torsdag, marts 28, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Let's Be Cops (Blu-ray)

Anmeldelse: Let’s Be Cops (Blu-ray)

1

Bromance-film er uden tvivl en genre, som er kommet for at blive. Vi har set det eksplodere i Judd Apatows film såsom Knocked Up fra 2007 og derefter har det udviklet sig i film såsom Pineapple Express, Superbad og ikke mindst 21 Jump Street. Ofte baseres disse film på et solidt venskab mellem uheldige helte, og det er også gældende i denne nye komediefilm, som kommer på banen med gutterne Jake Johnson og Damon Wayans Jr. i front.

Vi følger gutterne Ryan (Jake Johnson) og Justin (Damon Wayans Jr.), som ikke trives så godt i deres kedelige hverdagsliv. De har begge glippet en stor chance i deres liv, og sidder nu fast i dagligdagens trummerum. Da de en aften drager til fastelavnsfest klædt som politibetjente, får de pludselig uventet meget positiv opmærksomhed og beslutter sig derfor at køre den længere ud og se, hvor mange de kan narre til at tro, at de er rigtige betjente. Det hele begynder dog at stikke af, da de involveres i en heftig narkotikahandel, og ikke længere har overblikket over deres egen rolle i det hele.

En film der starter med en Backstreet Boys-sang plejer aldrig at ramme helt ved siden af, men denne film formår at læne sig alt for meget op ad klicheerne til at man kan kalde det en vellykket komediefilm. Filmen er spækket med fede festmontager i løbet af handlingens hektiske udvikling, og det fungerer egentlig ganske godt som tilskud til den hjernedøde komik. Humoren er som sådan nogenlunde intakt, men formidlingen og selve strukturen passer ikke helt overens med forventningerne. Filmen bør levere en række skarpe punchlines blandet med nogle skæve, hjernedøde elementer, men filmen lander desværre blot i den sidste kategori uden egentlig sammenhæng i det hele. Det hele bliver meget mekanisk og middelmådigt, da man nærmest kan stille sit ur efter timingen på de monotone jokes. Selve den gode del af humoren udspringer af sammenspillet mellem de to hovedpersoner, som på trods af de utallige klicheer formår at bygge nogle solide humoristiske øjeblikke op.

Man kan dog tydeligt se, at filmen stjæler med arme og ben fra den halvpopulære komedieserie New Girl, hvor de to hovedpersoner i Let’s Be Cops også sidder i de førende roller. Det er nærmest helt identiske roller i begge produktioner, og derved bliver denne film lidt et anderledes eksempel på, hvordan man kan presse citronen lidt for meget. Man skal uden tvivl være den helt store fan af deres afslappede douchebag-attituder for at kunne sætte pris på denne film, og det gør undertegnede også til dels – jeg synes bare, at de er blevet lidt for karikerede og ’indelukkede’ i deres roller i denne film. De virker til at slynge ting mere frit ud fra leveren i New Girl, men i denne film kommer det meget mekanisk og monotont.

Overordnet set er filmen alt for urealistisk – selv for en komediefilm. Der er på ingen måde nogen, som ville kunne slippe af sted med så meget under forklædning, og så eskalerer sidste halvdel af filmen også i et helt andet, uventet tempo. Den får en meget mærkelig drejning, og bliver pludselig halvt moralsk præget og mere action-præget, hvilket virker meget mystisk. Balancegangen er ikke helt finjusteret og filmen ville have haft større succes, hvis den havde holdt sig til den mærkelige humor. Let’s Be Cops er nemlig en rigtig kogerfilm, og det kan man ikke ændre på. Den kan sagtens ses, hvis man lige trænger til at kaste hjernen på hylden og blot stene foran fjernsynet til et par smågrin. Jeg vil dog anbefale mange andre kogerkomedier før denne her, men denne middelmådige produktion giver alligevel et par små grin fra sig.

På bonusområdet finder man som forventet et par slettede scener, samt nogle få ekstraklip med mere humor med de to hovedpersoner. Det giver et lille ekstra grin på udgivelsen, men ikke det helt store udvalg overordnet set.

Release: 05-02-15 på DVD og Blu-ray.

Let’s be Cops Trailer