ForsideAnmeldelserAnmeldelse: GEAR4 AirZone Series 1

Anmeldelse: GEAR4 AirZone Series 1

gear_2

Vi har testet GEAR4 AirZone Series 1, en AirPlay højttaler fra GEAR4 der dog også er udstyret med iPod, iPhone og iPad dock – godt nok det, nu, gamle iPod dock-stik og ikke det nye Lightning stik. Derudover er GEAR4 AirZone Series 1 udstyret med FM-radio og et display øverst. Med både AirPlay og dock-stik, bestemmer man selv om musikken skal streames trådløst, eller du ønsker at docke din iOS enhed, således at den samtidig oplades, musikken kan så styres via den medfølgende fjernbetjening.

Prisen på GEAR4 AirZone Series 1 ligger i skrivende stund omkring 1200,- hvilket virker rimelig billigt for et produkt med disse features, spørgsmålet er så bare hvordan den opleves i praksis, læs videre og få vores vurdering af GEAR4 AirZone Series 1.

Airplay – hvad er det?

AirPlay er Apple’s trådløse “standard” der muliggør streaming fra til og fra Apple enheder, dog også med understøttelse af iTunes og andre AirPlay kompatible enheder. AirPlay gør det ganske enkelt muligt at streame data, trådløst via et trådløst netværk, mellem forskellige enheder. Dette kunne eksempelvis være GEAR4 AirZone Series 1 som er en AirPlay højttaler, i praksis betyder dette at musikken kan streames til højttaleren, trådløst, via et trådløst netværk og en afspiller med AirPlay, ex. en iPad, en PC med iTunes eller lignende. Modsat Bluetooth er AirPlay ikke begrænset af rækkevidden på de små 10 meter som Bluetooth tilbyder, men derimod af det trådløse netværks rækkevidde, dette betyder at du faktisk kan stå i haven og styre musikken i hjemmet, så længe man befinder sig på det samme trådløse netværk.

GEAR4 AirZone Series 1 kommer i en nydelig grå emballage, der lugter lidt af Apple. I æsken finder man GEAR4 AirZone Series 1, en 220 volt strømforsyning, en lille fjernbetjening og en trykt manual på en række sprog, deriblandt dansk.

Se vores hands-on video med  GEAR4 AirZone Series 1 nedenfor.

[youtube id=”Au-FMMsGxho” width=”600″ height=”350″]

GEAR4 AirZone Series 1 er udført i plast, i en nydelig kombination af sølv og sort. Øverst er GEAR4 AirZone Series 1 i mat sort plast, og det er her knapperne er placeret, de er rimelig store og derfor nemme at ramme – på toppen er også det store drejehjul placeret, dette bruges bl.a. til justering af lydstyrken.

Hele fronten er beklædt med grå metalgitter, der beskytter selve højttalerenhederne og giver GEAR4 AirZone Series 1 et ret lækkert udseende. Nederst er selve dock-stikket placeret, dette kan bruges sammen med iPod Touch, iPhone og iPad, der er udstyret med det “gamle” dock-stik og ikke Lightning stikket som de nye Apple iOS enheder leveres med, herunder pt. iPad Mini, iPad 4 og iPhone 5, med AirPlay understøttelse er det dog mindre vigtigt, da der så stadig kan streames trådløst via netop AirPlay. Øverst er en ét linies display placeret, det bruges til navigation i menuer og viser hvilken musik der afspilles – sidstnævnte er en ret fed feature!

På bagsiden af GEAR4 AirZone Series 1 er der en lille antenne, denne bruges for tilslutning til det trådløse netværk, derudover er der indgang til strømforsyning samt AUX-indgang for tilslutning af ex. MP3-afspiller, SmartPhone eller lign. En lille stump “ledning” fungerer som antenne for FM-radio’en. Man kan godt undre sig lidt over at GEAR4 har ment at en ekstern antenne til Wi-Fi var nødvendigt, da de fleste enheder i dag har indbyggede antenner, der ikke skæmmer designet.

Generelt er designet af GEAR4 AirZone Series 1 faktisk ganske nydeligt, i en ret fornuftig kvalitet og noget som man sagtens kan have stående i både stue, på kontoret eller andre steder hvor man måtte vælge at placere GEAR4 AirZone Series 1. Jeg synes dog det er en smule synd at GEAR4 ikke har gennemført den mere eksklusive del som præger fronten med metalgitteret, dock’en med GEAR4 logo osv. – for toppen, og knapper her, er udført i en lidt mere “middelklasse” plastisk, både mht. hvordan de ser ud og hvordan de føles, det er lidt ærgerligt for det trækker lidt ned i det samlede indtryk.

gear4_airzone_series_1_airplay_stereo_speaker_system_3

Opsætning af AirPlay

Førend du kan bruge GEAR4 AirZone Series 1 som AirPlay højttaler skal den tilsluttes det trådløse netværk. Da GEAR4 AirZone Series 1 er udstyret med både et lille LCD display øverst og en stor drejeknap er det dog ret nemt og hurtigt at få valgt netværk og indtastet koden. Det er en mere elegant løsning end de fleste andre tilbyder – ofte skal man på andre AirPlay højttalere opsætte adgang til det trådløse netværk ved at logge ind på administrationen på enheden, via en browser. Dette kan virke lidt omstændigt og det var derfor en ren fornøjelse at opsætte GEAR4 AirZone Series 1.

Som nævnt indledningsvis kan man afspille musik fra både AirPlay enheder, trådløst vel at mærke, eller man kan docke sin iPod, iPhone eller iPad og afspille musik herfra, samtidig med at enheden oplades. Derudover er GEAR4 AirZone Series 1 udstyret med en helt klassisk FM-radio og mulighed for at afspille musik fra alle enheder med et 3,5 mm minijack stik, via AUX indgangen bagpå. Alt dette gør GEAR4 AirZone Series 1 ret alsidig og havde der været Bluetooth i også, kunne man vel dårligt have ønsket sig mere! Den manglende bluetooth kunne sagtens være grundet Apple og AirPlay understøttelsen at man har lavet et bevidst fravalg om at tilbyde både AirPlay og Bluetooth, faktisk mindes jeg ikke at have stødt på en højttaler med begge disse “standarder” understøttet.

Afspilles musikken fra en iPod eller iPhone eksempelvis, via AirPlay, vil man typiske bruge denne enhed som “fjernbetjening”, men ellers kan afspilningen også styres fra knapperne på toppen af GEAR4 AirZone Series 1 eller via den medfølgende fjernbetjening, sidstnævnte er ret praktisk hvis ens iPhone eller iPad står docket i GEAR4 AirZone Series 1 og man gerne vil skifte nummer – uden at rejse sig fra sofaen eksempelvis. Fjernbetjeningen er den helt klassiske lille tarvelige “flade” fjernbetjening som man får med til alt fra DAB radioer til iPod Docks, men da den kun skal bruges i “nødstilfælde”, må man abstrahere fra det faktum at den altså ikke er særlig sexet.

Ved afspilning af musik fra en iOS enhed via AirPlay eksempelvis, vil man normalt have både titel og kunster stående i displayet, ex. ved afspilning fra Spotify via en SmartPhone, det er ret smart! Samtidig man kan se på displayet hvis der skrues op og ned for musikken. Displayet er en af de funktioner som adskiller GEAR4 AirZone Series 1 fra mængden af AirPlay højttalere.

Opsætningsmæssigt er der ikke ret meget at komme efter, der er mulighed for at indstille equalizeren øverst, ligesom enheden kan navngives via et webinterface – sidstnævnte kan være en nødvendighed hvis man har flere AirPlay højttalere, således at de kan navngives “AirPlay Stue”, “AirPlay Kontor” eksempelvis.

airzone-series-1-interface

Lydmæssigt er GEAR4 AirZone Series 1 et behageligt bekendskab, lyden er varm, rimelig detaljeret og med en fornuftig balance mellem diskant, mellemtone og bass. Volumemæssigt kan GEAR4 AirZone Series 1 spille forholdsvis højt og der er stadig god kontrol over musikken, men den bedste oplevelse med GEAR4 AirZone Series 1 fås ved det jeg vil betegne som lytte-niveau rent volumemæssigt. Med andre ord kan man sagtens give den lidt gas i stuen med GEAR4 AirZone Series 1, uanset om det er fordi man har gæster eller bare gør rent, men man fornemmer at den yder sit bedste ved et acceptabelt volume-niveau når man lytter til musik i hjemmet.

Med AirPlay er man ret afhængig af et stabilt trådløs netværk, da lyden streames fra eksempelvis en iOS enhed , direkte ens Wi-Fi til AirPlay højttaleren. Det vil sige at har man et netværk med dårlig rækkevidde, eller er der dårlig rækkevidde enten der hvor AirPlay højttaleren er placeret eller der hvor man befinder sig med enheden der streames fra, så kan man opleve udfald i lyden. I testperioden har udfaldene været meget få og kun oplevet ved streaming af en iPhone som bevægede sig rundt i hjemmet under afspilning, ved streaming fra iMac eller MacBook der stod mere eller mindre stationært er ikke observeret nogle udfald.

For at kunne bruge AirPlay kræves en kompatibel enhed og/eller applikationer, de fleste apps der kan afspille lyd til iPhone, iPad og lignende i dag, giver dog mulighed for at sende lyden ud til en AirPlay enhed. På iMacs og MacBooks med Mountain Lion kan man under “lyd” sætte den til at sende lyden ud via de indbyggede højttalere, eller via en AirPlay højttaler.

airzone-series-1-lydviamac

foto

AirPlay er, for Apple-brugere, en ret genial opfindelse der gør det muligt at streame musik trådløst fra iOS enheder, iMac’s og MacBooks med OSX Mountain Lion. Isoleret set er der ikke noget nyt i trådløs lyd, for det kan man også få i en bluetooth højttaler, men ved AirPlay bruger man det trådløse netværk og rækkevidden herfra, i stedet for at være afhængig af de omkring 10 meters rækkevidde som bluetooth normalt tilbyder, derudover kan der nemt og enkelt skiftes mellem AirPlay og andre enheder via iSOS enheden, man skal ikke først ind under indstillinger og ændre hvor lyden skal ende henne af.

Med understøttelse af AirPlay og mulighed for at afspille via en “docket” enhed, FM-radio og AUX stik får man en helt helstøbt løsning der er perfekt til et hjem med flere Apple produkter, ligesom designet er ganske nydeligt og meget stuevenligt.

Prisen for en enhed af denne kaliber, med de features og muligheder der tilbydes, er yderst rimelig og man får en helstøbt enhed med glimrende lyd – perfekt til stuen, kontoret eller lignende, bestemt en af de bedre AirPlay højttalere jeg har testet!

Vejledende pris: ?
Set til 1356,-

Find forhandler og den bedste pris på GEAR4 AirZone Series 1