ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Mænd og Høns (Blu-ray)

Anmeldelse: Mænd og Høns (Blu-ray)

1

Anders Thomas Jensen er navnet på en dansk instruktør, som for alvor får mig til at spidse ører. Han har i gennem tiden leveret nogle af Danmarks mest ikoniske og humoristiske film nogensinde, og hans evne til at formidle humoren gennem danskhed og absurditet er helt i gennem formidabelt. Med solide film såsom Blinkende Lygter, De Grønne Slagtere og Adams Æbler på cv’et er Anders Thomas Jensen en af de største, danske instruktører på markedet – efter 10 år på manuskriptfronten er han endelig på banen som instruktør på en ny, sort komedie, Mænd & Høns.

Filmen følger brødrene Gabriel (David Dencik) og Elias (Mads Mikkelsen), som kæmper med at få en normal hverdag på benene. Da de en dag finder ud af, at de er adopterede, rejser de ud på en afsides ø for at finde deres rigtige far. Her møder de deres tre ukendte brødre Gregor (Nikolaj Lie Kaas), Josef (Nicholas Bro) og Franz (Søren Malling), som bestemt ikke har gæstfrihed som topprioritet. Sammen forsøger de at finde svaret på deres oprindelse, og deres fortid gemmer på flere skeletter i skabet end først forventet.

Først og fremmest er Mænd & Høns den absolut mest sorte og mærkeligste film nogensinde kreeret af Anders Thomas Jensen – og det siger ikke så lidt. Ved første øjekast virker filmen en smule for absurd og intetsigende, da man blot støder ind i en masse fordummede karakterer og deres evindelige slagsmål med hinanden. Jo længere man kommer ind i filmen, opdager man dog, at der befinder sig en lille gnist af tristesse i hver af de fem brødre, og deres dumhed og intetsigende hverdag bliver et symbol for, at alle blot forsøger at finde deres rette plads i verden. Anders Thomas Jensen har tidligere udtalt, at han er meget fascineret af mandefællesskabet og mandens søgen efter bekræftelse blandt sine medmennesker, og denne film bliver bevidst en dumdristig, halvretarderet fortælling med et hjerte af guld.

Den vindende faktor i filmen er selvfølgelig de bragende dygtige skuespillere i filmen, som på hver deres måde giver deres tilskud til filmens sortkomiske højdepunkter. Mads Mikkelsen stjæler det meste af rampelyset som den skæve liderkarl Elias, men han er langt fra den mest originale af karaktererne – han minder på mange punkter om Svend fra De Grønne Slagtere i sit udtryk, men man elsker det alligevel. Derimod er Søren Malling den karakter, som trækker flest point hos mig, da han udstråler en mere interessant kompleksitet og satirisk vinkel på humoren end de andre, og han formår virkelig at leve sig ind i rollen. Nikolaj Lie Kaas er faktisk knapt så skavet i denne film, og det fungerer egentlig også meget godt, da han på den måde bliver den lidt dumsøde karakter i universet. Nicolas Bro har den mest irriterende karakter på holdet, da hans konkretisering af alle observationer bliver en lidt for usjov opremsning af indøvede replikker.

Absurditeten i handlingen kræver meget mere tilvænning end instruktørens tidligere film, og det skyldes uden tvivl, at intelligensniveauet under alt dumheden er blevet meget skarpere – man skal fange meningen bag galskaben, og desuden lægge mærke til detaljerne i de forskellige indbyrdes interaktioner. Handlingen forsøger desuden at integrere en masse uhyggelige og thrillerlignende elementer i filmen, og det fungerer også ganske fremragende – det går bare op for tilskueren lidt for sent, hvad vedkommende egentlig burde have holdt øje med.

Samlet set er Mænd & Høns ikke et pletskud eller en forbedring af Anders Thomas Jensens tidligere film, men er alligevel en fantastisk lille sortkomisk perle, der leverer et stykke med dansk humor fra nogle af landets bedste performere. Den skal lige vendes i hjernen et par gange, og efter et stykke betænkningstid er filmen en seværdig oplevelse, som stadigvæk får mig til at holde skarpt øje med instruktørens fremtidige karriere.

Release: 11-06-15 på Blu-ray.

Mænd & Høns trailer