ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Boston Legal – the complete series (DVD)

Anmeldelse: Boston Legal – the complete series (DVD)

1

Retssagsdramaer har i mange år været et vigtigt emne på seriemarkedet, da man fik en realistisk vinkel på underholdningsdelen med afsæt i enten virkelige sager eller ægte procedurer. Konceptet er ikke brugt så hyppigt for tiden, men 90’erne var det helt store år med Ally McBeal, Judging Amy og The Practice. Den sidstnævnte serie introducerede i sin ottende og sidste sæson karakteren Alan Shore (James Spader), som hev serien op i et helt nyt niveau i afslutningen. Han var så stor en succes, at han fik skrevet sin egen spin-off, Boston Legal, og den har jeg kigget nærmere på.

Serien følger advokaten Alan Shore, som på trods af en tvivlsom etisk forståelse af sine sager alligevel formår at være bragende dygtig i faget. Sammen med chefen Denny Crane (William Shatner) og en skare af specielle kollegaer tackler de forskellige personlige sager om mennesker.

Det var første gang for mit vedkommende, at Boston Legal ramte min skærm, men jeg havde hørt rigtig godt om konceptet. Normalt viger jeg lidt udenom de forskellige retssags og efterforskningsserier, da jeg efterhånden er ved at være træt af den trivielle, letgenkendelige procedurehandling. Boston Legal står ud som en outsider, da den tager en smule pis på konceptet og viser folk, som ikke har problemer med at bruge beskidte tricks til at vinde en sag. Som så mange andre serier er den meget karakterpræget, men serien formår at bikse nogle unikke figurer frem, som man slet ikke kan få nok af. William Shatner, den gamle veteran fra den originale Star Trek-serie fungerer som den komplekse gråzone-skikkelse, som ikke skyr nogen midler for at bevare sit uigennemtrængelige ego. Ved siden af ham er James Spader en fantastisk figur, og han formår virkelig at brage i gennem som en mystisk skikkelse, som man både griner af, undrer sig over og overordnet set slet ikke kan sætte en finger på.

Humoren har en stor faktor i denne serie, og det er forrygende underholdning. Man dvæler ikke ved for mange forklaringselementer eller kedelige dialoger og retfærdighed og amerikansk patriotisme, men skærer i stedet ind til benet og griber retssagen om struben med et frådende bid. Kombinationen af alvorlige retssager og advokaternes manglende realitetssans giver en solid dynamik i handlingen, som gør den til en ren fornøjelse. Man kan tydeligt se, hvorfor Boston Legal har fået endnu større succes en sin originale kilde, The Practice, da grundfundamentet i serien er langt mere diffust, afslappet og præget af nogle alsidige skuespillere. Det bliver ikke nær så mekanisk og man opnår en langt større indlevelse i konceptet, når man balancerer mellem humor og alvor.

Selvom serien bryder de klassiske klicheer, så husker den også, at man skal have en fast holdepunkt. Det ses blandt andet som de to hovedpersoners mentale restitution i lænestolene på toppen af deres famøse skyskrabere. Sæsonerne har for det meste omkring 20 afsnit pr. sæson, hvilket virker som en stor mundfuld. Alligevel formår sæsonerne at bevare gejsten, og jo længere man kommer ind i serien, jo mere formår de forskellige hovedpersoner at skeje ud og bevæge sig yderligere væk fra den etiske balancegang. Sagerne formår på trods af hele 5 fulde sæsoner at være forfriskende nye og anderledes hver gang, mens man for det meste vender tilbage for at se den famøse bromance mellem Shatner og Spader.

Samlet set er Boston Legal en underholdende retssagsserie, som kombinerer drama med humor på en meget skarp, uetisk og forrygende solid vis. Skuespillet er i top og konceptet er langtidsholdbart, og med alle sæsoner i samlingen har sørget for underholdning til mange kogersøndage i sofaen.

Release: 06-07-15 på DVD

Boston Legal trailer