ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Dum og Dummere 2 (Blu-ray)

Anmeldelse: Dum og Dummere 2 (Blu-ray)

1

Farrelly-brødrenes ikoniske og legendariske komediefilm Dum & Dummere fra 1994 har altid været nummer et på min liste over de bedste komediefilm gennem tiden. Den rummer bare hele paletten på den mest uforudsigelig balancegang i komikken, og det vanvittige plot, som ingen selskaber dengang havde tiltro til, skulle i sidste gå hen og blive den største kultklassiker indenfor komediebranchen. 20 år efter forsøger de samme instruktører og de samme skuespillere at genskabe forbindelsen til 90’ernes komik – spørgsmålet er så: kan den leve op til sin forgænger?

Vi følger Lloyd Christmas (Jim Carrey) Harry Dunne (Jeff Daniels) 20 år efter deres vanvittige road-trip til Aspen. Lloyd har aldrig givet slip på Mary Swanson, og har lige siden været i en nærmest katatonisk koma. Det hele viser sig dog at være en 20-årig lang prank, og de to retarderede gutter drager kort efter ud for at opleve verden sammen igen – Harry finder dog pludselig ud af, at han muligvis har en datter et sted ude i verden, og med blot et gammelt postkort fra 20 år siden i hånden, drager de ud på endnu et vanvittigt road-trip.

Det første som springer i øjnene, er, at filmen slet ikke lever op til sin forgænger. Det havde man heller ikke forventet, da det stort set er umuligt at følge op på så skævt et pletskud, som etteren var i midten af 90’erne. Det første scener i filmen vækker et nostalgisk tilbageblik på etterens ikoniske karakterer, og man underholdes af deres aldrende udseende i de samme klæder. På det punkt underholder filmen ved, at man mindes de gode øjeblikke og får et lækkert tilbageblik til en kultklassiker. Dog er denne nostalgiske struktur også et problem for selve underholdningsværdien, da den slet ikke forsøger at være et selvstændigt stykke komik – den kører meget på etterens ikoniske komik såvel som karakterernes unikke talemåder og opførsel. Det er selvfølgelig også nødvendigt for at ’ære’ eller videreføre humoren i en efterfølger, men det bliver bare en stor omgang gentagelser for det meste.

Desværre er filmens forsøg på at genoplive 90’er-mentaliteten og humoren nemlig en hæmsko om selve underholdningsværdien, men det havde man desværre også lidt forventet – Dum & Dummere er bare en klassiker, man ikke kan pille ved og man ville ikke i sine vildeste drømme, kunne nå den til sokkeholderne med efterfølger. Hvis efterfølgeren skulle kunne give en værdig fortsættelseshistorie, så skulle Harry og Lloyd udvikle sig i nogle andre retninger, eller bringe nogle nye komiske attituder og udskejelser på banen – det sker ikke rigtig, da man i toeren forsøger at genbruge de samme jokes og nærmest de samme punchlines, hvilket godt kan blive lidt en dvælende filmoplevelse. Man kommer ikke rigtig ind til kernen af historien og karaktererne og filmen kan ikke leve på andet end karakterenes image.

Det kan dog ikke ændre på, at man alligevel griner sin røv i laser i mange af filmens øjeblikke. Selvom den kører meget på klicheerne og de samme jokes som etteren, så kan man som fan af de to gæve gutter ikke andet end at trække på smilebåndet i løbet af handlingen – Lloyds ikoniske grydehår og Harrys vilde manke er intakt på trods af alderdommens aftryk, og synet af disse to gamle skuespillere i præcis de samme roller og præcis det samme tøj rummer alligevel en underholdende værdi i sig selv. Humoren er klassisk Farrelly-kvalitet og mange af filmens scener rummer nogle ret sjove scenarier, hvor gnisten fra etteren alligevel får lov til at skinne i gennem. Selvom denne anmeldelse for det meste har været negativ omkring toerens manglende originalitet, så kan jeg ikke dy mig for at understrege, at jeg alligevel følte mig underholdt af mange sjove øjeblikke i filmen. Den er langt fra så original og ikonisk som etteren, men formår alligevel at få nogle gode øjeblikke på banen blandet med den nostalgiske ’20 år senere’-følelse. Samlet set er Dum & Dummere 2 efter min fanboy-smag et stykke over middel og derved ganske underholdende, men den vil aldrig kunne sidestilles eller sættes i samme bås som etterens mesterværkslige komik.

På bonusområdet finder man en masse sjove fraklip og alternative scener, som er ganske underholdende – her får man en masse sjove, improvisationer og klassisk Jim Carrey-humor. Derudover er der nogle få klip, som går i dybden med historien og udviklingen af historien, og samlet set er ekstramaterialet ganske underholdende i forhold til, hvor meget man normalt får på en komedie-udgivelse.

Release: 28-03-15 på Blu-ray.

Dum & Dummere 2 trailer