ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Mork and Mindy – The Complete Series (DVD)

Anmeldelse: Mork and Mindy – The Complete Series (DVD)

1

I 2014 mistede verden en af de helt store komedie-skuespillere, Robin Williams. I gennem flere generationer har Willams underholdt med sin unikke humor, der tydeligt stammer fra hans umenneskelige evne til at improvisere og lave stemmer. Mine favoritfilm med ham er uden tvivl Mrs. Doubtfire og Jumanji, men jeg har aldrig rigtig haft det helt store kendskab til hans tidlige karriere. Derfor blev jeg ret interesseret i at kigge nærmere på en af hans første produktioner, nemlig Mork & Mindy.

Vi følger den kæphøje alien Mork (Robin Willams), som er ved at gøre sine galaktiske overordnede godt galt i skralden på grund af hans næsvise attitude. Han bliver derfor sendt til en ’ubetydelig’ planet, nemlig Jorden, hvor han skal studere mennesket og dets adfærd. Han støder ind i den søde Mindy, som efter chokket tager ham til sig og lærer ham om livets gang på Jorden. Sammen oplever de en masse forskellige ting i livets cyklus, og måske kan Mork en dag blive integreret i befolkningen.

Selve serien er en spin-off af serien Happy Days og en lettere remake af My Favorite Martian – her kan man virkelig se, hvor dygtig Willams har været, da han blot var med i to afsnit af Happy Days, hvorefter de mente, at hans præstation i rollen som Mork fortjente sin helt egen serie. Man kan godt forstå hvorfor, da serien faktisk har en ganske god form for humor – man skal selvfølgelig lige være opmærksom på, at humoren i 70’erne er helt anderledes end vores opfattelse i dag. Serien strakte sig fra 1978 til 1982, og humoren er meget tidspræget. Generelt var serier i denne periode meget mekaniske og fokuserede på karakterernes små, enkeltvise replikker samt et live-publikum, som skal give deres respons i form af latter. Det er ganske fantastisk at se en helt ukendt Robin Williams tulle rundt i sin helt egen verden som den mystiske Mork. Det virker til, at han har fået frie tøjler i sit skuespil, og mange af scenerne virker improviserede.

Serien er gennemsyret af klassisk humor, som måske ikke passer ind i det moderne marked, men skaber en nostalgisk følelse af klassisk slap-stick-humor. Hvis man er fan af serier som f.eks. Happy Days, Blomsterbørns Børn eller Roseanne, så vil man helt sikkert også elske denne produktion. Robin Williams er som skabt til serien, da han bare puster charme, underholdning og sjove grimasser ind i den mærkelige karakter, og selve figuren er nærmest skabt til at give frit udslip for Williams kreative sans. Hvis man skal være helt ærlig, så er det ofte nogle ret lamme jokes, men det er hyggeligt at så på alligevel. Den er forudsigelig, farce-lignende og ikke mindst meget monoton i sit udspil, men man kan alligevel ikke lade være med at trække på smilebåndet.  Man kan nemt lige sætte et par afsnit på og slå hjernen fra efter arbejde eller skole, da den virkelig ikke kræver meget koncentration. Man kan tydeligt se, at seriens succes drives af Robin Williams, og efter min mening ville serien slet ikke have fungeret uden – hele humoren roterer omkring Willams som den gæve alien, og hvis man havde headhuntet en anden til rollen, ville programmet slet ikke have haft lige så stor succes.

Selve plottet åbner op for nogle sjove eskapader i forskellen mellem mennesker og rumvæsner, og selve historien på papir rummer en guldgrube af opfindsomme sammenligninger og udpenslinger. Serien er også yderst kendt for en masse sjove catch-phrases, lyde og grimasser, som Willams endnu en gang formåede at udødeliggøre – f.eks. det velkendte udtryk ’shazbot’. Sæson 1 er absolut den sjoveste, da man skal vænne sig til Williams karakter og stil, men stadigvæk er ukendt i forhold til konceptet. Sæson 2 er også ganske fremragende, men derefter begynder de to følgende sæsoner at halte lidt. Det er som om, at konceptet ikke længere holder vand, og man så småt har brug for at se Williams i en lidt anden boldgade. Serien begynder jo også at bevæge sig ind i 80’erne, og man har lidt andre krav til serierne på det tidspunkt.

Samlet set er Mork & Mindy en herlig lille sag, som varmt kan anbefales til familiehygge i weekenden eller til fans af Williams – her får man virkelig en usleben diamant at se (Aladdin-reference tiltænkt!).

Release: 18-12-14 på DVD.