ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Snowpiercer (Blu-ray)

Anmeldelse: Snowpiercer (Blu-ray)

1

Koreanske instruktører har haft en kæmpesucces på det internationale marked med alt fra hårrejsende gysere til mere intellektuelle filmkreationer. Gældende for dem alle sammen er en unik originalitet og en meget særpræget stil, som ikke kan gengives af andre – ligegyldig hvor mange remakes amerikanerne spytter ud! Originaliteten er slående og det gør sig også gældende i denne nye film af Joon-ho Bong.

Vi følger den sidste overlevende skare af menneskeheden, som lever i et tog drevet af en evighedsmaskine. Curtis (Chris Evans) forsøger at ødelægge det barbariske hierarki i toget, og kæmper sin vej sammen med sine kammerater gennem toget forskellige samfundslag.

Det første, som springer i øjnene, er den blændende opfindsomhed fra den koreanske instruktør Joon-ho Bong. Han fokuserer ofte på et eksplosivt plot, som skifter hastigt mellem forskellige scener og desuden er drevet af politiske eller sociale tematikker. Det gør sig også gældende i denne film, da man næsten bliver overvældet af originaliteten og selve kernen af den samfundskritiske hierarkiordning. Den følger en fiktiv verden med en vanvittig form for propaganda, som man ved første øjekast slet ikke kunne forestille sig ske i virkeligheden. Men jo længere folkene kommer i toget, jo dybere kommer vi ind til kernen af hele symbolikken og forstår pludselig meningen med den ustabile rangkultur.

Originaliteten er voldsom i denne film, og en så anderledes og omskiftende projekt kan ofte være et meget farligt projekt. Enten hader man det, eller også elsker man det. Heldigvis hører jeg til den sidstnævnte lejr, og blev helt væltet omkuld af den stigende eskalering i konceptet. Bong har en meget speciel stil, som skiller sig ud fra mængden ved at pakke nogle velkendte tematikker ind i futuristiske og skræmmende anderledes virkemidler. Hele konceptet med de sidste overlevende ombord på et tog er en vanvittig tanke, men instruktøren formår at få idéen til at fungere utroligt godt. Toget benyttes ikke blot til at inddele de forskellige rangklasser opdelt efter deres billet og indkomst, men togets længde og personernes rejse mod fronten bliver både en fysisk nervepirrende rejse såvel som et skæbnesvangert møde med realiteterne og forståelsen for, hvordan verden hænger sammen.

Handlingen er præget af en utrolig lækker udvikling, som skifter i alle mulige uventede retninger. Ved starten kan man godt have det indtryk, at filmen er B-films materiale, men jo tættere på kommer på konceptet og personerne involverede, jo hurtigere går det op for én, at man ser en stykke visionært underholdning i særklasse. De skarpe tematikker og symbolske betydninger blænder op for en nærmest hidtil uset visionærstil, hvor absurde menneskeflokke og omgivelser giver grobund for fantastiske metaforer for filmens udvikling. Der er en fantastisk kulturel sammenfletning i plottet, hvor man har forsøgt at gøre den mere tilgængelig for omverdenen uden at miste sin originalitet – det sker bl.a. ved at tilføje amerikanske skuespillere såsom Chris Evans og Tilda Swinton, men stadigvæk bibeholde dygtige, koreanske skuespillere samt bevare balancen mellem det engelske sprog og det koreanske.

Filmen er decideret præget af en melankolsk scenografi blandet med vanvittige forskelle på mennesketyper, og denne gradvise ’opgradering’ i togvognene giver virkelig frit leje til at afprøve instruktørens visuelle teknikker. Det gør instruktøren til punkt og prikke og formår på trods af de noget klaustrofobiske omgivelser at skabe et unikt, selvstændigt drevet univers i hver vogn, som på den ene eller den anden måde udgør en brik i det samlede puslespil. Det er en fuldstændig umulig tanke at kapere, at de lever på et tog hele tiden, men det fungerer faktisk. Den er uforudsigelig til sidste sekund og man kan ikke andet at sidde tilbage i sofaen og blive blæst omkuld af et væld af overraskelser. Samlet set er Snowpiercer ikke for sarte sjæle, da den med sin visionære stil og absurde handling bygger en utrolig flot metaforudvikling op – ikke alle sætter pris på intellektuelle film som denne, men jeg vil alligevel anbefale denne produktion, da den har fundet en hårfin balance mellem kunst og underholdning.

Release: 23-10-14 på DVD og Blu-ray

Find forhandler og den bedste pris på Snowpiercer

Snowpiercer trailer