tirsdag, april 16, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Mad Catz M.O.J.O. Micro-console for Android

Anmeldelse: Mad Catz M.O.J.O. Micro-console for Android

Mad-Catz-Mojo-1

Med det hav af apps og spil, som er tilgængelige til Android tænkte Mad Catz at man ville lave en enhed, der kunne lade brugerne tilgå disse fra deres fjernsyn eller pc-skærm i stedet for at lade dem være bundet af deres mobile enheder, og deraf udsprang Mad Catz M.O.J.O., som altså er bedst beskrevet som værende et multimediecenter eller stationær android enhed og ideén er i vores optik ganske genial, men lad os se om de har formået at få den ført ud i livet på ordentlig vis.

Hvis der er noget jeg har konstateret med de produkter jeg har haft med at gøre fra Mad Catz, som i øvrigt også står for Tritton brandet, så er det at de har forstået at gøre indpakningen, eller rettere sagt udpakningen, til en oplevelse i sig selv, og når man tager sin Mad Catz M.O.J.O. frem styk for styk så kan man ikke undgå at blive mere og mere spændt. Æsken indeholder selve konsol-enheden, en C.T.R.L. R controller med dertilhørende USB-dongle og rejseadapter, HDMI-kabel, USB-han/han kabel, manual, klistermærker, 2 AAA-batterier og strømforsyning med adapter til både US og EU-stik. Selve æsken er ganske neutral og præsenterer produkt samt features på en kort og kontant måde, samt med logo to OUYA og nVidia Tegra.

Hvis vi starter fra selve konsollen så er Mad Catz M.O.J.O. en kileformet pianosort enhed med Mad Catz logo i sølv på toppen. Mens fronten er udstyret med blot et indikator-lys, der lyser blåt og fortæller om konsollens status så er bagsiden fyldt med tilslutningsporte i form af 1xUSB2.0, 1XUSB3.0, ETHERNET, HDMI, MicroSD-slot, 3.5mm jack og indgang til strøm. I siderne er dwn udstyret med riller og personligt tror jer g mere det er er designvalg end at der decideret ser er brug for så meget varmeafledning. Mad Catz M.O.J.O er en relativt kompakt enhed, der heller ikke vejer særlig meget og hvis man tænker AppleTV har man nogenlunde en fornemmelse af størrelsen. Det er altså en enhed, der hverken fylder eller er iøjenfaldende på tv-bordet.

Den medfølgende C.T.R.L. R controller er ligesådan udført i en blank sort overflade, hvilket naturligvis passer designmæssigt, men da den skal bruges med hænderne er det lettere uheldigt grundet fedtfingre. Før man tager controlleren op tænker man at den er billig og laver i sidste minut, for designmæssigt føles den også lidt uinspirerende, men når man tager den op og begynder at trykke og gøre ved erfarer man at knapperne og formen på den faktisk er ganske veludført. Der er de gængse knapper og sticks til gaming, men der er også medieknapper i toppen til styring af musik og medier generelt. Foran har den et hul til den skrue og rejseadapter, som man kan smide sin android smart enhed i og nyde sine spil med på farten. I bunden er der et dæksel til batterierne, men før man smider disse batterier i vil man også se at der er en microUSB indgang, så man kan bruge controlleren uden batterier. Det er en smule upraktisk at man skal have cover og batterier ud førend man kan anvende USB kabel med controlleren og at det i givet fald peger nedad, men det er nok for at undgå at folk smider et kabel i mens der er ikke-genopladelige batterier i enheden da det kan give udfordringer.

Med Mad Catz M.O.J.O starter det sjove først når man starter den op og er altså trods sin kompakthed og simplicitet ikke i verden for at dreje hoveder med sit design, men derimod imponere på features og anvendelighed. Opsætningen foregår ganske smertefrit, også hvis man ikke tidligere har haft med Android at gøre, men man skal dog bruge en google konto for at kunne benytte sig af alle fordelene. Efter at man har kørt installationen på plads bliver man præsenteret af en præinstalleret Google Play Store og en Nvidia Tegra store. Med Nvidia Tegra understøttelsen kan du spille nogle utroligt flotte spil på din Android konsol. Lad os se nærmere på lidt specifikationer af Mad Catz M.O.J.O. før vi går videre og i dybden med de forskellige features og anvendelsesmuligheder:

• 16 GB intern hukommelse til lagring af spil, apps og filer – samt understøttelse af micro-SDXC kort og dermed udvidelse med yderligere 128 GB
• NVIDIA Tegra 1,8 GHz processor
• 2 GB RAM
• Android 4.2.2
• HDMI-udgangen med 4K support
• Bluetooth 4.0 supportmad-catz-mojo-product-photo-03

Spil

Det går en lille smule stærkere med at loade spil på Mad Catz M.O.J.O. end det gør på min smartphone, hvilket naturligvis er et lille plus. Eftersom de fleste spil dog er udviklet til en mindre skærme og altså en større pixeltæthed, så bliver spil med Mad Catz M.O.J.O. proportionelt mere pixelerede des større skærm man vælger at slutte den til. De fleste spil tager nemlig ikke højde for dette gaming segment, men man har mulighed for at prøve kræfter med det spiludvalg på Nvidia Tegra shoppen, som der er gjort en smule mere ud af. Det svære med Mad Catz M.O.J.O. er at man i Goole Play Store ikke kan se, hvorvidt et spil understøtter den medfølgende controller og man bliver mange gange nødt til at prøve sig frem, for selvom man er i stand til at installere en app, har jeg fundet ud af at det ikke er ensbetydende med at den så også virker med Mad Catz M.O.J.O. Dette er en smule anderledes for OUYA og Nvidia shopsene, da spillene i disse er skræddersyet til netop denne type konsoller.

At spiludviklerne endnu ikke helt har taget disse spillekonsoller til sig ses også ved at det er et meget lille udvalg af spil, som understøtter spil med controller. Google er dog selv på vej med en konsol efter sigende, så mon ikke der bliver rettet op på denne statistik inden så længe, for det er et potentiale man bør udnytte bedre, for det er et fedt koncept med det store udvalg af android spil på storskærm og med en traditionel controller i hænderne. Allerede nu er der naturligvis titler der understøtter funktionaliteten og mest oplagt er det for dem der nyder deres android spil, som de kan fortsætte med at spille når de kommer hjem i stuen. Jeg ser også muligheder i at børn kan få adgang til et hav af spil relativt billigt i forhold til hvad tilsvarende eller lignende titler koster på de mere populære konsoller, samtidigt med at man med Mad Catz M.O.J.O. får meget mere end blot adgang til spil.

Når man kommer uden om problematikken med at finde spil, der er understøttet af controlleren, så er det at Mad Catz M.O.J.O. brillerer og giver en noget bedre spilleoplevelse end man er vant til med sin håndholdte enhed. Dermed ikke sagt at der ikke er nogle framrate fald enkelte gange, men generelt er det en fed oplevelse og i mange tilfælde kan det erstatte behovet for en traditionel spillekonsol, samtidigt med at man har mange andre muligheder.

C.T.R.L. R controlleren

Det som naturligvis gør spilleoplevelsen unik i forhold til den håndholdte platform er at man anvender en fysisk controller med knapper tilknyttet. Denne controller ligger ret godt i mine relativt store hænder og analogpindende er forskudte, så mine tommelfingre ikke slår ind over hinanden. Forbindelsen anbefales at køre over USB donglen frem for Bluetooth for at få den optimale oplevelse, men min egen erfaring var at der desværre var en dårlig forbindelse så snart man var cirka 3 meter eller mere fra konsollen. Dette skyldes nok at jeg har et hav af trådløse enheder, der spiller forbindelsen er pus, men ikke desto mindre bør dette være bedre, når det er hvad der essentielt gør Mad Catz M.O.J.O. til noget unikt.MCB32266-CTRLR-003-BLK-lg

Apps

Google Play Store ved godt, hvilken enhed man benytter til at besøge dens udvalg af apps og fra start er Mad Catz M.O.J.O. afgrænset fra de apps, som google mener enheden ikke er optimeret til da den mangler touch, men dette kan man delvist komme udenom ved at roote sin enhed, som jeg kommer en smule nærmere ind på i et senere afsnit. Udvalget af apps er dog stadigvæk overvældende stort og eftersom man simpelt og enkelt kan slutte et tastatur og en mus til Mad Catz M.O.J.O. er der et hav af muligheder, hvor jeg eksempelvis har installeret min favorit mail-app, så hvis jeg sidder i nærheden af fjernsynet tager jeg hellere denne frem end at skulle skrive en e-mail på min mobiltelefon. Dette er blot et enkelt eksempel ud af mange måder man kan anvende Mad Catz M.O.J.O. for mere bekvemmelighed.

Multimedie

Dette segment er naturligvis tæt knyttet til Apps, men eftersom dette, efter min mening, er et af Mad Catz M.O.J.O.s absolut stærkeste sider så tænkte jeg det var fint at dedikere et afsnit dertil. Med understøttelse af den store mængde apps på Google Play Store så er der rig mulighed for at anvende Mad Catz M.O.J.O. som medie-server, hvor man naturligvis kan få adgang til gængse apps, såsom Netflix, Viaplay og mange flere, men derudover så giver Android jo også mulighed for en masse DLNA-apps og lignende, så man kan få hurtig adgang til medier på ens NAS eksempelvis. Dette er efter min mening, sammen med mængden af spil man kan spille med controller, Mad Catz M.O.J.O.s absolut stærkeste side, for så har man Androids mangfoldighed og alsidighed koblet direkte op på storskærm, hvor man også kan gøre et gammelt ikke-smart TV meget smartere end de fleste fjernsyn derude.mad-catz-mojo-product-photo-01

Rooting

Som tidligere nævnt er Mad Catz M.O.J.O. afgrænset fra store dele af Play Store fordi denne genkender at der er tale om et non-touch produkt og for at sikre brugerens optimale brugeroplevelse nægter man dem adgang til nogle features. Man skulle nærmest tro at Google havde fået inspiration fra Apple, men det lader jeg ligge for nu. Ved at roote ens telefoner kan man risikere at miste sin garanti, eftersom man jo piller ved fabrikkens opsætninger og muligheder, men Mad Catz nærmest opfordrer at man gør dette, selvom det er en ekstern kilde, der har sørget for at man kan roote sin Mad Catz M.O.J.O. Selv det medfølgende USB han/han kabel man får med sin Mad Catz M.O.J.O. har, så vidt jeg kan se, intet andet formål end at man kan anvende det til at roote sin enhed. Selve root-processen er ganske simpel og beskrevet på Mad Catz’ hjemmeside, og jeg kommer ikke ind på den her i detaljer, men desværre betyder det ikke at man får adgang til alle apps alligevel. Blot for at nævne et eksempel så er OneNote ikke understøttet, hvilket ellers var en af de apps jeg havde allermest brug for virkede med Mad Catz M.O.J.O. Det åbner dog op for nogle flere apps det er der ingen tvivl om.

Med Mad Catz M.O.J.O. får man adgang til et hav af apps og spil, som man stationært kan anvende på sit fjernsyn eller computerskærm og det giver en masse fordele, såsom at man kan spille nogle spil med Controller og at man kan forvandle sit fjernsyn til et utroligt stærkt mediecenter takket være den mængde af forskellige apps Android markedet byder på. Eksempelvis benytter jeg selv Plex til at se medier fra min NAS og det virker langt bedre end når jeg streamer fra en mobil enhed til Chromecast. Man kan dog godt se at Mad Catz M.O.J.O. er i et tidligt stadie og enkelte apps understøtter endnu ikke platformen, men jeg synes allerede nu at der er mange muligheder og meget tyder på at det i fremtiden bliver endnu bedre. Grafikmæssigt kan det ikke helt erstatte PC’en eller de nye spillekonsoller, men på ren og skær underholdning overgår den de andre platforme på mange punkter.

• Adgang til mange apps fra Play Store
  • Nem anvendelse
  • Hurtig og kraftfuld