ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Californication – The Complete Series (Blu-ray)

Anmeldelse: Californication – The Complete Series (Blu-ray)

californication_complete_box_-_season_1-7_blu-ray_15_disc-31920774-frntl

De fleste kan nok bedst huske David Duchovny for sin karakter Fox Mulder i hitserien The X-files, hvor han i gennem en række mystiske situationer fortalte en nervepirrende historie om overnaturlige instanser i hverdagen. Det kom derfor som noget af en overraskelse, da Duchovny dukkede op som skørtejæger og alkoholiserede douchebag, Hank Moody. Fra en hemmelig agent til en alkoholiseret mandsperson, der boltrer sig i damer, får vi i Californication en ny og spændende side af denne dygtige skuespiller – jeg har fået fingrene i samtlige sæsoner af serien, og vil lige forsøge at sætte lidt ord på den generelle oplevelse af produktionen.

Selve serien dykker ned i et kaos mellem Hank Moody (David Duchovny) og hans tidligere kæreste Karen (Natascha McElhone), som for få måneder tilbage gik fra hinanden. Karen har fundet en ny mand, og Hank finder en ny kvinde hver aften. Følelserne forsøges druknet med sprut, damer og sjove jokes, men inderst inde brænder Hanks hjerte stadigvæk for Karen. Serien følger Hanks kamp for at finde tilbage til sin store kærlighed – og ikke mindst hans kamp for at fokusere sin livsretning i et virvar af villige kvindfolk.

Det finurlige ved serien er, at der reelt set ikke sker særligt meget på handlingsfronten, men alligevel bliver man grebet af stemningen, sindstilstanden og den tragikomiske levestil. Selvom serien svælger i bare bryster, seksuelle eskapader og overvældende mange censurfrie momenter, så gemmer der sig alligevel en mening bag – serien kan sagtens ses som et herligt afbræk i hverdagen, men kan også forstås som et en ulykkelig mands forvirrende forsøg på at drukne sorgerne fra sit ødelagte forhold til sit livs kærlighed. Bag nøgenheden og de sjove jokes gemmer sig et hjerte af guld, som i gennem de første sæsoner er slået helt i stykker, og som langsomt med ustabilt forsøges genetableret gennem en seksuel, odysse-lignende rejse til forståelse.

David Duchovny er bragende fantastisk i sin rolle som den elskværdige douchebag, og han formår virkelig at portrættere en ustabil karakter, som nærmest bevæger sig i gennem livet på en bølge af sex, alkohol og rock’n’roll. Det virker nærmest som om, at han har dukket op på settet hver dag med tømmermænd, da han virkelig formår at illustrere en kriseramt person. Serien er uden tvivl en kæmpesucces på grund af hans tilgang til rollen, og hans måde at vikle tingene sammen i et herligt overflødighedshorn af intriger, uheldige nattelivslivshistorier og sexede damer. Selvom serien roterer meget rundt om denne egocentriske personlighed, så rummer handlingen også nogle eminent gode biroller, som bakker om op projektet – her bør mest af alt Evan Handler i rollen som Charlie Runkle nævnes. Han er tilpas ukorrekt og tåkrummende i sin attitude til, at man ikke kan lade være med at holde af ham. Han er det komiske afbræk og ’pauseklovnen’, når tingene spidser for meget til. Runkle og Moodys makkerpar slår virkelig gnister i løbet af handlingen og det smitter af på underholdningsniveauet.

Klipningen i serien er nok også noget af de mest tiltrækkende ved serien, da den virkelig er kreeret på professionel vis – den er af og til meget rustik og grov i sine kameraføringer, og det passer perfekt til ubalancen i Hanks liv såvel som det hektiske tempo i hans virvar af damejagt. Visuelt er den ganske imponerende, og selvom serien forsøger at gøre det mere grynet eller hektisk, så husker de stadigvæk at bevare den høje kvalitet i produktet. Serien i sig selv har også en passende længde, da hvert afsnit ikke varer mere end 28 minutter – på den måde forholder hvert afsnit sig til tingene i et passende omfang, uden at dvæle ved for mange følelser eller for stort en arsenal af sex. Fordelt på ca. 12-13 afsnit pr. sæson formår man at fremhæve de nødvendige ting i handlingen – budskabet pakkes ind i et hektisk univers af fristelser og distraktioner, men i slutningen af hver sæson føler man alligevel, at man har fået noget ud af det.

Personligt er jeg størst fan af de tre første sæsoner, da energien er helt eminent i disse første bekendtskaber og man kommer til at kende figurerne på den bedst tænkelige måde. Henimod slutningen kan man godt mærke, at det trækker lidt i langedrag, og det sker meget i syvende og sidste sæson. Her kan man godt ligesom med f.eks. How I Met Your Mother mærke, at man måske skulle have behersket sig lidt. Dog er sjette og næstsidste sæson faktisk fremragende – den er meget bizar og grænseoverskridende, men genfinder den herlige energi, man så i de første sæsoner. Det kan du også læse mere om her, da jeg har anmeldt sæson 6 alene tidligere.

Generelt set er Califonication efter min mening en fantastisk serie, som kan nyde på mange måder – enten kan man fryde sig over lavinen af nøgne kvinder, eller også kan man kombinere denne instans i en sammenhængende tristesse, hvor man graver dybere ned i Hanks personlighed og finder en meget rørende årsag til at forsøg på at udfylde et tomrum. Skuespillet er eminent, handlingen er medrivende og underholdende og jeg vil på det varmeste anbefale denne til serieelskere – den er anderledes, men lige i skabet.

Release: 06-04-15 på Blu-ray.

Californication trailer