ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Devil's Due (Blu-ray)

Anmeldelse: Devil’s Due (Blu-ray)

devils_due_blu-ray_nordic-27622310-frntl

Gyserfilm om det paranormale har virkelig fået et boost det seneste årti, da film såsom The Blair Witch Project og Paranormal Activity skiftevis banede vejen frem for nye muligheder i forhold til at skræmme ved brug af selve mediet i fortællingen. Gyserfilm bliver produceret i lige så stort omfang som kærlighedsfilm, og denne masseproduktion resulterer ofte i nogle dårlige kreationer. Jeg har kigget nærmere på den nyeste gyserfilm om dæmoner, Devil’s Due.

Vi følger ægteparret Sam og Nick, som efter en dejlig bryllupsrejse vender hjem med en uventet overraskelse – Sam er blevet gravid og tingene begynder at blive mere og mere mærkelige. Ægteparret bliver selvfølgelig glad for nyheden, men mystiske, paranormale hændelser begynder at ske omkring dem og barnet virker til at være noget fra en anden verden. Hvad skete der på bryllupsrejsen?

Filmen følger en kæmpe kliché fra starten af, som desværre ikke åbner filmen op på den bedst mulige måde. Vi bliver introduceret til nogle yderst karikerede figurer og bliver desuden vist en masse kedelige scener, som slet ikke får grebet om selve plottets eskalering. Den sløve start er en hæmsko om filmens underholdningsværdi, men tempoet bliver heldigvis indhentet et godt stykke inde i handlingen. Effekten af håndholdte kameraer og realistiske ’point-of-view’-optagelser er desværre blevet misbrugt alt for meget på filmmarkedet siden The Blair Witch Project og Paranormal Activity fik så stor succes. Skaberne glemmer lidt, at det ikke kun er denne ’realistiske’ effekt, som gør en film underholdende – man skal også have en kerne og et velfungerende plot. I denne film fungerer de meget godt i visse scener, men det er ikke nok til at holde seerens opmærksomhed fanget.

Chokeffekterne er stadigvæk tilgængelige på filmen. Handlingen er spækket med nogle fede kameraeffekter og solide optagelser, som alligevel får gyset frem i filmen på en lidt mere nytænkende måde. Der er desværre utroligt meget fyldstof, som slet ikke er nødvendigt for filmens handling, men mere bare et forsøg på at lave en spillefilm ud af en meget lille idé. De første 20 minutter af filmen kunne sagtens være kogt ned til højest fem minutter, og derfor er det alt for lang tid at spilde på unødvendigheder. Filmen er spækket med alt for amatøragtige skuespillere som på trods af et forsøg på at spille helt almindelige mennesker, ender med at blive overspillede, tåkrummende præstationer. Nightvision-optagelser har dog altid været utroligt uhyggelige og skræmmende, da det kaster et mystisk lys over optagelserne og gør øjnene reflekterende. Selvom det er en kliché, som gyserfilm bruger 9 ud af 10 gange for tiden, så kan man ikke undgå at blive påvirket – det virker simpelthen bare godt.

Deres promoveringsarbejde op til filmens premiere er nærmest mere uhyggelig end filmen, da de brugte en Youtube-video med en dæmonbaby, som skræmte livet af uvidende fodgængere. Dette blev et kæmpehit på internettet og derfor var forventningerne måske skruet lidt for højt op i forhold til, hvad filmen egentlig havde at byde på. Filmen følger generelt set en lidt en mærkelig tematik med graviditet og dæmonbørn, men selve balancen mellem den normale procedure og dette uvirkelige scenario skaber en skræmmende stemning i gennem hele filmen. Filmen har bare haft svært ved at finde balancen, og derfor får man en produktion, som underholder i få scener, men fejler i den overordnede sammenhæng.

Samlet set er Devil’s Due ikke nogen nytænkende gyserfilm eller en særlig velskabt film – den bidrager med nogle gode, solide øjeblikke, som får hårene til at rejse sig, men overordnet set er den lidt af en skuffelse.

I bonusområdet er der overraskende meget materiale. Det meste går i dybden med tilblivelsen af filmen, en introduktion af skaberne og ikke mindst en masse slettede scener, sjove klip og underholdende facts. Sammen med det klassiske kommentarspor er det faktisk overvældende meget materiale i forhold til, at det er en gyserfilm, og det er en sand fornøjelse.

Release: 29-10-14 på DVD og Blu-ray

Find forhandler og den bedste pris på Devil’s Due

Devil’s Due trailer