ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Frozen (Blu-ray)

Anmeldelse: Frozen (Blu-ray)

Frozen_BD_3D_dk

Disney-selskabet har virkelig haft to fantastiske år i forhold til filmiske oplevelser, da Wreck-it Ralph dominerede biograferne i 2012 og den efterfølgende danskinspirerede-klassiker tog verden med (sne)storm året efter. Jeg grubler stadig over, hvordan Brave i al verden kunne vinde over Wreck-it Ralph i forhold til den årlige Oscar-statuette for bedste animationsfilm i 2013, men denne film værnede i hvert fald om en kommende æra i Disneys univers, hvor vi stadigvæk kan forvente helt nye, unikke oplevelser for børn og voksne. Denne unikke magi kunne nemlig spottes i den seneste kreation, Frozen, som har væltet biograferne over hele landet.

Vi følger søskendeparret Anna og Elsa, som leger i den lykkelige barndom. Elsa har overnaturlige evner og inden længe kan hun ikke tøjle sine evner, hvilket ender i en ulykke, hvor lillesøsteren næsten mister livet. Forældrene vælger at skubbe søstrene fra hinanden, som først kommer til at se hinanden et utal af år efter hændelsen. Elsa mister endnu en gang kontrollen over sine evner og trækker sig tilbage i den fjerneste krog af snelandskabet, men lillesøsteren drager ud på en farefuld færd for at redde hende og hente tilbage til slottet. Sammen med den venlige Kristoff, hans trofaste rensdyr Sven og ikke mindst den kærlige snemand Olaf drager de ud på en eventyrlig færd, som ikke blot udvikler historien, men også udvikler personernes forhold til hinanden. Kan Anna hente Elsa tilbage, eller er søskendeforbindelsen tabt for evigt?

Først og fremmest er Frozen en af de mest fantastiske Disney-film, jeg længe har set! Hvis det ikke var for Wreck-it Ralphs store succes tilbage i 2012, er Frozen en af de bedste Disney-produktioner, man har set i ualmindelig lang tid. Filmen fungerer på ufatteligt mange niveauer i gennem handlingens forløb, hvor selve produktionen går i dybden med stærke følelser, ørehængende musik, overvældende animationer og ikke mindst utrolig, utrolig meget hjertevarme og livsbekræftende aspekter. Filmen sparker tempoet i gear allerede fra starten af, hvor velskrevne og fantastiske sange vækker associationer til store klassiske animationsfilm såsom Aladdin og The Hunchback og Notre Dame. Den er meget mere musikalsk end mange andre nyere produktioner, men det er bestemt ikke noget negativt, da disse velskrevne tekster formår at indramme de meget stærke følelser i en blanding af visuelt og musikalsk harmoni.

Filmen kulminerer i nogle banebrydende, fantastiske effekter, hvor der er kælet for alle samtlige detaljer. Snelandskabet dominerer filmen, og animatorernes evner til at skildre et realistisk billede af sneen er helt formidable. Figurerne er utroligt flotte og velskabte, hvor de menneskelige figurer minder om bl.a. Disneys tidligere kreationer såsom Tangled, mens den lille guldklump Olaf er en helt ny figur i universet – og vi elsker ham! Figurerne virker meget søde i deres udseende, men de formår virkelig at afspejle de meget hektiske følelser i selve filmen. Den er så original på så mange måder, da man slet ikke havde forudset slutningen og filmen bryder med nogle af de klassiske klicheer i Disney-universet. Instruktørerne Chris Buck og Jennifer Lee har virkelig arbejdet i dybden med H. C. Andersens klassiske fortælling ’Snedronningen’, og referencerne til denne nordiske fortælling dukker jævnligt op i handlingens – bl.a. de nordiske navne, de skandinaviske accenter og ikke mindst den forvandlede historie om is-splinten i broderens øje til en iskrystal i hjertet.

På bonusområdet finder man en stor mængde underholdning for alle aldre – bl.a. et kommentarspor med instruktørerne, hvor de giver deres konstruktive inputs til selve filmens opbygning. Derudover er der den klassiske kortfilm ’Get a Horse!’, som på fornemmeste vis integrerer nye effekter med de klassiske sorthvid-film i starten af Disney-universet. Dernæst finder man nogle sjove, slettede og forlængede scener samt en lille dokumentar, som går i dybden med selve tilblivelsen af filmen – heriblandt finder man en lille kort optagelse, som fortæller, hvordan filmen blev til fra H.C. Andersens historie til den endelige film. Som det sidste er der en musikvideo til den fantastiske sang ’Let it Go’, og samlet set er bonusområdet helt igennem fantastisk i forhold til resten af udgivelsen.

Filmen arbejder sig henimod en fantastisk morale i forhold til kærlighed, venskab og livets finurligheder, hvilket i en solid sammenfletning skaber ren magi. Humoren er helt i top i denne film, og dette komiske afsæt stammer fra de fantastiske biroller såsom Olaf og Sven, mens manuskriptet bærer præg af en masse intelligente ordlege i replikkerne. Man sidder nærmest og får en lille klump i halsen over både de tragiske og magiske øjeblikke, og Frozen er definitionen af, hvad vi alle ønsker af Disney-universet. Samlet set er Frozen en absolut klassiker indenfor Disney-genren, og formår at give et indblik i et produktionsselskab, som stadigvæk har masser af esser i ærmet. Denne sammenfletning af amerikanske filmelementer ud fra danske rødder skaber en unik filmoplevelse, som for alvor spreder hjertevarmen i stuen. Filmen havde premiere lige på juledag, og denne placering vil uden tvivl gøre filmen til en fast bestanddel af julen i hjemmet mange år ud i fremtiden.

Release: 10-04-14 på 3D Blu-ray, Blu-ray & DVD
Find forhandler og den bedste pris på Frozen

Frozen Trailer