torsdag, marts 28, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Edge of Tomorrow (3D Blu-ray)

Anmeldelse: Edge of Tomorrow (3D Blu-ray)

1

Tom Cruise har i gennem tiden været noget af et filmikon – hvad enten det er som en ung smart-ass eller en benhård action-karakter. I alle tilfælde har han bidraget med noget unikt i sine karakterer og han fortsætter stimen med at skabe unikke portrætter og fede actionfilm. Efter sidste års lidt mere middelmådige oplevelse med filmen Oblivion, var man mere eller mindre spændt på at se, hvad denne Edge of Tomorrow havde at byde på. Jeg har kigget nærmere på den og her er min vurdering.

Vi følger officeren (Tom Cruise), som bliver kastet modvilligt ind i fronten mod en alien-invasion, hvor han bliver dræbt på slagmarken. Han formår dog at slå en alfa-alien ihjel og præget af dets blod, som gør, at han vågner op den samme dag, hver eneste gang, han bliver dræbt. Nu er det op til ham at stoppe invasionen og udnytte dette uendelighedsfangenskab til noget fornuftigt.

Filmen spiller på stort set de samme principper som komedien, Groundhog Day, med Bill Murray, men det bliver faktisk slet ikke til en kliché eller overbrugt idé i forhold til underholdningsværdien – tværtimod. Ideen er så ’frugtbar’ og kan sagtens udnyttes til at skabe en action-relateret film. Ideen er sprængfyldt med underholdningsværdi og man føler virkelig, at der er blevet arbejdet videre på idéen til endnu større højder i genreskiftet – originalen vil altid være komedien, men denne film rammer alligevel lige i solar plexus. Man føler, at filmen formår at belyse nogle af de muligheder, teknikker og aspekter, som en komediegenre ikke kan opfylde og derfor en det både en form for glædeligt gensyn såvel som et møde med et stykke fremragende originalitet. Det er hele tiden et kapløb med tiden og man føler hovedpersonens frustration over at skulle genleve samme dag om og om igen, og det sparker virkelig nogle heftige følelser frem under oplevelsen.

Selve plottet er decideret barsk og vanvittig nervepirrende, da den bare kaster sig direkte ind bag fjendens linjer og for alvor formår at sparke gang i herlighederne. Der er ikke sparet på voldsomme scenarier, tørre tæsk og en masse alien-originalitet, hvilket resulterer i et intelligent plot med snedige vinkler og utroligt mange overraskelser.  Handlingen undergår en lækker udvikling, hvor den har mulighed for at forny, forny og forny hele tiden, hvilket gør stort set den samme oplevelse federe og federe for hver scene. Tom Cruise viser, at han stadigvæk er en rigtig action-helt og han er som skabt til rollen i denne fantastiske omgang ’vendespil’, hvor personerne skal huske alle brikker i udviklingen. Den er desuden præget af vanvittige effekter, som virkelig har båret frugt i denne sammenhæng. Skaberne bag filmen har virkelig formået at pumpe overdrevet mange effekter ind i handlingen, men stadigvæk bevaret overblikket – effekterne bliver leveret med et nøje sammenstrikket mønster af hårdstålende øjeblikke og man kan kun klappe i sine små hænder, da man nærmest bare alene er underholdt af det visuelle. 3D-effekten er også god, men ikke decideret nødvendig – man får dog et mere dybdegående og realistisk billede af rumvæsenerne, men ellers er det ikke en nødvendighed.

Filmen minder lidt om District 9 i sin opbygning af kampsekvenser og overnaturlige væsner – de er vidt forskellige, men formår alligevel at gøre de fremmed elementer utroligt realistiske, og det er noget, man virkelig sætter pris på i en sci-fi-produktion. Hvis man kan få tingene til både at nå udover vores normale opfatteevne og alligevel minde om en verden, der reelt set kunne eksistere, så har man virkelig skudt papegøjen. Den er djævelsk uforudsigelig i sin struktur og formår hele tiden at overraske seeren – den lækre uforudsigelighed skaber et unikt bekendtskab med en handling, som hele tiden ændrer sig for både seeren og for karaktererne involveret. Det er fantastisk spændende at se, hvordan instruktøren har skabt en fascinerende udforskning af alle muligheder og veje i handlingen. Den kan hele tiden forny sig selv med få ændringer, som får drastiske konsekvenser og derfor er hele filmen en pulserende omgang underholdning med en åre af nytænkende originalitet. Samlet set er Edge of Tomorrow årets helt store sci-fi-brag og kan på det varmeste anbefales til folk, som har lyst til at se den perfekte kombination af noget genkendeligt og originalt.

På bonusfronten finder man en række spændende klip, som går i dybden med de vanvittige effekter, samt et indblik i, hvordan man fandt på denne nytænkende handling. Derudover kommer man helt ned til kernen af konceptet sammen med instruktør Doug Liman, hvor yderligere aspekter af filmen bliver nærstuderet. Samlet set en ret lovende omgang bonusguf, som lige sætter prikken over i’et.

Release: 20-10-14 på Blu-ray

Find forhandler og den bedste pris på Edge of Tomorrow

Edge of Tomorrow trailer