ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Rings (Blu-ray)

Anmeldelse: Rings (Blu-ray)

Japansk horror blev for alvor populært i 00’erne, hvor hvidmalede, japanske børn blev et trækplaster for alverdens uhyggelige historier på det store lærred. Det var så populært med film såsom Ju-On og Ringu, at amerikanerne lavede genindspilninger. Ringu blev til både The Ring og The Ring 2, som dog ikke modtog samme lovprisning som originalerne. Nu 12 år efter den amerikanske toer er en treer klar til at indtage hjemmebiografen. Vi har kigget nærmere på den.

Vi følger den unge Julia, som undrer sig over, hvorfor hendes kæreste ikke svarer hende over skype længere efter en meget kryptisk besked. Hun drager til hans studieby, hvor hun finder ud af, at en ældgammel forbandelse fra et videobånd er blevet delt og kopieret i en undercover-projekt på skolen. Det hele tager dog overhånd, da man finder ud af, hvordan legenden og historien om Tamara blev til.

Det plejer altid at være interessant, når man kigger lidt nærmere på en oprindelsehistorie, men i dette tilfælde bliver det som forventet en værre omgang træden vande. Filmen kommer på banen med en ungdommelig 90’er-gyser-tilgang, hvor man på daværende tidspunkt kunne nøjes med at starte filmen med et heftigt chok og så ellers bare lade karaktererne være ligegyldige brikker i spillet – det er også gældende i denne film, hvor karaktererne ikke på noget tidspunkt kommer under huden på os.

Vi kommer slet ikke til at lære dem at kende, og får derfor ikke noget forhold til dem. Vi får ikke noget ud af filmen, om de er i fare eller ej. Filmen kører lidt klassisk Inception-stil og forsøger at gøre konceptet intelligent og mere dybere, end hvad det i virkeligheden er. Men det bliver mere en langsommelig, triviel omgang, hvor man allerede på forhånd har gættet, hvad man kan forvente af de næste mange minutter.

Det virker på mange måder til nærmest at være en ripoff-udgave af Final Destination – den ligner noget taget ud af begyndelsen af 00’erne, hvilket uden tvivl gør, at den ikke rigtig kan finde sin plads i nutidens filmudbud. Det virker lidt som en petriskål af moderne klichéer – udover at være en kliché på samtlige film i 00’erne, så minder den også meget om filmene Don’t Breathe og Lights Out. Det er lidt en skam, da man tydeligt kan mærke, at filmen forsøger at profilere sig selv ved hjælp af The Ring-navnet.

Samlet set er Rings en stor skuffelse i forhold til, hvad potentiale der kunne lige i en oprindelseshistorie til den famøse Tamara. Der er få gys i filmen, og de er desværre ganske forudsigelige. Den har nogle få lyspunkter i form af en række action-sekvenser, men alt i alt bliver Rings en skuffelse gyseroplevelse, hvor man aldrig rigtig kommer ud på kanten af sædet.

Release: 22-06-17 på Blu-ray.

Rings trailer