torsdag, april 18, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: How to Train your Dragon 2 (3D Blu-ray)

Anmeldelse: How to Train your Dragon 2 (3D Blu-ray)

sadan_traner_du_din_drage_2-27601899-frntl

Animationsselskabet DreamWorks er virkelig blevet en gigant på markedet det seneste årti, da selskabet har formået at gnide albuer med de helt store drenge såsom Pixar og Disney. Denne popularitet skyldes deres banebrydende originalitet og ikke mindst fantastiske og detaljerige animationer. Deres mest fantastiske film er efter min mening Shrek, Kung Fu Panda og ikke mindst How to Train your Dragon – efterfølgeren til den sidstnævnte film var nok en af de animationsfilm, jeg så allermest frem til og jeg blev bestemt ikke skuffet.

Filmen følger historien 5 år efter handlingen i den foregående film, og vores to herlige hovedpersoner Hiccup og Toothless har for alvor fået lært hinanden at kende. Sammen drager de ud på uanede horisonter for at kortlægge den ukendte verden, men pludselig støder de på en mystisk kriger, som bor blandt hundredevis af hidtil usete drager. Hiccup og Toothless befinder sig pludselig i midten af en krig for at bevare freden i verden og kampen for et forenet liv af drager og mennesker har lange udsigter.

Denne efterfølger vælter indover skærmen med et sådant gåpåmod, at man allerede indenfor de første på minutter vælter bagover sofaen af overvældelse. Den formår at udbygge universet med en decideret tidslig udvikling, hvor man følger handlingsudviklingen i en lidt mere omfangsrig opbygning. Mange animationsfilm bruger ikke den tidsmæssige del som en vigtig brik i udviklingen, men i denne film fungerer det helt eminent. Man kan tydeligt se, at personerne og figurerne har udviklet sig både mentalt og fysisk og det gør, at man begraver sig meget mere i filmens univers. Det hele er blevet anderledes og mere voksent på flere punkter, og det klæder filmen yderst godt. Det er stadigvæk en animationsfilm for børn og unge, men den har en utrolig bred målgruppe og passer nærmest perfekt til den lidt ældre befolkning. Man kan virkelig kalde en film som denne for en episk tegnefilm, da den formår at opbygge et unikt univers, hvor personerne og handlingen udvikler sig på niveau med store klassikere.

Visuelt er filmen en af de mest veludførte animationsfilm, jeg nogensinde har set! Kvaliteten er grænseløs og detaljerne kommer virkelig til sin ret i denne djævelsk velsammenskruede film. 3D-udgaven giver faktisk overraskende god dybde og kvalitet på filmen, da man på den måde får et lidt mere realistisk billede af den ’plastiske’ atmosfære og man kommer meget tættere på filmens kerne i handlingen. Figurerne er originale, omgivelserne er overvældende smukke og alle tingene spiller bare sammen i en højere enhed. Den visuelle del bliver rigeligt imødekommet fra den lydmæssige side, hvor herlige toner og skønne, musikalske sammensætninger virkelig gør filmen til en eventyrlig oplevelse.

Filmen formår at charmere sig direkte ind i hjertet hos tilskueren med nogle unikke gengangere, men mest af alt de nye karakterer. Dragekonceptet er blevet langt mere omfangsrigt og fantasifuldt, og bedst som man troede, at drager ikke kunne blive lige så fantastiske som Toothless, så tog man fejl. De nye karakterer bringer virkelig hjertevarme og humoristiske aspekter ind i filmen og det skal den have kæmperos for. Filmen har også skruet op for dramatikken og hvis man ikke får en klump i halsen op til flere gange i løbet af filmen, så skal man med det samme opsøge den nærmeste læge. Filmen drøner afsted med et hektisk tempo, som ligeligt fordelt formår at balancere mellem dramatiske begivenheder, nye åbninger i universet og fantastisk humor. Hvis etteren vandt flest point for originalitet, så vil toeren altid står klarest i hukommelsen som den mest underholdende. Instruktør Dean DuBlois har virkelig ramt en guldgrube med denne franchise og han har gudskelov skrevet kontrakt til en trilogi – så vi har én mere film at se frem til!

Her bliver vi virkelig forkælet med en lang række klip, som går i dybden med selve strukturen i filmen på mange forskellige måder – dragernes opbygning, historiens udvikling og ikke mindst hele opsætningen af den nye fjende. Derudover finder man et par slettede scener og et indblik i DreamWorks forskellige animationsuniverser – men det helt store godte finder man i den fantastiske kortfilm på 25 minutter, som virkelig bringer en lille, herlig historie i spil for dem, som ikke kan få nok af universet.

Release: 13-11-14 på DVD, blu-ray og 3D Blu-ray.

Find forhandler og den bedste pris på How to Train your Dragon 2

How to Train your Dragon 2 trailer