer, hvor Epping vender frem og tilbage i tiden. Det er på den ene side lidt ærgerligt, da man gerne vil have lidt mere tidsrejse med i plottet og deremd opnå nogle uforudsigeligheder og gentagelseseffekten – men på den anden side er det et klogt valg. ”always leave the audience wanting more” fungerer ret godt her, da man udover seriens fascination af de små tidrejsenotationer har mere tid til at gå i dybden med en bestemt handling med fokus på karakterer og gennemtænkt plothistorier.

Selve serien spiller meget på det mystiske inden for fortidens rammer, hvor man kan have svært ved at ændre på tidslinjen, da den på en eller anden måde bekæmper én ved hjælp af omgivelserne i situationen. Det giver en herlig uforudsigelighed i plottet, som graver dybere ind i kernen af en fiktiv forståelse for, hvad der egentlig stod bag drabet på JFK. Franco spiller eminent i rollen som den tidsrejsende lærer, og formår både at stå i stærk kontrast såvel som at blande ind i den tidslige effekt af 60’erne.

Samlet set er 11.22.63 spækket med spænding fra start til slut, og formår at ridse i overfladen af tidsrejsekonceptet uden at overdrive og uden at tilskueren mister interessen. Den meget specifikke historie er ganske interessant og trods den afvigelser fra romanen, formår serien at gå til klingen på konceptet og mystikken med en interessant vinkling.

Release: 22-08-16 på Blu-ray.

11.22.63 trailer