torsdag, marts 28, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Ender’s Game (Blu-ray)

Anmeldelse: Ender’s Game (Blu-ray)

EndersGame_BD_3D_scandi

Bogfilmatiseringer er den helt store pengemaskine i Hollywood for tiden, da instruktører hurtigt opdagede, at der kunne skovles penge ind på bl.a. Harry Potter og Ringenes Herre – det resulterede så i nogle franchises såsom Twilight eller Hunger Games, som i det førstnævnte eksempel har delt vandene for alle seere. Om filmene er dårlige eller ej, skal jeg ikke komme ind på i denne anmeldelse, men penge blev der tjent – og i store mængder! Nu er tiden kommet til den sci-fi-inspirerede fortælling, Ender’s Game, af Orson Scott Card.

Filmen følger en futuristisk fremtid, hvor jorden er i det allerstørste alarmberedskab hele tiden. For flere år tilbage blev næsten hele befolkningen dræbt af en mystisk alien-invasion, og som et middel mod at dette ikke kommer til at ske igen, træner de dagligt en elitestyrke, som skal redde jorden i deres næste angreb. Midt i hele virvaret finder man Ender Wiggin(Asa Butterfield), som bliver rekrutteret af den hårde general Staff (Harrison Ford) på grund af hans overlegne intelligens indenfor kampstrukturer og strategier. Spekulationerne går hurtigt rundt omkring på træningslejren – er Ender den udvalgte, og kan generalen nå at træne ham op inden det næste angreb?

Visuelt er filmen en imponerende rejse ind i en alternativ, futuristisk virkelighed, hvor overnaturlige sci-fi-elementer og fremragende special effects pryder filmen. Den overrasker virkelig positivt i animationerne og den voldsomme brug af CGI-effekter, da hele konceptet formår at tøjle de meget svulstige aspekter af omgivelserne. Mange film falder i fælden og ødelægger filmens egenværdi med et overforbrug af forvirrende eller hovedpinefremkaldende effekter, men i denne film er der en meget fin balance i det hele. Den visuelle side pryder filmen med en udmærket sammenkobling af militære strategier og futuristske virkemidler. Der er også visse inspirationer fra computerspil, og hele konceptet kommer på den måde til virke meget overnaturligt og kunstigt. Her bliver der kigget på dilemmaet om, hvornår noget er spil eller virkelighed, og om disse to ting kan bruges i samarbejde.

Handlingen følger lidt den klassiske kliché, hvor outsideren bliver mobbet og skubbet uden for gruppen, men i sidste ende går hen og vinder hele æren og alles respekt. Desværre byder denne films handling ikke ind med noget nyt eller banebrydende på det handlingsmæssige niveau, og denne klassiske skabelon formår ikke at skabe noget decideret nyt på trods af de anderledes, futuriske omgivelser – den minder endda lidt om træningsdelen fra Hunger Games, bare i fremtidsprægede omgivelser. Handlingen giver dog et interessant billede af, hvad mennesket ville gøre, hvis de havde midlerne og evnerne til at overleve en alien-invasion. På det punkt virker den meget realistisk og lægger op til en heftig diskussion om, hvor godsindede mennesker i sidste ende ville være i forhold til deres egen overlevelse. Filmen beskæftiger sig godt nok voldsomt meget med selve optræningen og forløbet fra purk til oberst, og der er efter min mening lidt for lidt fokus på selve det endelige møde eller klimaks. Filmen formår dog at overraske med noget af et plottwist i handlingen, som virkelig er gennemtænkt og uden tvivl den detalje, som har gjort bogen til en succes.

Asa Butterfield har evnerne til at blive en solid skuespiller med tiden, da han viste aspekter af sine talenter i Martin Scorseses ’Hugo’. Dog virker han på en måde lidt for uerfaren og umoden til en så vigtig en rolle som i denne film. Han bevæger sig nærmest følelsesløst i gennem de hektiske prøvelser, og man ville ønske, at skuespilleren ville give sig selv lov til at fordybe sig mere følelsesmæssigt i karakteren. Han indhenter dog tempoet lidt, jo mere alvorlig situationen begynder at blive for den unge hovedperson. Det er ærgerligt, når det skuespilmæssige niveau og den indholdsmæssige dybde ikke kan leve op til de enormt velfungerende, visuelle effekter.  Harrison Ford gør det dog godt som den evige, benhårde general-type, som skal lede folk til sejr.

Samlet set er Ender’s Game en lidt middelmådig film, som brillerer i de visuelle effekter, men halter på det indholdsmæssige handlingsniveau. Konceptet er rigtig interessant og handlingen udæsker op til flere banebrydende plottwists og aspekter i historien, men manuskriptet lever ikke op til forventningerne. Desuden er det skuespilmæssige niveau meget lavt i forhold til filmens andre proportioner, og generelt er denne film en meget flot, men middelmådig fornøjelse.

Release: 03-04-14 på Blu-ray, DVD
Find forhandler og den bedste pris på Ender’s Game

Ender’s Game Trailer