ForsideAnmeldelserAnmeldelse: American Horror Story: Asylum (Sæson 2) (DVD)

Anmeldelse: American Horror Story: Asylum (Sæson 2) (DVD)

american_horror_story_-_season_2_nordic-21030947-frntl

Serien American Horror Story tog seeren med storm, da den væltede over skærmen tilbage i 2011 – den skræmmende tilgang til horrorgenren, de nytænkende teknikker samt en generel uhyggelig atmosfære gjorde det til en af de mest interessante horror-serier siden Supernatural. Første sæson fulgte hændelserne i et hus, hvor op til flere forskellige generationer af spøgelser hjemsøgte den nyligt tilflyttede familie. Denne anden sæson starter fra bunden igen, og følger et helt nyt plot – dog med visse gengangere i nye roller.

Serien følger en sindssygeanstalt ved navn Briarcliff, som drives af en flok nonner. Overhovedet Jude (Jessica Lange) fungerer som den modbydelige autoritet, der slår ned på den mindste uro eller kurre på tråden. Hun misbruger sin magt over sine patienter, men en langt mere modbydelig personlighed finder vi i kælderen – her arbejder den groteske doktor Arden (James Cromwell), som udfører frygtelige forsøg på de uanede patienter. Blandt disse forskellige karakterer graver serien dybt ned i hjertet af denne institution, og fortæller indflettede historier om de forskellige indsatte og deres brik i puslespillet. Selve handlingen foregår tilbage i 1962, men krydsklipper skiftende til nyere tid, hvor fortidens skeletter i skabet stadigvæk påvirker nutidens befolkning.

Skaberne virker til at have finpudset opskriften på en god gedigen gyser i denne anden sæson, da man virkelig er klistret til sofaen fra start til slut. Første sæson var mere på eksperimentalt niveau og afprøvede kræfter i forhold til teknik og historiefortælling – I etteren kunne man godt have en tendens til at falde fra i midten af sæsonen, men i toeren er man bare fanget fra start til slut i et indviklet net af sammenflettede historier. Denne anden sæson har en tendens til at holde hemmelighederne tæt på kroppen og blot give små brødkrummer afsnit efter afsnit, indtil seeren har optrevlet hele sammenhængen med plottet og dets karakterer.

De mest seværdige personer fra første sæson er dukket op i andre roller, men deres unikke skuespil og særegnede attituder passer endnu en gang perfekt ind i det skumle univers. Desuden har serien også tilføjet nogle nye skuespillere for at pifte det hele lidt op, men inderst inde er det gengangerne, som stjæler rampelyset. Specielt Zachary Quinto, Jessica Lange og Evan Peters, som viser sig fra endnu en ny side af deres flotte skuespil, og virkelig lever sig ind i denne psykotiske, grænseoverskridende og groteske historie. Serien er også en god mulighed for skuespillerne at vise deres alsidighed og omfangsrige arsenal af dygtigt skuespil – specielt Quinto og de lettere ubemærkede kvinder i sæson 1, Sarah Paulson og Lily Rabe, har fået ekstra meget frirum til at vise deres fantastiske evner.

Jeg har altid været fascineret af sindssygehospitaler og alle de forskellige myter og historier om groteske eksperimenter samt uretfærdige autoriteter, så derfor er det en sand fornøjelse at se en hel sæson udfolde sig med historier fra denne ubarmhjertige anstalt. Denne sæson virker også sprængfyldt med forskellige sammensætninger af horror-historier, som nærmest aldrig før er blevet kombineret på et og samme projekt. Etteren var en smule bundet i forhold til spøgelseskonceptet, men toeren har langt mere frie tøjler til at kunne fordybe sig i en masse småhistorier og lade dem udspille sig i samme univers. Man får kastet utroligt mange informationer og historier i hovedet allerede i første afsnit, og derefter er det op til seeren at stykke tingene sammen og i sidste ende finde en forståelse for, hvad der er ægte eller blot løgnehistorier.

Samlet set er anden sæson af American Horror Story en finpudset perle for alle, som elsker gysereffekter og selve horror-genren. Hvert afsnit er en bombarderende omgang rædsel og skræmmende virkemidler og man kan blot sidde tilbage i sofaen og nyde suset.

Release: 28-08-14 på DVD og Blu-ray

Find forhandler og den bedste pris på American Horror Story: Asylum

American Horror Story: Asylum trailer