ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Sopranos - the complete series (Blu-ray)

Anmeldelse: Sopranos – the complete series (Blu-ray)

81jEf6XrC6L._SL1500_

For første gang nogensinde er en af tv-seriens største og mest succesfulde produktioner udkommet i en nyrestaureret Blu-ray-samling, hvor alle seks sæsoner er samlet i en og samme boks. De fleste sad klistret til skærmen tilbage i slutningen af 90’erne, men nu er det heldigvis muligt at se og gense den fantastiske serie i knivskarp kvalitet. Jeg har dykket ned i fortællingen om den moderne mafioso, Tony Soprano, og kigget nærmere på de seks sæsoner, som nu pryder min hylde.

Vi følger den midaldrende Tony Soprano (James Gandolfini), som forsøger at stabilisere sit dobbeltliv. Han lever på overfladen i sus og dus med sin familie, men der er kurrer på tråden, da hemmeligheder hele tiden skubber familien fra hinanden. Tony er nemlig mafiaboss til dagligt og må derfor stå ansigt til ansigt med nogle ret barske realiter hver dag. Den barske branche tager hårdt på Tony, som føler sig nødsaget til at tage til psykolog og få sat sit liv tilbage på sporet. I løbet af seks sæsoner følger man mafialivets op- og nedture gennem en formidabelt fortalt saga om liv, død og hjemmelavet mad.

Først og fremmeste skal det lige siges, at Sopranos er en af verdens bedste tv-serier. Det er ufatteligt fascinerende at følge en gangsterhistorie i det moderne samfund, når nu man er vant til altid at se overvældende fortællinger fra mafialivets højdepunkter i 40-50’erne. Aldrig før har man fået en gangsterfortælling fortalt på denne måde, og man kommer helt tæt på livet som mafioso i nyere tid. Hvad gør man, når storhedstiden er forbi og man blot er en lille plet på forbryderplanen efterhånden? Det finder man ud af i selskab med hr. Soprano, og man kunne ikke få det bedre fortalt. Hovedpersonen står i midten af en generationskløft, hvor den tidligere generations storhed stadigvæk præger hans syn på sagerne, men alligevel bliver påvirket af det moderne samfunds stigende udslusning af gangstertilværelsen. Dette giver en ufattelig intellektuel og betagende dybde i plottet, da man på den måde får et indblik i en bid af mafiaverdenen, som man normalt aldrig har set før.  Jeg har altid været en enorm stor fan af mafia-film, så denne serie rammer lige direkte i solar plexus.

Det er absolut en af de flotteste ny-restaureringer af billedsiden, jeg længe har set. Filmen er dog kun fra slut 90’erne og ind i det nye årtusinde, men alligevel er der sket meget på blot lidt over 10 år. Man kan tydeligt se, hvordan kvaliteten af detaljerne er yderst skarp og decideret fascinerende at kigge på. Ansigterne, omgivelserne, farverne og hele atmosfæren er så djævelsk velskabt, at serien nærmest har fået nyt liv blot gennem den vanvittigt flotte billedside. Atmosfæren er fantastisk og den italienske stemning gennemsyrer hele handlingen både i balancen i klipningen mellem Italien og Amerika. Det er ikke uden grund, at Sopranos blev kaldt en ’game-changer’ tilbage i slut 90’erne, da den virkelig byder ind med en nytænkende måde at formidle et medie. Kameraet er blevet en så integreret del af fortællingen i denne serie, at man nærmest kan give billedsiden langt over halvdelen af æren for seriens succes. Klipningen er nemlig ufattelig professionel og nyskabende – den bliver ofte omtalt som den bedste serie nogensinde, og man kan tydeligt forstå det baseret på det tekniske niveau. Anskuelsesvinklerne, opstillingen af scenerne, farvekombinationer og generelt hele den tekniske opbygning af Sopranos er så vanvittigt fascinerende, at jeg aldrig har set en bedre serie på det tekniske niveau – det skulle lige være Breaking Bad eller True Detective, men der er tæt løb.

Dialogen er så vanvittig skarp hele vejen i gennem, hvad enten det er lækre, italienske udsigelser eller spydige kommentarer med accent. Hele serien er meget alvorlig og omhandler en række meget alvorlige ting i livet, men den husker også at tilføje små, sjove jokes ind i mellem. Man kan tydeligt mærke humoren gennemsyre plottet, og kemien mellem de aldrende gangstere bliver væsentligt mere autentisk på grund af deres forsøg på at imponere hinanden hele tiden med smarte bemærkninger eller slibrige kommentarer.

Serien har fokus på nogle genkendelige træk i familielivet – en blanding af noget normalt og noget fremmed i form af ikke blot en almindelig familie, men en mafiafamilie. Selvom man er mafiaboss, har man stadigvæk de samme problemer i livet som alle mindelige mennesker. Serien hylder de gamle klassikere af Francis Ford Coppola og værner om rødderne til gangsterhistoriernes oprindelser, samtidig med at den fornyer genren med en mere moderne tilgang til mediet. Serien tager sig god tid til at introducere personer, hvilket er et kendetegn ved de fleste succesfulde serier – serieformen har mere tid og overskud til at få seeren til at komme helt tæt på de involverede personer, og i Sopranos får man virkelig alle detaljer med. Dette er med til at bygge en stemning op med langsomme frigivelser af information, og dette tempo er på sin vis ikke for ’sarte sjæle’. Man skal være forberedt på, at man ikke hele tiden kan forvente hed action og voldsomme situationer, da man for at få det hele billede med, er nødt til at forholde sig til selv de mindste ting i seriens univers. Men tillader man sig selv at gå i gang med serien, så bliver man også forkælet ud over alle grænser, når man først er blevet fanget. Jeg blev for alvor grebet i 2. sæson, hvor jeg stort set ikke kunne lægge sæsonerne fra mig igen.

Denne serie har samme kulturelle, dybdegående og emotionelle overlegenhed, som man har set i f.eks. Breaking Bad – begge serier følger en person, som står mellem almindeligt familieliv og en grænseoverskridende beskæftigelse i al hemmelighed, hvilket skaber muligheden for en hidtil uset dynamik. Der er mange ligheder mellem disse to, og det er ikke uden grund af de højt oppe på listen over folks favoritserier. Dramaniveauet i Sopranos er så vanvittig veludført, og man får virkelig smæk for skillingen, hvis man er interesseret i en lækker saga om en mand og hans turbulente liv som mafiaboss. Hver eneste sæson byder ind med et nyt aspekt af livet som mafioso, og historien udvider sig hele tiden med nye karakterer, nye historier og nye mord. Man kan tydeligt se, at tingene gradvist bliver mere og mere vanskelige for Tony, og det er en fryd at se, hvordan sæsonerne individuelt og i en sammenhæng anskuer hans liv fra forskellige vinkler. Sæson 1 er mere direkte fokus på personerne, hvorimod sæson 2 eller sæson 3 er mere en fortælling om personerne ud fra deres omgivelser. En sand fornøjelse!

Samlet set er Sopranos-boksen et must-have i alle film- og serieglade menneskers samling. Den hører på top 5-listen over verdens bedste tv-serier, og man skal på et eller andet tidspunkt give sig selv lov til at kaste sig i hænderne på gangsterfortællingens hypnotiserende skønhed.

Bonus

Som forventet bugner denne boks af bonusmateriale – samlet set er der bonusunderholdning i omkring fem hele timer. Det mest interessante indhold er de små, hidtil usete optagelser, som giver et indblik i, hvordan serien blev skabt. Desuden kan man også se en række dokumentariske klip, som kigger tilbage på serien og beskriver, hvordan man definerede dette gennembrud i tv-branchen. Slettede scener, interviews og sjove anekdoter er blot nogle få eksempler på det vanvittige udbud på bonusområdet – det er virkelig ekstramateriale i topklasse!

Release: 08-09-14 på  Blu-ray
Find forhandler og den bedste pris på Sopranos

Sopranos Trailer