ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Ice Age 1-5 (Blu-ray)

Anmeldelse: Ice Age 1-5 (Blu-ray)

Tilbage i 2002 kom Blue Sky Studios på banen med et nyt animationsprojekt, som senere viste sig at være en ganske solid guldgrube. Historien fokuserede på tre uheldige helte, som trods deres forskelligheder forsøgte at få det bedste ud af deres penible situation – og så selvfølgelig den evigt uheldige, men dog ukuelige egern Scrat! Jeg har været med fra starten af og vil nu kort give en anmeldelse af den nye udgivelse, som indeholder samtlige fem udgivelser i franchisen.

Ice Age (2002)

Den første i rækken er som forventet altid den bedste. Her får vi en god, solid introduktion til de forskellige hovedpersoner, og desuden baseret på et fint historiegrundlag, som virkelig ryster de nye karakterer godt sammen. Elementerne i filmen spiller perfekt sammen, og den skæve fortælling om istidens overlevere og deres møde med det ’moderne’ menneske. Humoren sidder lige i skabet og timingen omkring jokesleveringen og selve konstruktionen af det narrative plot gjorde Ice Age til en sikker vinder – en sikker vinder som forventet ville leve videre i sequels mange år ud.

Karakter:

4 ud af 5

Ice Age 2 (2006)

Toeren gør det fornuftige og tilføjer en ny karakter, som ryster lidt op i grundkonceptet fra etteren – på den måde undgår man, at det blot bliver en gentagelse med nyt eventyr, men samme historie. Den har dog ikke helt samme slagkraft og originalitet i den overordnede historie som sin forgænger. Til gengæld har den god fokus på interne forhold og mødet med sin udkårne, hvilket skaber lidt mere dynamisk drama i spil. Nye dyr joiner gruppen som sidekicks, og de tilfører en herlig hjernedød humor, som dog underminerer muligheden for den lidt mere intelligente humor som i etteren. Ganske fin efterfølger, som underholder fans af den første film med samme drengegruppe samt nye ansigter.

Karakter:

3,5 ud af 5

Ice Age 3 (2009)

Treeren går all-in på at trække vores uheldige helte ud af deres vante omgivelser og ind i et helt nyt univers. Mens de andre har fokuseret meget på at overleve naturkatastrofer og andre genstridigheder, så fokuserer den mere på at rejse til en ny tid og det at stifte en familie. Sid er nervøs for aldrig at finde kærligheden, og søger nærværet gennem tre nyudklækkede dinosaurunger. Denne handling hiver dem ned til en glemt tid, hvor man ved mødet af dinosaurerne for alvor må hjælpe hinanden for at overleve. Animationsmæssigt er filmen ganske spændende og fantastisk lavet, mens historien halter lidt i forhold til at udvikle videre. Den er bragende underholdende efter min smag, hvis man lige ignorere, at størstedelen af filmen ikke laver den helt store udvikling. Dinosaurvinklen er ganske interessant og puster ny energisk liv ind i franchisen.

Karakter:

3,5 ud af 5

Ice Age 4 (2012)

Ved synet af den tredje films energiniveau kunne man godt frygte, at luften snart måtte gå ud af ballonen. Det var overraskende nok ikke tilfældet med denne fjerde film, som efter min mening er den visuelt mest gennemførte produktion – og så er historien endda også ganske interessant. Familien er udvidet og fokusset går nu også i retningen af teenagermentaliteten – men det er ikke det største trækplaster. Det er derimod mødet med piraterne og selve konceptet med, at de tre venner nu er alene igen og skal forsøge at løse situaitonen. Det giver fine associationer til etteren, samtidig med at man lægger mærke til, hvor meget forbedret universet og det visuelle er. Min absolutte favorit udover etteren.

Karakter:

4 ud af 5

Ice Age 5 (2016)

Femmeren indikerer desværre et punkt, hvor luften er gået lidt ud af ballonen. Man famler lidt i blinde efter nye historier, og det bliver aldrig rigtig noget banebrydende og spændende. Det visuelle er meget interessant og anderledes i sin komposition, men drunker desværre handlingens forsøg på at føre historien videre. Desuden har Scrat, som jo er et af hovedattraktionerne i form af de små indskud i løbet af filmen, fået lidt for meget spilletid, hvilket indikerer, at originaliteten i den rigtige historie er gået lidt i stå. Den har sine øjeblikke med humor og sjove bekendtskaber, men samlet set er den desværre lidt en skuffelse i forhold til historiens originalitet.

Karakter:

2,5 ud af 5

Samlet set er boksen ganske rar at have i samlingen, da man hurtigt kan nyde et ’genkig’ på de tidligere klassikere, eller underholde børnene på nul kommer fem ved travle aftener.