tirsdag, april 23, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Deadpool (Blu-ray)

Anmeldelse: Deadpool (Blu-ray)

deadpool_blu-ray_nordic-34644816-frntl

En af årets helt store overraskelser kom i form af Ryan Reynolds eget projekt, som har været undervejs i rigtig mange år. Projektet har længe været skrinlagt grundet nogle problemer på manuskriptfronten og med rettigheder og lignende, men 2016 blev året, hvor projektet blev søsat. Og med hvilken succes!

Filmen følger den lettere mentalt ustabile lejemorder Wade Wilson, som bruger sin militære ekspertise til at hjælpe folk i hverdagen med små opgaver. En dag møder han den underskønne Vanessa (Morena Baccarin), som forelskes med det samme. Efter en lykkelig start på forholdet bliver Wade diagnosticeret med dødelig kræft, og beslutter sig for at medvirke i et hemmeligt forsøg, som muligvis kan redde ham. Wade bliver forrådt, men opnår superkræfter og danner identiteten Deadpool, som han bruger til at hævne sig på fjenden.

Hvad der ifølge den ovenstående tekst mest af alt minder om en klassisk actionfilm er i virkeligheden langt fra det i praksis. Filmen er en kæmpe fuckfinger samtidig med en hyldest til superheltegenren, hvor Deadpool er genrens sorte får med sine grænseoverskridende udtalelser og skarpe tunge. Der er fart over feltet hele vejen og hvis man blot kender lidt til Reynolds som person og filmkarakter, så rammer den film spot on. Deadpool er det perfekte kærlighedsbarn mellem de klassiske X-men og Van the Man.

Filmen har så mange tangenter under bæltestedet og rummer så meget Reynolds-humor, at det er svært at kategorisere den under en genre – ligesom Deadpool som tegneseriefigur stikker meget ud, lige sådan gør selve filmen. Den er skarp, drabeligt morsom og ikke mindst en fantastisk visuelt flot film at se på. Den har fokus på utroligt mange lækre klippeteknikker og visuelt imponerende slagsmål, men formår på en eller anden unik måde at holde det hele nede på jorden. Selve æstetikken og atmosfæren er præget af sortkomiske instanser, hvor den mørke scenografi og de skarpe jokes skaber et fantastisk selvstændigt univers, hvor Deadpool stortrives.

Selve historien er fængende fra starten af og er klippet sammen med samme teknikker, som vi for eksempel har set i Iron Man, hvor man krydsklipper mellem forskellige punkter på samme tidslinje. Det giver en fantastisk dynamik, hvor man får et indtryk af Deadpool-karakteren fra starten af og efterfølgende får den vigtige oprindelseshistorie kastet i hovedet. Taget i betragtning af hvor lidt der egentlig sker i løbet af handlingen og hvor meget man elsker filmen, så er det et imponerende stykke filmkunst. Det faktum at filmen stort set kommer over målstregen på jokes, humor og blodige detaljer som en superheltefilm gør det til en genistreg.

Samlet set er Deadpool blandt min top 5 over de bedste superheltefilm nogensinde, og der kommer den til at være placeret i lang tid. Med skarp komik, solide visuelle effekter og ikke mindst en fandenivoldsk attitude formår filmen at være et mesterværk på sine helt egne præmisser.

Release: 30-06-16 på Blu-ray.

Deadpool trailer