ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Californication – Sæson 6 (Blu-ray)

Anmeldelse: Californication – Sæson 6 (Blu-ray)

californication_season6

David Duchovny var tilbage i 90’erne en kæmpestjerne som den ene part af en detektivduo i serien The X-Files om overnaturlige hændelser i hverdagen, hvorefter op til flere spillefilm blev kreeret ud fra serien. Siden 2007 har David Duchovny dog skiftet sit image ud med en sexafhængig forfatter af en douchebag. Det virker måske som noget af et karriereskift, men serien fungerede helt eminent, og nu er den sjette og næstsidste sæson kommet til det danske marked.

Hank Moody fortsætter sine vilde eskapader endnu en gang, men i denne sæson bliver han tvunget til at tage på en afvænningsklinik, da han er gået helt i hundene som resultat af sin dårlige samvittighed over en selvmordskvinde i hans liv. Det bliver dog en hurtig omgang, da han fristes af den underskønne Faith(Maggie Grace), som også vækker opmærksomheden af den afdankede rockstjerne Atticus Fetch. Samtidig forsøger Hank at balancerer sit familieliv med sprut, narko og nøgne damer, men som altid kører det ikke helt, som Hank ønsker det.

Seriens sjette sæson fortsætter de vanvittigt humoristiske og grænseoverskridende humorelementer, som gør serien til en original oplevelse. Man skraldgriner over dumhederne i Hanks vilde liv, og man sidder hele tiden med den ambivalente følelse, at man er glad for, at man ikke lever det liv, men alligevel føler sig tiltrukket af det. Samtidig er sæsonen spækket med nøgne damer og vilde fester, og den sjette omgang er ikke en undtagelse i det faktum, at serien for alvor er en drengerøvsfornøjelse for alle pengene. Hele serien tager pis på alle ting i livet – tabuer, følelser, sex og stoffer, og man bliver virkelig bidt af den afslappede stemning, som ikke er bundet op på nogen som helst former for klicheer eller kedelige rammer. Det gør serien til en unik oplevelse, hvor man visuelt set kan opleve alle de ting, som er forkert at gøre i virkeligheden.

Størstedelen af seriens succes skyldes uden tvivl Duchovnys fornemme skuespil, da han virkelig lever sig så meget ind i rollen som den afdankede forfatter, at man ikke kunne se andre i rollen nogensinde. Han spiller med så kølig en attitude og en rigtig douchebag-indstilling og det fungerer bare helt perfekt. Han omfavner sin hverdag med sprut, stoffer og sex overalt og man bliver næsten overbevist om, at David Duchovny selv er en del af denne hverdag i virkeligheden. Sammen med nogle fede klipninger på billedsiden i form af en blanding af grumsede videomontager og gennemarbejdede billedredigeringer bliver både den underholdningsmæssige og visuelle oplevelse en sand fornøjelse. Denne sjette og næstesidste sæson fortsætter stimen af succes, og man føler næsten, at den er på vej til at overgå sine forgængere. Duchovny har udviklet sig meget i løbet af serien, og på dette tidspunkt er han helt og aldeles integreret i universet, og selve manuskriptet er også blevet langt vildere og mere intenst. Det er som om, at hele denne sæson er taget mod nye højder, og har fikset et handlingsmønster, som for alvor sparker røv.

Sæsonen leder selvfølgelig historisk set tilbage til handlingen i de foregående sæsoner, men serien afslutter ikke med en decideret cliffhanger efter hver sæson, hvilket både gør det muligt at se hele serien fra begyndelsen, men man kan også springe ind sæsonerne enkeltvis. Efter det første afsnit er du allerede med på historien igen, og det gør serien til en rigtig afslapningsserie, hvor man bare kan sætte en tilfældig skive på. Samlet set er det en sand fornøjelse at se sæson 6 af Californication, og nu kan man slet ikke vente til syvende og sidste sæson i denne herlige drengerøvsserie!

Release: DATO på FORMAT
Find forhandler og den bedste pris på Californication – Sæson 6

Californication – Sæson 6 trailer