ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Philips Shoqbox SB7300

Anmeldelse: Philips Shoqbox SB7300

VolumenKnap

Philips Shoqbox er en transportabel bluetooth højttaler, der kan noget de andre ikke kan.

Udover Philips Shoqbox er der en lader,  et USB kabel, et audiokabel og en brugsanvisning i kassen.

Kassen

Philips Shoqbox er lavet i mat aluminium og sort metalgitter. Der sidder en krans omkring volumen kontrollen der kan lyse op, alt efter om f.eks. Bluetooth er forbundet, eller den lader op. Volumen kontrollen er også tænd/sluk knappen. Man trykker ind på den store drejeknap, for at tænde og slukke Philips Shoqbox. Den ser stilren ud, uden andre knapper end volumen knappen og en enkelt anden trykknap.

PåHøjkant

Når man tænder for Philips Shoqbox, så går der lidt og så siger en kvindestemme at den er klar til at blive parret. Så er det bare at tænde for bluetooth i den enhed man ønsker skal spille musik via Shoqbox’en, og finde Philips Shoqbox. Derefter kommer en tone der bekræfter at enhederne er parret via Bluetooth. Derefter er det bare at spille musik! Hvis man vil vide hvor meget strøm der er tilbage på batteriet i Philips Shoqbox, så trykker man kortvarigt på trykknappen og en stemme fortæller hvordan batteriet har det. Der sidder en bevægelses sensor på siden af højttaleren, så man kan faktisk skifte musik nummer ved at føre hånden henover Philips Shoqbox. Ønsker man at pause musikken, skal man bare føre hånden lodret ned mod sensoren. Hvis man vil slå denne feature fra, så skal man bare dobbeltklikke på trykknappen. Batteritiden er angivet til 8 timer (sikkert målt ved middel lydniveau) og det passer fint med min oplevelse. Inde i Shoqbox sidder der 4 små højttalere, og de kan faktisk spille ret højt. Selv ved meget høj lydstyrke er der ikke meget forvrænging i lyden. Dog er bassen ikke så voldsom, men det kan man heller ikke forvente af en lille kompakt højttaler. Bassen er der, men den er ikke udpræget i musikken. Det er også muligt at koble Shoqbox til en musikenhed med en ledning, hvis man ikke har bluetooth tilgengængelig. Jeg kunne faktisk ikke høre den store forskel i lydkvaliteten fra bluetooth til ledning. Det må betyde at bluetooth implementeringen faktisk er rigtig god i Philips Shoqbox. Men der hvor jeg ville bruge ledningen alligevel, var hvis jeg bruger højttaleren til film eller spil, da bluetooth linket tilføjer noget forsinkelse til lyden, så den ikke passer helt til hvad der sker på skærmen.

FraSiden

Hvis man benytter bluetooth, så kan Philips Shoqbox faktisk noget helt unikt! Hvis man investerer i to stykker Shoqbox, kan man parre dem så de spiller hver deres kanal. Altså den ene Shoqbox spiller højre, og den anden venstre. Det betyder at man kan flytte dem fra hinanden og få et rigtigt fornuftigt stereo perspektiv i musikken. Jeg har prøvet det, og det virker SUPER godt! Man parrer dem ved at lave en håndbevægelse henover begge højttalere, højre mod venstre på den ene, og venstre mod højre på den anden. Det tog mig nogle forsøg at få det til at virke, men øvelse gør mester, og når de er parret til hver sin kanal så går musikken fra at være god baggrundsmusik, til at man faktisk man sidde og nyde musikken.

SomEtPar

Philips Shoqbox er en bluetooth højttaler i den dyre ende, det er toppen af hvad Philips har præsenteret af bluetooth højttalere. Men den spiller også rigtigt godt. Har en neutral lyd, der mangler en smule i bassen, men absolut ikke noget man skal kritisere den for. Den har måske egentligt et mere naturligt basniveau end man er vant til (en stortromme siger f.eks. Ikke så meget i virkeligheden som så mange andre højttalere får det til at lyde) Bluetooth forbindelsen virker stabil, og har en god lydkvalitet, og en rækkevidde på på 5-7 meter (altså mere end rigeligt). Batteritiden er god, den kan sagtens spille ved god lydstyrke en hel aften. Bevægelses sensoren er smart, men i praksis så bruger man den sjældent når man spiller musik. Hvis man har råd til at købe to, så er det genialt at man kan få dem til at spille højre og venstre kanal, det løfter musikoplevelsen adskillige niveauer!

• Batteritiden
  • Lydkvaliteten (Særligt med to Shoqbox’e)
  • Designet