ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Live By Night (Blu-ray)

Anmeldelse: Live By Night (Blu-ray)

Gangsterfilm har altid haft en speciel plads i mit hjerte. Udover at genren har nogle af de helt store instruktører involveret, så er det et koncept, som er utroligt interessant. En hel unik kultur af mennesker, der bag lukkede døre kan drive en hel by og skabe forretning ud af lyssky forbindelser. Jeg har kigget nærmere på Ben Afflecks seneste kreation, som kigger nærmere på 20’ernes spiritusforbud.

Filmen tager sit udgangspunkt i 1920’erne, hvor spiritusforbuddet trods sit formål har fået byerne til at bugne af ulovlige varer. Mafiaer og undergrundsbander styrer showet, men kampen er hård om territorierne. Joe Coughlin (Ben Affleck) har vendt ryggen til sit lovlydige liv og forsøger at sætte sit aftryk på markedet. Hans involvering i den lyssky branche resulterer i intriger, store mængder ulovlig alkohol og heftige pistoldueller.

Filmen går til klingen på perioden med en meget fin introduktion, hvor man ser, hvordan Afflecks karakter langsomt klatrer op af karrierestien. Det giver en fin dybde i karaktererne, hvor man hurtigt kommer til at lære dem at kende og desuden får et bedre kendskab til deres funktion i filmen. Ben Affleck er meget ‘everyday man’, hvilket gør filmen mere jordnær, men på visse punkter virker han også en smule malplaceret som gangster.

Det sjove ved filmen er, at den balancerer meget ligeværdigt mellem noget, man har set utallige gange før og noget, som er spritnyt. Det er lidt en uheldig duel i filmen, som gør, at den aldrig rigtig får den gennemslagskraft, som den kunne have haft. Den fokuserer meget på den trivielle kærlighedsromance og trivielle strid med sin gamle boss, mens den introducerer helt nye aspekter af kampen om spiritusmagten – blandt andet med Klu Klux Klan-medlemmer og ikke mindst en troværdig bromance.

Den virker meget historisk korrekt i sin måde at fortælle historien, og filmen er æstetisk set også ret spot-on på sin tidslige effekt. Det er skønt at se en bilduel i helt gamle, klassiske biler – filmen går virkelig all-in på at skabe den nødvendige atmosfære, som skal gøre filmen troværdig og desuden tro mod sin genre. Alligevel er der noget små brud i kontinuiteten – eksempel deres sprogbrug, som virker malplaceret i forhold til samtiden.

Alt i alt er Live by Night en meget interessant filmoplevelse, da man på mange punkter nyder at se filmen, men på mange andre punkter også oplever en form for trivialitet. Det går hen og bliver en smule for ‘finpudset’ i sit forsøg på at finde den perfekte tidslige ånd, hvilket gør, at den barske gangstermentalitet kommer lidt væk fra søgelyset. Dog bliver dette heldigvis kompenseret for ved at have nogle hæsblæsende skuddueller. Samlet set en filmoplevelse, som med sin mærkværdige dualitet bliver lidt en middelmådig oplevelse.

Release: 08-06-17 på Blu-ray.

Live By Night trailer