ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Into the Storm (Blu-ray)

Anmeldelse: Into the Storm (Blu-ray)

1

Naturkatastrofer og vejrfænomener har en stor effekt på os mennesker, da de ofte dukker op ud af det blå og slår nådesløst ned på alt i sin omkreds. Film om tsunamier, stormvejr og tornadoer har længe været et velbevandret tema på det store lærred, og nu har en ny film fundet sin vej frem til biografmørket. Into the Storm følger en fiktiv, dokumentarisk historie, som beskriver hændelserne før, under og efter en gigantisk tornado ramte byen Silverstone.

Filmen kører på samme koncept som tv-serien ’Storm Chasers’ og selvom det er blevet til en spillefilm frem for rigtige, dokumentariske optagelser, så er intensiteten ikke blevet større. Filmen bruger delvist en for længst udkørt teknik med håndholdte kameraer og point-of-view-optagelser. Effekten har haft sine gode stunder i flere film såsom The Blair Witch Project, Paranormal Activity og Chronicle, men den store succes resulterede desværre i en masse masseproduktioner med denne teknik – Into the Storm er blandt dem. Skiftningen mellem håndholdt kamera og almindelige optagelser er lidt forvirrende, da man bliver i tvivl om, hvorvidt der bliver optaget af en fra filmen, eller blot optaget af filmholdet uden for filmen. Flere gange er det nogle kameraer, men slet ikke har set og selve denne skiftende teknik er alt for flyvsk og decideret irriterende.

Det værste ved filmen er det dårlige drama, som fylder utroligt meget. Skuespillerne er meget amatøragtige, overgearede og ikke mindst dræbende stereotype. Skuespillerne samlet i denne film er nærmest alle sammen småstatister og biroller fra andre film og serier – lige bortset fra Richard Armitage. Når man har været nødsaget til at have birollerne i front, så indikerer det ofte et ret lavt budget. Filmen er spækket med et væld af forfærdelige klicheer, som omhandler stereotype personer, gennemskuelige udviklinger og en mangel på en grundlæggende uforudsigelighed. På trods af at filmen blot varer lidt under 1 time og 30 minutter, formår den at være ret så langtrukkent. Det bedste element i filmen, udover de flotte effekter, er faktisk de sindssyge redneck-venner, som drager ud for at opleve orkanen og opnå et Youtube-hit. Deres skuespil fungerer optimalt, da de ikke blot tager pis på sig selv men egentlig også hele konceptet, og det giver et herligt afbræk fra de halvkvaklede præstationer hos de andre.

Baggrundshistorien er desværre generelt utrolig vag og man kommer slet ikke tæt på en grundlæggende fortælling, som kan fungerer som det overordnede skelet for de vilde effekter. Effekterne tager man derimod ikke fejl af, da de fungerer ganske udmærket. Tornadoerne kan på visse tidspunkter godt se lidt kunstige ud, men selve strukturen, ødelæggelsen og de forskellige vejrfænomener fungerer helt optimalt – den har nogle af de samme værdier på redigeringsfronten som f.eks. The Day After Tomorrow. Effekterne har dog i starten en tendens til at gå i dybden med alt for stort et kaos, hvor man ikke længere kan finde hoved og hale i optagelserne. Det er selvfølgelig med til at skabe situationens alvor og følelsen af at befinde sig i midten af stormen, men det skubber fokusset lidt væk fra handlingens mønster. Derimod er de efterfølgende ødelæggelsesscenarier yderst velkreerede og man kan tydeligt se, at der er blevet brugt uhyre mængde tid på at skabe disse omgivelser. Det resulterer også i en rigtig fed slutning og lækre kameravinkler, som går i dybden med flere fokuspunkter i stormens virvar.

Desværre er det bare ikke nok til at hive filmen i land som en succes, da den er præget af utallige klichéfejl og for meget patriotisme. Når skuespillet bliver lagt på hylden i tornadoens kaos, begynder filmen at levere de elementer, man havde håbet på. Koreografien af vindforholdene, skuespillernes bevægelser i stormvejr såvel som hele den cirkulerende fanfare af brosten og gulvbrædder fungerer helt eminent og man får et ret godt adrenalinsus ud af det. Hvis man udelukkende kigger på effekterne, fungerer filmen godt nok, men der er bare for langt i mellem vinderscenerne og samlet set er Into the Storm en forventet skuffelse, som blot har nogle få lyspunkter i en ellers utrolig kedelig handling.

På bonusområdet finder man et par forskellige klip, som går i dybden med fiktion vs. fakta og et nærmere kig på den famøse storm-bil. Derudover er der den klassiske bagom-optagelse, som giver skuespillernes og instruktørens indskud til produktionen – middelmådig mængde men ganske underholdende.

Release: 15-12-14 på DVD og Blu-ray.

Into the Storm Trailer