fredag, april 19, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Harry Potter og Halvblodsprinsen (4K)

Anmeldelse: Harry Potter og Halvblodsprinsen (4K)

I takt med teknologiens udvikling på hjemmevideofronten er 4K-UHD-kvaliteten så småt ved at have sit indtog på markedet med skarpere, flottere og endnu mere detaljeret billedkvalitet. Med denne overgang fra Blu-ray til 4K kan man være heldig at opleve en række opskaleringer af tidligere film og i denne omgang har vi fået fingrene i de fire sidste Harry Potter-film i franchisen. Den sjette film i rækken står for skud i denne anmeldelse, og instruktør David Yates fortsætter sin mørke og mere nuancerede måde at fortælle om Potters senere år.

I den sjette Harry Potter-film fortsætter Potter og co. i skolen med magiske trylleformularer og avancerede tricks med tryllestaven, mens den forstående fare af Voldemort sniger sig tættere og tættere på Hogwarts. Harry kommer tættere på historien bag Tom Riddle og hans forvandling til Voldemort, hvilket giver ham et indblik i konceptet ’Horcrux’ – et mørkt og farligt trick, som kan holde et menneske i live i ubestemt tid ved at spalte personens sjæl i forskellige relikvier. Kampen går ind på at finde frem til mørkets herre og for alvor få ham slået tilbage.

Hvor den femte film var begyndelsen på den mørke periode i Harry Potter-franchisen er denne sjette film det punkt, hvor der for alvor ikke er nogen vej tilbage. Glæden ved skoleåret og de små, finurlige elementer i hverdagen er blevet udskiftet med frygt, vagtsomhed og ikke mindst en række sideaktiviteter i kampen mod mørkets kræfter. Dog husker filmen at bevare en fin dualisme mellem skolelivet og den primære duel i baggrunden, hvilket den foregående film ikke helt mestrede til punkt og prikke.

Halvblodsprinsen formår nemlig at kombinere den primære historie med de små sidegesjæfter for Potter og hans kammerater ved at introducere netop den mystiske ’halvblodsprins’. Her bliver den mystiske persons skolebog en drivkraft for at drive Harry tilbage til skolebænken uden at miste momentum i forberedelserne til det endelige møde med Voldemort. Dette giver nogle fantastiske, sjove og opfindsomme scenarier i kemilokalet, på træningsbanen eller hos den nyligt introducerede lærer Horace (Jim Broadbent). Horace er desuden en vigtig faktor i vores forståelse for, hvordan Voldemort har formået at overleve så længe.

De tidligere film har beskæftiget sig med Voldmort som en overordnet fare, man hele tiden skal passe på – denne film formår at gå helt til klingen på den karismatiske skurkefigur ved at biddrage med oprindelseshistorie og langt flere lag og nuancer på karakteren. Generelt er filmen meget karakterfokuseret, hvilket virkelig hiver filmen ned på et mere håndterbart niveau, hvor man i tidligere kreationer måske bare så det magiske og monotone i en figur som Dumbledore – nu får vi en mere menneskelig side af legenden og får desuden gjort konceptet mere virkelighedstro.

Samlet set er den sjette film i rækken en ganske positiv oplevelse, som formår at bevare nogle af de magiske småøjeblikke fra den tidlige periode af franchisen, uden at gå på kompromis med det mørke tema. Vi får flere lag på karakteren, en udbyggelse af historien og ikke mindst den definitive overgang fra glade tider til mørke tider i franchisens historiske udvikling.

Release: 30-03-17 på Blu-ray.

HP6 trailer