ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Mad Max: Fury Road (Blu-ray)

Anmeldelse: Mad Max: Fury Road (Blu-ray)

1

George Miller kom tilbage i 1979 på banen med et postapokalyptisk koncept, hvor man følger den karismatiske karakter Max Rockatansky, som forsøger at finde sin plads i en verden, der for længst har glemt ham. Konceptet blev til tre forskellige film, som gradvist gennem årene blev mere og mere anderledes, unikke og ikke mindst absurde. 36 år efter den første film er Miller igen på banen med en revurderet fortælling om den kære Max – nu med moderne effekter og en Miller med mere blod på tanden end nogensinde.

Filmen følger en mystisk kriger ved navn Furiosa (Charlize Theron), som skal køre efter forsyninger for sin boss Immortan Joe, der er selvudnævnt konge i en øde civilisation i ørkenen. Hun har dog andre planer på programmet og vælger at bryde sine ordrer og bevæger sig i stedet mod en mere fredsbevarende mission – her støder hun på den uheldsramte Max (Tom Hardy), som modvilligt hjælper dem i forsøget på at redde sit eget skind. Let the games begin!

Først og fremmest er denne nyfortolkning et godt eksempel på, hvordan en remake eller reboot ikke nødvendigvis er en dårlig ting. Her får Miller virkelig finpudset sine originale ideer og kastet dem ind i et storslået, moderniseret filmunivers. Den klassiske atmosfære og stemning i de gamle film er byttet ud med hårdtslående og nervepirrende action, der rammer nogle tangenter, som datidens filmmarked ikke har haft midlerne til at producere. Der er en lang større intensitet i spil, som gør denne nye Mad Max-fortælling til en af de mere intelligente og velfungerende actionfilm, vi længe har set. Nøglen til succesen ligger blandt andet i den visuelle måde at fortælle historien på – vi som tilskuere bliver kastet hovedkulds ind i et abstrakt univers, hvor man har meget få minutter til at etablere et overblik over verdenen. Det kan i andre tilfælde måske virke for forhastet, men her fungerer det helt eminent, da vi får de nødvendige grundsten i historien og ellers bliver filmen bare skudt afsted på en to timers lang køretur.

Det lyder egentlig absurd, når man fortæller, at størstedelen af filmen foregår som en køretur med en række forhindringer undervejs, men den minimalistiske fortælling gør plads til den abstrakte fornøjelse på den visuelle og lydmæssige side. Man kritiserer ofte actionfilm for ikke at have nok hjerne bag, men her viser Miller, at man ikke nødvendigvis behøver et uhyre detaljeret og anderledes plotsystem for at underholde – her beviser han, at man kan fortælle en historie mest af alt baseret på den visuelle overrumpling af tilskueren. Ved første øjekast virker tanken bag filmens æstetiske udtryk helt i gennem forrykt, men kort efter afgang oplever man en stigende fryd over de eksplosive, svulstige og nærmest baroklignende momenter i kampen mellem de gode og det onde. Filmen er en lækker lille kombination af bl.a. Death Race og en mere sofistikeret fortolkning af den klassiske katten-efter-musen-situation.

Filmen er blevet lovprist for de vanvittige stuns, og taget i betragtning af, at cirka 80 procent af alt stuntarbejdet er ægte, så har man også lov til at klappe grundigt i hænderne. Hele filmen bliver en lærestreg til andre action-instruktører i, hvordan man skruer en soild action-fortælling sammen – uden at drukne den i Michael Bay-eksplosioner og overvældende CGI. Her får vi fortællingen råt for usødet, og i stedet for at pakke det ind i en klichépræget action-pakke, så får man i stedet indhyllet filmen i et mystisk skær af noget velkendt og samtidig banebrydende nyt. Det er bestemt ikke en fortælling eller en historie for alle, da plottet og konceptet er meget anderledes end noget, vi tidligere har været vant til.

George Miller har efter min mening lavet en genial genistreg med denne produktion, da han skaber noget nært den perfekte actionfilm på sine helt egne principper – han går imod strømmen uden frygt for, hvad folk tænker om det, og i sidste ende kommer han ud på den anden side med en produktion, som rammer rent i gennem på alle fronter af god solid action-underholdning.

Release: 05-10-15 på Blu-ray.

Mad Max trailer