torsdag, marts 28, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: CnMemory Upgrade kit til PS4

Anmeldelse: CnMemory Upgrade kit til PS4

SSD+HDD_PS4_V_600web

Hvis man allerede er ved at løbe tør for plads på sin PS4s 500 GB harddisk eller blot ønsker en bedre performance, så er det muligvis tid til at opgradere til en hybrid-disk og det er netop hvad CnMemory tilbyder med deres upgrade kit til PS4. Lad os se nærmere om det er besværet, og ikke mindst pengene, værd.

Den lille beskedne æske gemmer på en manual på engelsk og tysk, samt en USB nøgle på 8 GB og naturligvis en SSHD fra Seagate på 1.000 GB.

Eftersom der ved hovedproduktet er tale om en intern harddisk er der ikke meget at sige om designet naturligvis. Den medfølgende USB stick er ganske simpel og ikke noget særligt næppe det kommer til udseendet. Design kan dog også være simpliciteten ved anvendelse, men her kan man hovedsagligt takke PlayStation for at have gjort skiftet af harddisk som noget af det mest simple i verden. Dette ses også ved CnMemory upgrade kit til PS4 manualen, hvor man ved få trin bliver guidet igennem processen.

Opgraderingen med CnMemory upgrade kit til PS4 foregår ved at man henter en softwarepakke ned til den medfølgende USB Stick (eller hvilken som helst anden så længe der er plads), som man så skal bruge til at reinitialisere konsollen når man har skiftet harddisken. Harddisken skiftes ganske enkelt ved at man tager topdækslet af sin PS4, skruer en skrue af (som i øvrigt rigtig lækkert er lavet med PlayStations ikoniske firkant, trekant, bolle og kryds), skifter harddisken med yderligere fire skruer og smider den i igen. De første par forsøg med at reinstallere softwaren gav mig sved på panden eftersom systemet blev ved med at melde fejl, hvilket heldigvis viste sig at være fordi den medfølgende USB Stick var formateret i NTFS, hvor den skal være formateret med FAT. Herefter virkede det ganske fortrinligt, men det går ikke usagt at CnMemory upgrade kit til PS4 bør være formateret korrekt out of the box.

Den ydelse man får med en SSHD kontra standarden er afhængig af det man vil måle hastigheden på og de spil man spiller. For mit eget vedkommende blev opstartstiden når konsollen blev tændt forbedret ved at gå fra cirka 25 til 22 sekunder, hvilket jeg læser andre steder ikke er tilfældet og kan skyldes andre forhold. Der hvor jeg til gengæld oplever store forskelle er ved loading af baner og missioner og spil, som allerede er installeret og selvom der er tale om forbedring i sekunder, kan det på lang sigt godt blive til meget tid sparet og brugt på gaming i stedet.

Benchmark – Alm. HDD vs. SSHD

• Opstartstid målt til det hele er i startmenuen: Standard 25,05 sek / SSHD 21,32 sek
    Installering COD: Ghosts: Standard 52,56 sek / SSHD 54,57 sek
    NFS Rivals: Standard 34,35 sek / SSHD 34,25 sek
    COD Ghosts mission load: Standard 24,05 sek / SSHD 19,11 sek

Ovenstående eksempler viser faktisk at installering af spil egentlig ikke er fordelagtig med en opgradering, men denne installation foretager man én gang, mens man loader baner og missioner konstant i sine spil og her performer en SSHD altså langt bedre.

Nogle er sikkert interesserede i, hvorvidt det er muligt at forbedre ydelsen af spillene efter de er loadet og selvom det giver god mening eftersom en harddisk godt kan være flaskehalsen i hardware-opsætningen så var det uden specielt udstyr ikke muligt at måle dette. Jeg kan dog med det blotte øje ikke konstatere nogen fordel ved opgradering med CnMemory Upgrade Kit til PS4, andet end at jeg naturligvis får lidt mere spilletid ved at minimere spildetid.

Enhver gamer med en smule respekt for sig selv ville naturligvis foretrække at kunne spille mere i den fritid han nu engang har til rådighed og her er det vigtigt at eliminere ventetid så meget som muligt. Det mener jeg at have påvist man sagtens kan gøre med dette CnMemory upgrade kit til PS4, som altså indeholder en hybrid Seagate harddisk, som booster loadingtider i dine spil. Lad os se bort fra at de fra fabrikken har glemt at formatere USB-stikket i det rette format og give det tommelfingeren opad alligevel.

• Tydelig ydelsesforbedring
  • Nem guide og opsætning
  • Medfølgende USB-stik (kan bruges til andre formål efterfølgende)