torsdag, marts 28, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Game of Thrones (Sæson 5)

Anmeldelse: Game of Thrones (Sæson 5)

1

HBO-hitserien Game of Thrones har længe været en af de mest populære tv-serier i nyere tid, og gnider på nuværende tidspunkt albuer med de helt store serier på toplisterne såsom Breaking Bad. Det er lidt som om, at hver sæson bliver bedre og bedre og sæson 5 er bestemt ikke en undtagelse. Mens vi venter et par dage endnu på premieren på den sjette sæson, har jeg kigget nærmere på den foregående sæson.

Serien fokuserer på utallige nuancer og fortsættelser til historien – blandt andet sker der et oprør i Khaleesis ellers stabile regime og Jon Snow og de andre Men of the Wall står over for deres største trussel nogensinde, da en horde af White Walkers nu er kommet tættere på Westeros. Winter is coming, og snart endda!

Sæson 5 er ligesom sine forgængere skruet så godt sammen, at man blot sætter sig tilbage i sofaen og ser historien fortsætte, hvor den slap. Der er skarp fokus på at videreudvikle personerne og deres udvikling, og man kan virkelig mærke, at denne sæson varsler et brag af en kollision i sæson 6. Visse karakterer har fået langt mere spilletid, blandt andet karakteren Arya Stark, og ikke mindst Tyrion, hvilket giver et indtryk af, at skaberne husker at udvikle
på alle karakterer løbende og ikke blot fokusere på den mest populære i øjeblikket.

Visuelt er sæsonen en af de mest imponerende af slagsen, og det skyldes også langt mere fokus på dragerne og deres nu fuldvoksne størrelser. Når man tænker på, at det er en tv-serie, så er den visuelle side virkelig fantastisk. Tv-produktioner har aldrig helt samme budget som store Hollywood-produktioner, men med så stor en popularitet omkring Game of Thrones er budgettet tydeligvis ikke et problem. Et af de fedeste afsnit nogensinde produceret i seriens historie kommer også i denne sæson under navnet ‘Hardhome’, hvor man får den mest fantastiske visuelle oplevelse nogensinde. Uden at afsløre for meget for dem, som måske endnu ikke har set sæsonen, så kan jeg love dig, at der er smæk for skillingen!

Historiemæssigt er sæsonen helt unik. Den bygger selvfølgelig på grundskelettet ligesom alle de andre sæsoner, men alligevel er der noget unikt over hver eneste sæson. Denne sæson er meget præget af regimeskifte, kaos og ikke mindst et ‘rise-and-fall’-koncept for mange af vores populære karakterer. Det giver en fandenivoldsk dynamik i handlingen, hvor man på intet tidspunkt har nogen idé om, hvordan det hele ender. Hver sæson vender op og ned på den historiske udvikling, og det skaber en herlig uforudsigelighed man hidtil ikke har set i så stort og stærkt et omfang som denne.

Det er ofte en sjældenhed, at serier bevarer så meget spænding, originalitet og gejst efter fem sæsoner, men det gør bare Game of Thrones til en af de mest unikke serier på markedet. Den er selvfornyende og fyldt med uberørt guld, som de næste sæsoner forhåbentlig vil dykke ned i. Samlet set er Game of Thrones sæson 5 endnu en succesrig fortsættelse af serien, og måske en af de bedste sæsoner siden sæson 2. Den varsler fortsat nye fantastiske bekendtskaber med Westeros-universet og nu kan man blot sætte sig tilbage tælle dagene til næste sæson!

Release: 14-03-16 på Blu-ray.

GoT s.5 trailer