ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Nurse 3D (blu-ray)

Anmeldelse: Nurse 3D (blu-ray)

movie_files_2752

Splatter/horror-film med fokus på hævngerrige kvinder er bestemt ikke en mangelvare på filmmarkedet og er efterhånden blevet en kategori for sig selv med sin helt egen fanskare. Dette betyder desværre også, at konceptet bliver brugt alt for meget, og originaliteten er efterhånden blevet yderst udvasket. Fra exploitation-film med solide klassikere i 70’erne til mere splatterfikserede gyserfilm er der i alle sammenhænge blevet lavet unikke eksemplarer – Nurse 3D er desværre ikke en af slagsen.

Vi følger sygeplejersken Abby Russell (Paz de la Huerta), som til dagligt arbejder på hospitalet og hjælper folk. Om natten er hun dog en helt anden, da han drager ud i mørket og slår mænd ihjel – ikke bare almindelige mænd, men ægtemænd som er deres koner utro. I hendes kamp for at udrydde egoistiske mænd, bliver hun dog forelsket i hendes lærling Danni (Katrina Bowden). Det udvikler sig til et psykopatisk stalkerforhold og inden længe er den ellers kølige sygeplejerske på dybt vand.

Filmen har en sexet atmosfære fra starten af, som så småt lokker folk ind i sygeplejersken syge net af løgne, morderiske tendenser og djævelske forførelser. Men ved nærmere eftersyn er der ikke rigtig noget, der lurer under den pornografiske, svulstige overflade. Hele filmen er pakket ind i store bryster, frække kostumer og fordomme omkring sygeplejerskeerhvervet og det er egentlig også det, filmen forsøger at trække point på. Men selve konceptet værner om en forskruet personlighed, som drager ud i natten med psykopatiske tendenser – til sådan et plot kræver man en ikonisk karakter eller noget dybde i personen, men dette eksisterer ikke. Der er absolut ingen dygtige skuespillere, men udelukkende fokus på velformede kroppe og smukke ansigter. Når man udelukkende vil fokusere på modelkroppe, så kommer man definitivt til at halte på det professionelle plan. Man havde håbet på, at sådan et forskruet plot fokuserede på nogle mere pinte sjæle, frem for disse overfladiske præstationer. Der mangler en generel dybde til at kunne gøre filmen bemærkelsesværdig på andre punkter end de beskidte sekvenser.

Handlingen starter lovende ud, da den beskæftiger sig med en herlig atmosfære med dystre undertoner, sexede omgivelser og en masse stilistiske virkemidler. Desværre ender det i et mere mystisk forhold mellem to kvinder, end i en psykopatisk sygeplejerskes dræbermission. Filmen virker desuden som én lang musikvideo, hvor man kigger på bryster, farverige effekter og lytter til techno-musik. Sygeplejersken er også udseendemæssigt passende til hendes forskruede tilværelse, men hendes skuespil og hendes attitude er ikke helt så velfungerende. Har man en lille fetich for sygeplejerskeuniformer, så er man ved Gud kommer til det rette sted! Modellerne sidder lige i skabet, men der er ikke nok splatter til at leve op til forventningerne af filmen. En film af denne kaliber værner om en balancegang på 50 procent nøgne damer og 50 procent splatter – hele kvoten af nøgne damer bliver allerede affyret i første halvdel af filmen, og splattereffekterne er i utroligt små mængder. Denne disharmoni passer ikke sammen med handlingens kedelige udvikling og underholdningsniveauet når aldrig op på et passende sted.

3D-effekterne er overaskende ligegyldige og mangelfulde og taget i betragtning af, at filmen har integreret ordet ’3D’ i titlen, så burde der være mere fokus på denne front. Samlet set er Nurse 3D en ret uinteressant film, som ligger langt nede i bunken i forhold til denne slags film. Der er masser af sexede undertoner, men gyset og splattereffekterne er nærmest ikkeeksisterende. Derfor ligger filmens karakter lige under middel, da den starter ud med et lovende udgangspunkt, men i sidste ende spænder ben for sig selv.

Release: 25-09-14 på DVD og Blu-ray
Find forhandler og den bedste pris på Nurse 3D

Nurse 3D Trailer