torsdag, marts 28, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Dawn of the Planet of the Apes (3D Blu-ray)

Anmeldelse: Dawn of the Planet of the Apes (3D Blu-ray)

dawn_of_the_planet_of_the_apes_3d_blu-ray_blu-ray_2_disc-26529847-frntl

Planet of the Apes har været en succesfuld franchise af bøger og film siden 1963, hvor franskmanden Pierre Boulle introducerede konceptet på skrift. Da konceptet blev overført til film i 1968 med Charlton Heston i front, var populariteten på sit allerhøjeste.  Efter fire efterfølgende film de løbende år og en kæmpefiasko i 2011 blev det tid til at redefinere konceptet med nye tanker, nye præmisser men samme originalitet – det skete i 2011, hvor CGI-effekten gjorde det til en fantastisk oplevelse og nu er den fænomenale efterfølger i den moderne franchise endelig udkommet på Blu-ray.

Filmen følger konsekvenserne af Caesars stigende intelligens i Rise of the Planet of the Apes, hvor aberne har søgt mod skoven for at være i fred fra mennesket. Den menneskelige befolkning kæmper med en altødelæggende virus, og de få overlevende er nu nødt til at bevæge sig ind på abernes territorium for at kunne stabilisere deres hverdag. Kan de lægge gamle fejder på hylden eller vil dette være den endelige konfrontation mellem mennesket og aben?

Den moderne sequel er helt i gennem fantastisk! Da man i 2011 så, hvordan computereffekterne blandet med et vanvittigt interessant manuskript kunne skabe noget helt unikt og nyskabende, fik man for alvor blod på tanden i forhold til at genbesøge det klassiske univers. Efterfølgeren er ganske fremragende og formår faktisk at være endnu bedre end sin forgænger – den fokuserer på ’back-to-basics’ efter min mening, hvor man ikke sætter sin lid til pompøse kostumer, overdådige handlingsmønstre eller unødvendige referencer til de gamle virkemidler. Den går i stedet lige til kødet og fokuserer på manden mod naturen i sin reneste form – man kommer helt tæt på den hårfine grænse mellem abe og menneske i et dilemma, hvor denne grænse så småt er ved at blive udvisket.  Den formår at udnytte moderne tekniske egenskaber med den klassiske originalitet i de første film, hvilket virkelig påviser, at franchisen stadigvæk har et par esser i ærmet endnu.

Man er virkelig kommet til et punkt i filmbranchen, hvor man kan have svært ved at skelne mellem CGI-effekter og virkelighed. Det kan virke som en absurd tanke og man ved selvfølgelig godt, at aberne ikke i virkeligheden kunne agere, som de gør i filmen – men alligevel er man virkelig bjergtaget over den vanvittige realisme i deres opbygning. Deres bevægelser, interne sprog og ikke mindst deres detaljerige pels vælter tilskueren omkuld. Man kan se hvert eneste hår på kroppen og desuden spotte, hvordan deres pels klumper sammen i de regnfulde skovområder. 3D-effekten er faktisk også overraskende positiv på denne udgivelse, da man får større dybde i billedet i forhold til de spæde, postapokalyptiske omgivelser såvel som dybden og detaljeringen af abernes udseende. Den fortjener helt sikkert at blive set i 3D, da man får meget mere ud af filmens univers.

Det er en sand fornøjelse og filmen vinder flest point på denne fantastiske, visuelle instans. Der er blevet kælet for alle detaljer og man får virkelig kræs for øjnene både på den tekniske side såvel som den mere action-prægede side. Handlingen er yderst velskrevet og uhyggeligt stemningsskabende – den meget nede-på-jorden-handling danner grobund for nogle hektiske stridigheder mellem de gode og de onde, men handlingen formår også at gøre denne skillelinje usikker. Hvem er egentlig den reelle skurk? På trods af det ’overnaturlige’ koncept er filmen bragende realistisk og samfundsrelateret, da man kan se nogle gode referencer til virkeligheden. Den fokuserer på en lille gruppe ekstremister, som får fordommene frem i folket.

Gary Oldman er den menneskelige helt i filmen og han formår at give et unikt og rørende portræt til filmen – men alligevel er det aben Caesar, som stjæler rampelyset. Egentligt er det jo Andy Serkis, som skal have rosen, da han både lægger stemme og krop til skikkelsen. Disse to figurer sammen skaber noget unikt og formår at spille videre på den foregående film med fantastiske referencer, men formår samtidig at toppe alle tidligere kreationer med utallige længder. Samlet set er Dawn of the Planet of the Apes en fantastisk actionfilm, som både værner om franchisens originalitet og desuden formår at give en af tidens mest troværdige og veludførte eksempler på perfekt brug af computereffekter. Filmen underholder hele vejen i gennem og man kan ikke andet end at glæde sig over, at se franchisen vækkes til live noget så fornemt.

Bonusområdet er også ganske fremragende og byder på to timers forskellige klip om selve filmens opbygning i forhold til historie, effekter og landskab. Andy Serkis giver sine historier om, hvordan han forberedte sig til at forvandle sig selv til Caesar igen. Derudover er der en lang række lækre dokumentarklip, som går i dybden med tematikkerne om mand vs. aben og som det sidste er der nogle få slettede scener og kommentarspor. Samlet set en overvældende interessant omgang bonusmateriale!

Release: 27-11-14 på DVD, blu-ray og 3D blu-ray.

Find forhandler og den bedste pris på Dawn of the Planet of the Apes

Dawn of the Planet of the Apes Trailer