lørdag, april 20, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Inside Out (3D Blu-ray)

Anmeldelse: Inside Out (3D Blu-ray)

InsideOut_3DBD_3D_dk

Når man omtaler animationsfilm, så plejer man for det meste at benævne selskabet bag som den reelle skaber af filmen. Men ved en genistreg som Inside Out, så fortjener instruktøren en personlig lovprisning frem for blot at rose Pixar for endnu en af deres genistreger. Instruktøren Pete Doctor har tidligere skrevet manuskript til Toy Story-franchisen, Monsters, Inc., Wall-E, Up og sidst men ikke mindst Inside Out. Han er efter min mening den person i animationsbranchen, som har ramt flest originale fuldtræffere og hans seneste projekt er intet mindre end genialt.

Filmen følger en ung pige ved navn Riley, som bakser med nogle turbulente følelser på grund af familiens flytning. Hendes følelser er manifesteret i hendes sind som små arbejdsfigurer, der forsøger at manøvrere Riley bedst muligt gennem livets op- og nedture. En dag bliver to af arbejderne, Glæde og Triste, ved et uheld sendt væk fra hovedkontoret og pludselig kan Riley ikke længe føle sig glad eller ked af det. Glæde og Triste skal gøre alt, hvad de kan for at komme tilbage til kontoret, hvilket åbner op for et episk eventyr i Rileys sind.

Efter min mening er dette den største genistreg fra Docter og Pixar siden min personlige favorit, Monsters, Inc. tilbage i 2001. Man kan nærmest gå så langt som at sige, at dette er den mest originale film på animationsfronten nogensinde. Der er så meget originalitet i filmen, at den både får små børn til at klappe i deres små hænder, men også for alle andre aldersgrupper til at falde tilbage i barndommen og mindes tiderne, fantasien og livets karrusel. På trods af en standard animationsspilletid på blot 1 time og 30 minutter, så formår filmen at grave så dybt ned i livets nuancer, at man får et utroligt velkomponeret epos på utrolig kort tid. Manuskriptet er så finpudset og så skarpt, at der ikke er en eneste scene, som er overflødig eller burde være undladt, og på den anden side så mangler der absolut heller ikke noget. Den er perfekt.

Hvor mange andre Disney eller Pixar-film kommer på banen med et eller to elementer, som rammer dybt i følelserne, så er Inside Out en kavalkade eller nærmest et overflødighedshorn af dybe følelser, hjertevarme tanker og ikke mindst en række øjeblikke, som rammer direkte i Solar Plexus. Hvis man ikke kniber en lille tåre mindst én gang i løbet af filmens handling, så er der noget galt. Nogle vil måske mene, at der er for meget ’ulykke’ i filmen, men der er jeg dybt uenig. Den rammer tangenterne på alle de rigtige punkter, og man får livet, som det er, og selvom konceptet er pakket ind i animationer og søde figurer, så forsøger Docter ikke at bruge fantasiverdenen som et værn mod virkeligheden, men derimod et talerør.

Inside Out leverer Pixars største ’tudeøjeblik’, som efter min mening kun med nød og næppe bliver slået af Mufasa-scenen i Disney’s The lion King fra 1995. Filmen vækker nostalgiske følelser over hele linjen, og formår at genskabe en fantasiverden, som alle kan kende til – den følger godt nok tankerne af en lille pige, men som dreng kan man stadig nikke genkendende til alle de barnlige tanker, de simple følelser og tiden, hvor legetøjet stod højest på dagsordenen. Der er sat skarp fokus på at kreere nogle elskværdige karakterer, og animationsfigurerne fungerer helt optimalt. Figurerne og universet er skabt på en måde, så 3D-muligheden får en ufattelig detaljeret dybde, som gør, at de forskellige lande i Rileys sind bliver langt mere omfattende og fascinerende. Selvom man i starten har visse personer i gruppen, som man hader, så viser filmen med et skarpt moralsk synspunkt, at man kan komme til at elske folk, som måske ikke i første omgang virker til at være elskværdige.

Filmen er spækket med solide moraler og man kan nærmest ikke finde hoved og hale i, hvad man skal rose. Der er absolut intet negativt at fortælle om denne film, og det er længe siden, at jeg har anmeldt en film, som rammer så meget plet.

Samlet set er Inside Out en af de bedste animationsfilm, jeg nogensinde har set, og den fortjener fuldt ud det maksimale antal stjerner, man kan give en film. Den rammer rent i gennem hos alle målgrupper og formår på fornemmeste vis at levere endnu et gren af animationshistorien, som vil blive husket for altid.

Release: 03-12-15 på Blu-ray.

Inside Out trailer