lørdag, april 20, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: D-Link DCS-5020L

Anmeldelse: D-Link DCS-5020L

DCS5020LA1ImageLFront

(D-Link DCS-5020L Wireless N Day & Night Pan/Tilt Cloud Camera)

Det kære barn fra D-Link har et langt navn, men hvordan skulle man ellers fortælle om alle dens funktioner i en smøre. Det giver en form for sindsro at kunne forlade hjemmet når man skal på ferie, eller blot har ladet ungerne være alene hjemme mens man er ude og handle, og stadig vær i stand til at følge med i hvad der foregår derhjemme, hvilket netop er hvad D-Link DCS-5020L muliggør. Vi undersøger, hvad der gemmer sig bag det åh så lange navn.

I den ikke så besynderligt sigende æske finder man selve D-Link DCS-5020L kameraet, samt manual, software, ethernet-kabel og og grej til vægmontering.

DCS5020LA1ImageLBack

D-Link DCS-5020L har et flot, diskret hvidt design, men produktet er trods dette ikke til at tage tvivl af og de fleste ville vide, hvad det er det drejer sig om, når de får øje på D-Link DCS-5020L. Hvis man mod forventning skulle have en indbrudstyv på besøg kan dette i mange tilfælde være med til at skræmme vedkommende væk, men hvis konen som man spionerer i det skjulte opdager det kan man ligeledes forvente at finde sine ting på porten når man kommer hjem. I henhold til producenten lader D-Link DCS-5020L dig holde øje med dem eller det du holder af og selvom det er et beskedent salgsargument, er det ikke desto mindre også sandt, for takket være den relativt kompakte størrelse og det nævnte diskrete design kan man placere D-Link DCS-5020L stort set overalt uforstyrret. Grunden til at vi siger relativt kompakt er at D-Link DCS-5020L naturligvis ikke kan gemmes i toppen af en kuglepen, men tager man de mange funktioner, som vi vil komme nærmere ind på, i betragtning så er D-Link DCS-5020L overraskende tilpas størrelse.

I siden af D-Link DCS-5020L finder man antennen, som både bruges til at forbinde til det trådløse netværk i hjemmet eller til at udvide den trådløse dækning så man om nødvendigt kan forbinde endnu flere kameraer længere væk fra den trådløse router ved hjælp af D-Link DCS-5020L.

Aktivering og alarmering via lyde og bevægelse ved hjælp af smarte sensorer, som sender en e-mail til den adresse du har angivet så du hurtigt kan logge dig ind i kameraets live feed og se om der er nogen i hjemmet som ikke burde være det.

Man kan benytte D-Link DCS-5020L til at overvåge et område 24 timer i døgnet også selvom det skulle blive mørkt, for med sin night vision feature kan man se op til 5 meter i mørke og, hvis man ikke er interesseret i detaljer, men blot aktivitet, så er rækkevidden i mørke også en smule længere end dette. Dette er bestemt en god feature, hvis man har helt små børn man gerne vil holde øje med mens de sover i et andet rum og man selv er i gang med at se en film i stuen. D-Link DCS-5020L har nemlig også mikrofon indbygget, som den ikke blot bruger til at aktivere en alarmerende e-mail, men også til at du kan lytte med til hvad der foregår i det overvågede område.

Du kan tilgå kameraet uanset, hvor i verden du befinder dig, så længe du har internetforbindelse (og forudsat kameraet også har det) og næsten på enhver enhed du kan forestille dig, lige fra computer til smart phone. Selv gennem den simple app til eksempelvis Android enhederne kan du nemt se hvad der sker der, hvor du har placeret kameraet, men også benytte kameraets funktioner, såsom styring af kameraet og du kan endda tage billeder så du kan gemme nødvendigt bevismateriale og lignende. Styring af D-Link DCS-5020L foregår ganske enkelt og giver uanede muligheder. Et klik på center af skærmen neutraliserer kameraets position, så man hurtigt kan komme til udgangspunktet efter man er færdig med at snuse rundt. D-Link DCS-5020L kameraet er ligeledes udstyret med 4x digital zoom skulle det være nødvendigt at komme en smule tættere på begivenhederne. Billedet bliver en smule uklart, men det kan være af afgørende betydning i nogle tilfælde.

dgjpeg.cgi

(D-Link DCS-5020L – Brug af Night Vision)

Screen Shot 2013-07-30 at 6.33.23 PM

(D-Link DCS-5020L – Alm. belysning/dagslys)

Er man i besiddelse af en netværksharddisk (NAS) der understøtter tilslutning af overvågningskameraer, kan man bruge denne til optagelse/lagring af video – således at man kan tilgå video optaget tilbage i tiden, Synology, ASUSTOR, QNAP mv. har alle forskellige løsninger til dette. Min egen Linksys E3200 router har ligeledes end funktion, der understøtter live streaming fra D-Link DCS-5020L, men den var dog ikke i stand til at genkende dens nattefunktion og denne forblev styret (automatisk) af kameraet selv eller via browseren. Denne feature fra Linksys routeren er naturligvis overflødig, idet dette smarte D-Link DCS-5020L selv lader dig se billedet live via browser eller app.’

D-Link DCS-5020L i brug

Nedenfor en kort video der viser hvordan D-Link DCS-5020L fungerer i praksis og hvor nemt det er at styre kameraet via webinterfacet.

[youtube id=”P0324gCoJZ8″ width=”600″ height=”350″]

Sammensætningen af de essentielle, men uundværlige funktioner, såsom styring af kamera fra nærmest enhver enhed i verden (forudsat man har app eller kompatibel browser installeret), nattesyn, støj-aktivering og et flot design med simpel opsætning og vedligeholdelse gør at vi nærmest ikke har noget at sætte en finger på med D-Link DCS-5020L.

Anvendelsesmulighederne med D-Link DCS-5020L er mange og ved at kunne dreje og vippe kameraet er man i stand til at afdække et stort område med blot et kamera tilsluttet. Derfor kan de samlede omkostninger holdes nede, selvom prisen per enhed er en smule høj.

• Simpel opsætning
  • Night vision
  • Lyd + sensorer