onsdag, april 24, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Paranormal Activity 4

Anmeldelse: Paranormal Activity 4

Paranormal-Activity-4-610

Som indledende præmis var det første afsnit i det man nu godt kan kalde Paranormal Activity-franchisen et nyskabende og skræmmende kapitel i gyserfilmens historie. Selvom denne form for ”found footage” før var set, og så veludført, i bl.a. The Blair Witch Project, var det før i Paranormal Activity, at der virkelig blev skabt svedige håndflader rundt omkring. Samtidig affødte det også en ny opblomstring af denne form for hjemmevideogenre og der kom naturligvis efterfølgere til den første succesfilm. Nu er turen så kommet til det fjerde input i serien og hvor man så i 3’eren, at man faktisk godt kunne tilføje mere nerve og underholdning til filmene, falder denne fjerde udgave til jorden om et idéforladt og uvedkommende makværk.

Undertegnede har været glad for serien, hvor etteren stadig er den bedste, 2’eren var flere steder træg, hvor 3’eren overraskede og var meget underholdende. Derfor er det også skuffende at kunne konstatere, hvor dårlig Paranormal Activity 4 er i sammenligning.  Efter slutningen af både sidste og forrige film, sad man tilbage med en masse spørgsmål, som man kun kunne gisne om eller gætte sig til. Faktisk ville det ikke være helt kunstnerisk forkert at slutte handlingen der. Hvis der skulle komme en ny film burde dens eksistensberettigelse være, at den som minimum gav nogle grundlæggende svar og muligvis tog serien i en ny drejning eller lavede en afrunding af den kørende hovedhistorie. Paranormal Activity 4 gør hverken fra eller til. Den besvarer stort set ingen spørgsmål, rejser en masse nye, gentager sine forgængere og virker mest af alt fuldkommen overflødig.

Handlingen udspiller sig hos en helt ny familie, hvor vores gamle kending, Katie, flytter ind overfor sammen med en mystisk dreng, der leger i naboernes legehus klokken 11 om natten. Man følger primært datteren i den nye familie, Alex, og hendes kæreste ledsaget af lige dele teenage-fnidderi og ”Oh my god”-udbrud, hvilket bliver trættende. Der skal ikke afsløres mere, da historien tager en lidt uventet drejning – hvilket typisk er en god ting, men her virker det bare alt for søgt og idéforladt.

Endnu engang ser man, hvordan dæmonen langsomt bliver mere og mere til stede hos den nye familie, hvor der hele til sidst ender i en voldsom finale, men en masse kamerarysten. De andre film var overraskende, nyskabende og man måtte tit finde sig selv tænke ”det er godt fundet på” – ikke denne gang. Det er gentagelser af de mange effekter fra de andre film: stole der rykker selv, køkkenredskaber der falder ned, lamper der bevæger sig, underlige tegn osv. Dog er der et par scener, hvor en Xbox Kinect bliver brugt kreativ, der er ganske mindeværdig.

Det store problem med filmen er, at den er uvedkommende, skuespillerne virker ligegyldige og man bliver ikke skræmt af effekterne. Man føler faktisk mest af alt, at denne film er et krampagtigt forsøg på at presse mere saft ud af en døende franchise.

Der er et extended cut og nogle fraklippede scener, som virkelig ikke er sindsoprivende. De såkaldte ”unseen activities” er mest af alt hændelser som ikke var gode nok til at komme med i en skuffende film.

Jeg havde helt klart forventet mere, især taget i betragtning af det brag af en afslutning 3’eren lukkede af med. Handligen i filmen flytter ikke på noget som helst, effekterne er ikke skræmmende og man føler sig ikke underholdt.

Er ude på DVD og Blu-ray d. 26/02/13.

Find forhandler og den bedste pris på Paranormal Activity 4

Trailer