lørdag, april 20, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Noah (3D blu-ray)

Anmeldelse: Noah (3D blu-ray)

NOAH BD angled

Darren Aranofsky har i gennem flere år kreeret nogle fantastiske film, der går i dybden med nogle lidt specielle aspekter af vores liv – stofmisbrug i Requiem for a Dream, besættelse i Black Swan og ikke mindst personlige nederlag og selverkendelse i The Wrestler. Gældende for disse film er, at man bliver suget ind i et absurd univers, som på trods af de meget drastiske udviklinger ligger utroligt tæt op af vores hverdag. Nu har Aranofsky taget hånd om en af de gamle bibelfortællinger, nemlig historien om Noas ark, men efter min mening er instruktøren lidt på dybt vand.

Vi følger Noa og hans familie i en hærget verden, hvor syndefaldet har resulteret i et kæmpe kaos på jorden. De forsøger at få en hverdag på benene, men ressourcerne er ikke optimale. En dag får Noa en vision om, at menneskeheden vil gå under som resultat af en kæmpemæssig flodbølge. Han får besked af Gud om, at han skal bygge en ark, hvor to af hvert et dyr og andre skabninger skal have en plads for overlevelsen. Det er dog ikke en helt nem sag, da Noa efterhånden begynder at tvivle på meningen med det hele og sig selv, og så hjælper det heller ikke på det, at menneskehedens bærme forsøger at få en plads ved det runde bord. Kan han nå at bygge arken og hvad skal der ske med menneskeheden derefter?

Ved første øjekast kommer filmen rigtig godt fra start med en meget barsk, rå og realistisk fortolkning af bibelhistorien. Russel Crowe er perfekt som den robuste, skæggede mandsperson og han lever sig virkelig ind i rollen. Jennifer Connelly er også helt eminent, da hendes følelsesmæssige involvering i hele situationen virkelig tager kegler. Desværre er det bare lidt som om, at konceptet ikke holder vand i resten af filmen, da den forventede kulmination kommer utroligt tidligt og derefter efterlader godt og vel 50 minutter i dødvande. Filmen i sig selv er alt for lang, og man mister lidt koncentrationen henimod slutningen. Effekterne er virkelig fantastiske og giver en meget realistisk billede af en fortabt verden. Omgivelserne, montagerne og generelt hele det ’beskidte’ udseende fungerer helt eminent. Selv de forstenede engle, som bevæger sig lige så langsomt som stopmotion-figurer, giver filmen et unikt særpræg.

Men de visuelle effekter kan dog ikke holde filmen oven vande alene, da handlingen bliver kørt for langt ud. Bibel-delen af hele filmen er faktisk overraskende nedtonet, og det er befriende at se. Dog er dialogerne og den gammeldags talemåde lidt for overspillet og på det punkt bliver det i visse scener lidt komisk. Det er tydeligt at se, at Aranofsky har forsøgt at fortolke historien på sin egen måde, men der er alligevel nogle alt for uforudsigelige plottwists i filmen. Desuden havde man forventet lidt større satsninger i konceptet og man sidder lidt med en tom fornemmelse efter rulleteksterne. Slagkraften ligger tydeligvis i de overvældende effekter, og derfor er det en skam, at man ikke har finpudset handlingen og udviklingen lidt mere omhyggeligt. Denne film er dog en af de bedre af slagsen, når man snakker om 3D-effekter, da de visuelle kreationer virkelig kommer til sin ret. Det hele virker faktisk noget mere overbevisende og realistisk, og selve sejlturen med arken fungerer overraskende godt.

Samlet set Noah en meget anderledes bibelfortælling, som illustrerer en velkendt historie med barske, visuelle effekter. Handlingen er anderledes, men ligger sig alligevel alt for langt op af den oprindelige historie til, at man kan kalde det nytænkende, banebrydende eller generelt underholdende. Filmen skal have stor ros for de overvældende effekter, men det er ikke nok til at gøre det til en seværdig film. Karakteren kommer til at ligge lige over middel, da man føler sig underholdt i første halvdel og derefter formår at komme i mål på grund af de fortsat velkreerede effekter.

Bonus

Her finder man til gengæld en masse underholdning, da ekstramaterialet går i dybden med de formidable effekter og viser, hvordan optagelserne foregik på Island. Derudover kommer man langt tættere på tilblivelsen af filmen og selvom materialet er kortfattet, er det yderst underholdende.

Release: 22-08-14 på Blu-ray.
Find forhandler og den bedste pris på Noah

Noah Trailer