lørdag, april 20, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Mr. Peabody & Sherman (3D-Blu-ray)

Anmeldelse: Mr. Peabody & Sherman (3D-Blu-ray)

1

DreamWorks er kendt for nogle ret spændende kreationer gennem tiden, og har altid haft et mål om at finde på noget nyt og unikt eller skabe noget nyt af en gammel idé – det så man bl.a. i Kung Fu Panda, Shrek og How To Train Your Dragon. Nu har de finpudset en gammel kending af og bragt den til live med de moderne animationsteknikker.

Vi følger den sindssygt kloge hund Mr. Peabody, som har adopteret drengen Sherman. Sammen drager de tilbage i tiden for at se nogle af de historiske øjeblikke med deres egne øjne, gennem en tidsmaskine, som Mr. Peabody har bygget. Pludselig kommer dagen, hvor Sherman skal på sin første skoledag og nu bliver alle ting pludselig vendt på hovedet. Er Sherman klar til det virkelige liv uden for huset?

Filmen er fyldt med utroligt flotte animationer og overgange mellem de historiske øjeblikke, som ofte er et kendetegn ved DreamWorks meget avancerede og nytænkende animationer. Selve filmen er lidt mere Lidt mere en børnevenlig version i forhold til den sarkastiske tegneserie The Rocky and Bullwinkle Show fra sidst i 50’erne til tidligt i 60’erne, som har oprindelseskonceptet til denne film. Det gør filmen lidt mere sød og underholdende frem for sarkastisk og mere grov i munden. Peabody-karakteren i denne nye sammenhæng er ganske underholdende og hans alvidenhed såvel som storslåede evner fungerer som en meget interessant figur. Tidsrejse-konceptet rummer nogle ret solide virkemidler, da man på den måde kan være meget fritænkende i sin opbygning. Med en tidsmaskine kan man rejse alle steder, og det i bund og grund også det Sherman og Mr. Peabody bruger deres fritid på – man har lidt på fornemmelsen i starten, at filmen kommer til at dvæle ved få og lange tidsrejser, men heldigvis er der lidt mere fokus på adspredelse og filmen formår derfor at komme ud på nogle ret så snedige forgreninger af historiens gang.

Det er lidt mærkeligt, at de ikke forandrer historiens gang, når de rejser tilbage i tiden og medvirker i historiske begivenheder – men måske skal man ikke tænke så meget over det, når nu det er en animationsfilm. Filmen er præget af en herlig opmuntrende musik, samt flotte farvekombinationer og yderst detaljerede animationer. Handlingen er fyldt med mange montager med musikalske og farverige kombinationer – de er meget underholdende men lige i overkanten, da det til sidst virker lidt som fyldstof frem for meningsfulde scener. Filmen er desuden ret lærerig i sin tematik – den er meget mere voksen i sin struktur end de vante animationsfilm på markedet. DreamWorks er kendt for nogle lidt mere modne produktioner, som henvender sig til det lidt ældre publikum og det er værdsat, så længe man finder en grænse. Dog er det heller ikke bare en lille historietime pakket ind i flotte farver, da skaberne også har fyldt godt på med sjove referencer, sort humor og kloge jokes.

Filmen har en lidt sløv start, hvor man har lidt svært ved at vurdere, hvor filmen egentlig vil hen med denne handling. Dog rummer den en overordnet set en lækker historisk og kulturel sammenfletning, som graver dybt ned i nogle af historiens store øjeblikke og vender dem på hovedet. Det leder også stille og roligt hen til en bragende afslutning, som lige sætter tempoet ekstra meget op henimod kulminationen. Det skyldes både den hektiske og utroligt flotte animationsopbygning, men mest af alt den skarpe humor som underholder både børn og voksne – humoren er faktisk en blanding af falde-på-halen-komik og klassisk ’gammelfar’-humor, hvilket er et særsyn i animationsbranchen. Handlingen byder også ind med en abstrakt udgave af far-søn-dilemmaet, hvor en uventet figur bliver fader for en ung figur og det fungerer egentlig meget godt – man havde dog ikke regnet med, at det ville være dette fokus, som drev filmen, men det fungerer meget godt.

Animationernes skarpe konturerer og formidable opbygninger ser særdeles godt ud i 3D-udgaven, da man på den måde får en endnu større oplevelse med den formidable dybde i billedets hektiske forløb. Filmen er langt fra DreamWorks største produktion og rummer ikke lige så meget originalitet som så mange andre af deres produktioner – denne film minder lidt om deres sidste kreation ’Turbo’, som kommer på banen med et nytænkende koncept, men aldrig rigtig finder den helt unikke gnist frem. Samlet set er Mr. Peabody & Sherman en lille hyggelig film, som er utrolig flot på den visuelle side, underholdende på den handlingsmæssige del, men dog ikke den mest opfindsomme og banebrydende kreation.

DreamWorks har absolut ikke sparet på godterne i denne udgivelse, da man får et utal af forskellige indblik i filmens smådele – WABAC-tidsmaskinen, overgangen fra tegneserie til film, filmens animationer og ikke mindst et dybdegående dokumentarklip om forholdet mellem drengen og hunden. Derudover er der fokus på, hvordan den historiske del blev integreret i filmen samt en masse sneak-peeks, still-billeder samt et indblik i resten af DreamWorks-verdenen – samlet set et overvældende stort læs bonusmateriale, som underholder både børn og voksne.

Release: 16-10-14 på DVD og Blu-ray

Find forhandler og den bedste pris på Mr. Peabody & Sherman

Mr. Peabody & Sherman trailer