ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Fear the Walking Dead: Sæson 1 (Blu-ray)

Anmeldelse: Fear the Walking Dead: Sæson 1 (Blu-ray)

Efter kæmpesuccesen The Walking Dead var det oplagt, at man udforskede nye aspekter af seriens storslåede univers. The Walking Dead fokuserer på verdensbilledet, hvor zombieepidemien for alvor er brudt ud, men lå egentlig til grund for hele den globale katastrofe. Her kommer Fear the Walking Dead ind i billedet som en ganske interessant prequel-fortælling.

Serien følger en mere eller mindre dysfunktionel familie, som senere udvikler sig til en større gruppe, som mere end nogensinde må hjælpe hinanden og stå sammen for at forberede sig på den nyligt udbrudte epidemi af zombier. Vi befinder os i første fase af katastrofen, og menneskene skal finde ud af overlevelsesteknikker, opfindsomhed og andre remedier for at stå fast mod udbruddet.

Selve serien giver et anderledes og meget spændende indblik, hvordan man agerer eller nærmere ikke agerer, når man stå ansigt til ansigt med en ustoppelig force af ondskab. Selve afsættet i familiebilledet giver et fint udgangspunkt for serien, så man ikke blot forsøger at vinde point på at vise de klassiske zombie-skikkelser fra The Walking Dead. Man får en god præmis for flere sæsoners historie ved at bygge langsomt op – hemmeligheden bag mange succesfulde serier og film er, at man har givet sig tid til at udforske karaktererne, så man på den måde er mere på bølgelængde med dem, når de hektiske elementer i det narrative endelig bryder ud.

Zombierne er dog stadigvæk med i handlingen og af og til i stor grad – de er dog ikke så detaljerede og ramponerede som i The Walking Dead, hvilket er en skam, men det giver god mening i forhold til prequel-mentaliteten. Begyndelsen af epidemien er i bund og grund blot mennesker, som er blevet vanvittige og ja, selvfølgelig døde – så derfor skal de heller ikke ligne hule skeletter eller omvandrende spøgelser. De er lige begyndt deres verdensovertagelse, og menneskene står stadig som en tag-selv-buffet.

Handlingsmæssigt kommer der mange solide plottwists og interessante udviklinger i historien, som man dog lige skal forberede sig lidt på. Familieplottet er ganske interessant, men kan også godt være lidt en sløv kickstarter på visse elementer af begyndelsen – men giver man sig selv ro til at dykke ned i detaljerne og lære tingene på den rigtige måde, så er sæson 1 en ganske interessant størrelse.

Samlet set er Fear The Walking Dead sæson 1 en fin lille fortsættelse på franchisekonceptet med The Walking Dead – vi udforsker nye territorier og elementer i en allerede velfungerende seriehistorie, og det giver både nyt, spændende materiale, og sætter desuden dens efterfølger i et et bedre lys.

Release: 07-11-16 på Blu-ray.

• Køb hos Fear The Walking Dead Sæson 1 hos Gucca.dk

Fear the Walking Dead trailer