fredag, april 19, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Jersey Boys (Blu-ray)

Anmeldelse: Jersey Boys (Blu-ray)

JERSEY_BOYS_NR_WBHE_BDPackshotLEF_63dae478

Clint Eastwood er efterhånden ligeså stor en instruktør, som han er skuespiller, da han har formået at skabe nogle unikke fortællinger såsom Million Dollar Baby, Unforgiven og Gran Torino. Selvom han er ved at være godt oppe i årene, formår Eastwood stadigvæk at arbejde med film både foran og bagved kameraet. Hans seneste skud på stammen hedder Jersey Boys og jeg har kigget nærmere på, om den 84-årige mand stadigvæk har et par esser i ærmet.

Filmen følger fire unge drenge i det barske Brooklyn-kvarter, som bruger tiden på at skrabe penge ind på må og få – enten laver de svindelnumre eller stjæler pengeskabe, men de har også tid til at synge et par aftener på den lokale bar. En dag beslutter de sig for at danne et band, da et af medlemmerne i gruppen Frankie Valli synger med en stemme, som ingen har hørt før. Sammen drager de ud for at blive store stjerner og efter en turbulent rejse på godt og ondt bliver historien om det ikoniske 60’er-band The Four Seasons fortalt.

Ved første øjekast er Jersey Boys en lille lækker gangster-historie i bløde omgivelser, hvor man får den barske oprindelseshistorie med mafiaforbindelser og unge rødder med alt for mange dårlige valg i baggagen. Derefter får man fortalt den hektiske historie om gruppens udvikling på godt og ondt med hudløst ærlige portrætter af bl.a. det meget ustabile medlem Tommy DeVito. Filmen er desuden præget af en formidabel scenografi og nogle tidsligt korrekte omgivelser, som er med til at skabe den helt rette 60’er-stemning til historien. Desværre er filmen lidt langtrukkent på visse tidspunkter, da Eastwood er gået i dybden med at fortælle dramasekvenserne ned til mindste detalje. Flere historier bliver dog cuttet ned uden en lille heads-up i handlingen, og det giver et par ustrukturerede overgange hist og her. Tempoet bliver derved også lidt ustabilt og handlingen er derfor ikke så storslået og overvældende, som filmen giver udtryk for. Den har lidt for store sko på i forhold til manuskriptet og originaliteten.

Filmen skal dog have ros for de dygtige roller i løbet af første halvdel af filmen – deres oprindelseshistorie og storhedstid bliver fortalt helt eminent, mens den sidste halvdel er noget mere vakkelvornt og bedre egnet til mere øvede skuespillere. Den fortæller generelt set en fin lille historie om rejsen fra slummet til den store liga med mafia-lignende tematikker – for at understrege dette kan de snu tilskuere spotte en masse biroller fra f.eks. Sopranos, og det giver en god dynamik i handlingen. Selve handlingen fortæller en masse underholdende små-anekdoter om, hvordan unikke hitsange blev til ved en tilfældighed. Mange gange bliver der talt til kameraet, som skal få den til at virke lidt mere identitetsorienteret og selvreflekterende – det fungerer også på sin vis, men det tager lidt overhånd flere gange. Autenticiteten i filmen hviler i den musikalske tidslighed og fortæller en historie om, hvordan det er at være mand i 60’ernes Amerika.

Det er en meget kraftig og vidtrækkende historie, som godt kunne have brugt lidt mere skarphed og intensitet. Den er efter min smag også 20-30 minutter for lang og giver alt, alt for lidt spilletid til deres storhedstid og dage på toppen. En film af denne kaliber kræver selvfølgelig, at man kan lide musikken og hvis man kan det, så bliver man i hvert fald forkælet på den lydmæssige side. Musikken er ikke de originale sange, men i stedet skuespillernes egne toner og de er helt fantastiske – specielt  John Lloyd Young som rammer nogle ret unikke toner. Samlet set er Jersey Boys en hyggelig lille film, som har nogle unikke lyspunkter i forhold til de musikalske stykker og den tidslige korrekthed – det er dog ikke nok til at gøre den til en klassiker, da den mangler tempo, hjerte og skarphed.

I bonusområdet finder man nogle få klip, som går i dybden med Eastwoods inputs til filmen, samt en masse forskellige interviews med stjernerne fra filmen. Selvom mængden er ret lille, bliver materialet ret interessant, da Eastwood passioneret fortæller om sit arbejde med filmen.

Release: 26-01-15 på DVD og blu-ray.

Jersey Boys Trailer