ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Lady og Vagabonden (Blu-ray)

Anmeldelse: Lady og Vagabonden (Blu-ray)

1

Walt Disney var kendt for at være en rigtig dyreelsker, og det kan man tydeligvis se har sat sine spor på mange af selskabets kreationer gennem tiden. Både under og efter hans tilstedeværelse i animationsrummet har dyreskikkelser på den ene eller den anden måde fyldt en stor del af handlingen og det elsker vi filmene for. Nu er tiden kommet til genudgivelsen af Lady og Vagabonden, som fortæller historier fra hundens liv.

Vi følger en lille familie, som vælger at søde deres tilværelse med en lille cockerspaniel. Den unge hund Lady får den bedste opvækst, hun nogensinde kunne ønske sig, men en dag bliver hun usikker på sig selv – familien skal nemlig have en baby og spørgsmålet er så: er der plads til både hund og baby? Sammen med gadekrydset Butch drager hun ud i den vide verden for at leve livet og tænke over tingene. Den lokale hundefanger har dog andre planer og pludselig har deres sikkerhed første prioritet.

Selve filmen minder allermest om de klassiske, små tegnefilm i forhold strukturen og den musikalske opbygning. Man husker de sjove 10-minutters klip i f.eks. Disney Sjov om fredagen, og denne struktur afspejler sig meget i denne film. Det gør, at den minder lidt om historierne om Pluto både musikalsk og strukturmæssigt med små, sjove montager. Filmen gør derfor ikke særlig stor brug af landskabsbilleder, men går i stedet helt tæt på situationerne i en zoom-effekt.  Derved kommer tingene på den positive side til at være mere intime og tæt på karaktererne, men kommer på den anden side også til at indskrænke mulighederne en smule. Derfor bliver filmen stort set en udvidet udgave af de små animerede kortfilm, men man elsker den alligevel. Den rummer utroligt mange moralske aspekter af ansvar, familieforhold og næstekærlighed pakket ind i fornemme animationer og overvældende hjertevarme stemninger.

Filmen er desuden præget af utrolig herlig musik hele vejen i gennem, hvor den italienske serenade under hundenes romantiske date per definition er det øjeblik, jeg husker allermest i min barndom. Filmen rummer derfor en af de absolut mest klassiske scener i hele Disney-æraen – spaghetti-scenen. Det er sjældent at Disney-film bliver husket så meget for én enkelt scene, og den er virkelig også speciel. Filmen værner om en tid, hvor Walt Disney stadigvæk var levende og kunne overse alle projekterne. Den rummer derfor en unikhed, som man kan mærke som en rød tråd i gennem alle de helt gamle kreationer. Handlingsmæssigt sker der egentlig ikke overraskende meget eller overraskende nytænkende ting, men i alligevel har filmen bare en fantastisk kemi.

Filmen er præget af utroligt flotte og realistiske hundeskikkelser, som ligner deres rigtige afstamning fra den virkelige verden. Man kan virkelig se, at animatorerne har konsulteret sig med kendere indenfor hunderacerne, da man virkelig får nogle meget realistiske kreationer – dog rummer de alle den klassiske Disney-charme, hvor deres mest prominente træk bliver fremhævet endnu mere end i virkeligheden. Selve handlingen kan på sin vis godt virke lidt absurd eller anderledes i forhold til andre Disney-film, da den netop beskæftiger sig med, hvordan hunde skal forholde sig til menneskenes forskellige stadier af livet – man vænner sig dog hurtigt til det og opfindsomheden i konceptet bliver ganske fremragende. Den vækker nostalgiske minder og man bliver nærmest ligeså glad i kroppen, som man gjorde tilbage i barndommen. Hvis man vil have hund eller allerede har en i familien, så er dette i hvert fald en sikker vinder – den beskæftiger sig med hele konceptet om at have en hund og de ting, der følger med. Derved viser den et hverdagsbillede med nogle vigtige livslektioner for hunde og det virker som en lækker, absurd og interessant fortælling.

Samlet set er filmen en herlig lille perle med et roligt tempo, flotte animationer skøn musik og herlige sange. Figurerne er yderst originale og selve filmen er absolut et af de mest originale animationsprojekter i Disneys guldalder.

Her finder man nogle interessante, slettede scener samt et lille spot på opbygningen af filmen. Derudover er der en masse herlig musik fra filmen, samt et ret interessant klip, hvor Walt Disneys datter Diane Disney Miller mindes sin far gennem en nostalgisk rejse gennem hans kreationer – samlet set er dette en god lille omgang bonusguf, som sætter spot på de ting i den klassiske animationstid, man elsker allerhøjest.

Release: 27-11-14

Lady og Vagabonden Trailer