lørdag, april 20, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Godzilla (3D Blu-ray)

Anmeldelse: Godzilla (3D Blu-ray)

GetEFDRenditionServlet

Film om detparanormale eller overnaturlige har fyldt meget på det store lærred i mange år, hvad enten det har været psykologiske spøgelsesgys eller skræmmende fortællinger om monstrøse skabninger. Godzilla er uden tvivl et af de væsener, som de fleste kender, da den altid har været en fascinerende skikkelse i film, serier og generel tale. Den så for første gang dagens lys i 1954 i en film skabt af Ishirō Honda, og var ment som en metafor for atomvåben og deres altødelæggende kraft som reaktion på Hiroshima og Nagasaki. Amerikanerne har taget konceptet til sig op til flere gange, hvor en udgave i 90’erne floppede fuldstændigt – nu er konceptet endnu engang på banen og med nutiden effekter er der en chance for at bringe historien på sporet igen.

Vi følger eftervirkningerne af en nedsmeltning på et japansk atomkraftværk, som påvirker livet for supervisoren Joe (Bryan Cranston) med drabelige konsekvenser. Overbevist om at det ikke var en naturlig ulykke, men i stedet skabt af noget overnaturligt, forsøger han de næste 15 år at opspore sandheden. Inden han ved af det, er hans værste frygt dukket op til overfladen og verden står pludselig overfor en ny trussel – ikke blot Godzilla, kongen af alle monstre, men en parasit, som for alvor vil ødelægge den verden, vi kender. Kan han i fællesskab med sin søn redde sine omgivelser, eller er de for alvor prisgivet til naturens gang?

Filmen bygger en lækker stemning op gradvist, hvor plottets udvikling hele tiden kredser om den varme grød og blot giver små anelser og hints til det monster, vi alle har ventet på at se. Filmen har fed montageintro, hvor man integrerer virkelige optagelser med fiktive elementer, og der foregår en fin balancegang mellem en person med skøre konspirationsteorier og den ægte vare. Stilen og opbygningen er selve filmen er fantastisk, og selvom historien måske ikke har særligt mange remedier og detaljer at arbejde med, så bliver historien fortalt helt formidabelt. Klipningen er utroligt temposkabende, og billedsiden i sig selv er en ren og skær fornøjelse. Dog finder man ud af hen imod slutningen, at denne gradvise opbygning ikke bliver udløst så voldsomt, som man havde håbet.

Denne film fjerner heldigvis fokusset fra den noget forfærdelige Godzilla fra 1998, som på daværende tidspunkt var okay spændende, men med tiden er blevet stemplet som en kæmpe fiasko. Handlingen har gudskelov lagt amerikaniseringen på hylden, og i stedet vendt hjem til sine rødder i Japan, hvor myten og historien oprindeligt opstod – denne film formår at byde på en ligeligt fordelt blanding mellem amerikanske og japanske detaljer, hvilket gør filmen mere tilgængelig på det internationale marked, men samtidig værner om originaliteten. Bryan Cranston pumper liv og gnist ind i sin karakter, og formår virkelig at portrættere en person, som kæmper for sin sag, selvom alle andre ikke tror på ham, eller forsøger at lukke munden på ham. Ken Watanabe har en lidt irriterende rolle i denne film, da han hele tiden skal være overvældende alvorlig, dommedagsagtig og konstant opgivende – på det punkt fokuserer filmen lidt for meget på at gøre det hele mere storslået, end historien kan rumme.

Visuelt er filmen ganske fremragende, da den formår at holde handlingen fra at blive svulstig og overdimensioneret, og i stedet formår at inddæmme ’udspillet’ af scener med de overnaturlige elementer, så man hele tiden har appetit på mere. Dog har den henimod slutningen lidt en tendens til at lade de menneskelige historier få overtaget, hvilket skubber de reelle ’hovedpersoner’ lidt ud af fokus. Den kan derfor godt have tendenser til at fokusere lidt for meget på katastrofeelementerne frem for det mere overnaturlige og spændende. Selve filmen er præget af en vanvittig lydside – her ser man et soleklart eksempel på, hvordan lyden har en enorm stor rolle i forhold til at skabe den rette stemning. Man sidder helt ude på kanten af sofaen, når man lytter til de mystiske lyde, som for alvor indikerer, at der er noget på spil, som vi mennesker ikke har noget stille op imod. Udgivelsen byder også på en 3D-udgave, men den skuffer faktisk lidt på grund af handlingens prioritering af udvalg – monstrene har mindre spilletid end forventet, og det stort set kun i deres selskab, at dybden og 3D-effekten kommer til sin ret. Det giver selvfølgelig en større og mere fascinerende dybde i billedet, men er egentlig lidt overflødig på denne udgivelse.

Filmen er uden tvivl blevet en aktualitet siden Guillermo del Toros Pacific Rim havde så stor succes tilbage i 2013, og man kan tydeligt se visuelle og strukturmæssige sammenhænge mellem udførslen og plottet i denne film. Det ukendte væsen ’MOTO’ minder utroligt meget om monstrene i den nævnte film, og det gør lidt, at man føler, at man allerede har set dette før – man ønsker, at der er lidt mere fokus på selve Godzilla og det kommer heldigvis også på sin vis i anden halvdel af filmen. Handlingen er fuld af overraskelser og man sidder hele tiden og får lidt mere kød på historien, jo dybere man graver ind til kernen af hele situationen. Selve filmen formår som sagt at bygge en solid stemning op, men den deciderede kulmination kommer aldrig rigtig til verden. Den kommer på sin vis i slutningen, men alligevel havde man håbet på en lidt mere dramatisk og hektisk afslutning, når nu man er blevet lokket så meget med små bidder af monstrene.

Samlet set er Godzilla faktisk en positiv oplevelse. Monsteret har fået en lækker makeover, men den har på trods af nogle snedige tempoopbygninger og klipninger ikke nok spilletid efter min smag – selve stilen på filmen er djævelsk underholdende og fantastisk at se på, hvilket også gør sig gældende for den fremragende lydside. Menneskehistorien fylder måske lige en tand for meget, og Godzilla mangler det sidste skub for at kunne blive en af de helt store drenge.

Bonus

Her finder man overraskende meget bonusmateriale, som går i dybden med selve Godzilla som karakter og medieelement i forhold film og historien. Man kommer også tættere på selve produktionen af filmen, og hvordan nogle af filmens utroligt fascinerende scener er blevet skabt. Generelt set er bonusområdet en lækker mulighed for at komme tættere på hele universet, og hvis man ikke fik nok af Godzilla i filmen, så er der heldigvis lidt dessert at finde her.

Release: 22-09-14 på 3D Blu-ray
Find forhandler og den bedste pris på Godzilla 3D

Godzilla Trailer