lørdag, april 20, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Speedlink MYON Mobile gamepad bluetooth

Anmeldelse: Speedlink MYON Mobile gamepad bluetooth

Uanset om man er vant til at spille spil på de platforme, der er bygget til det eller om man er en casual gamer, som er hoppet med på gaming-bøglen via den mobile platforme, så vil man hurtigt konstatere at en touchskærm ikke er optimeret til præcisionsstyring og her er det netop at et produkt som Speedlink MYON kommer ind i billedet, som muliggør styring med fysiske taster i spil fra iOS eller android. Selv hvis du ikke har hørt om denne mulighed venter dig spændende læsning forud.

Som altid holder Speedlink sig til simple og billig æsker, hvilket man ikke kan bebrejde dem for, idet det sikkert er godt for miljøet i sidste ende, men indholdet i denne omgang er nærmest ligeså simpelt, hvor man får selve controlleren, Speedlink MYON , og et USB-kabel til opladning.

For at sige det som det er så er Speedlink MYON udført i et simpelt og diskret design i mat sort farve foruden tasterne, som har et old-school grønt finish der præger dem, men ellers er det eneste, som bryder den sorte dominans de røde LED-lys i toppen. Materialet er en blød plastik, og faktisk føles denne dejlig mellem fingrerne og absorberer sved på en god måde når man har været i gang med at bruge Speedlink MYON længere tid ad gangen. Ved første øjekast får man indtrykket af at Speedlink MYON er relativt skrøbelig og billig, men man kommer heldigvis på andre tanker ved at få produktet mellem hænderne og kan konstatere at den er robust og bygget til at have med på farten, hvor den muligvis får nogle tæsk mens den ligger i tasken eller når det går dårligt i nogle spil.

p1004904_1394023577_sl-6590-bk_1
Når man holder Speedlink MYON i hænderne, som i øvrigt godt kunne være lidt tykkere i siderne for at den skulle være mere behagelig at holde på, har man i venstre side et almindeligt D-pad, to analoge pinde i bunden, fire funktionsknapper i højre side og så er der en slags profilknap samt SELECT og START i midten. Der hvor pegefingrerne hviler har man yderligere to knapper til hver finger. Imellem pegefingrerne er der en foldud-mekanisme, som skal gøre det muligt at fastsætte telefoner på op til 8cm i bredden.

Eftersom Speedlink MYON er en Bluetooth controller så er den ganske enkel at sætte op og anvende med sin smartphone, tablet eller sågar PC, idet den er kompatibel med Android, iOS og Windows som styringsenhed. Knapperne reagerer herefter upåklageligt og præcist, men der er en smule dødszone på analogerne, hvilket er meget lidt, men desværre nævneværdigt for en perfektionist som mig selv. For dem der ikke er bekendt med det så er en dødszone det luftrum man bevæger den analoge pind uden at der sker noget og især i skydespil kan dette betyde en del for spilleoplevelsen.
Ser man bort fra disse dødszoner så er Speedlink MYON takket være sit simple design ganske enkel og behagelig at anvende, og udfordringen er heller ikke selve funktionaliteten, men derimod kompabiliteten. Et er at man ingensteder er oplyst om, hvilke spil den er kompatibel med, men når man har googlet sig frem til en liste, så erfarer man at der faktisk er tale om et meget fåtal af spil, som har udviklet kompabilitet med en ekstern controller (Vi testede Speedlink MYON på Android. Det kan være situationen er anderledes for iOS), hvilket er ærgerligt, idet spilleoplevelsen bliver forbedret. Faktisk kunne man forestille sig at de håndholdte konsoller ville få det endnu hårdere, hvis de mobile udviklere satsede mere på controller-understøttelse.

sl-6590-bk_rgb_003
Med de forskellige spil det endte med at blive testet med Speedlink MYON viste det sig hurtigt at give en fordel i eksempelvis bussen, hvor det var meget nemmere at holde på sin telefon og samtidigt få en mere indlevende spilleoplevelse.Det trådløse batteri krævede ikke opladning i mange dages spil, men det er også fordi busturen varer et kvarter hver vej og Speedlink MYON kan angiveligt give op til 12 timers spilletid på en opladning. Med Micro-USB er den dog nem at oplade de fleste steder således at man forbliver mobil.

Det perfekte tilbehør til busturen på vej til skole, arbejde eller andet – kort sagt – men det har sine udfordringer med kompabiliteten.Ærgerligvis er der på nuværende tidspunkt ikke mange spil, som er understøttet, og man bliver nærmest nødt til at gætte sig frem med mindre spilproducenten i beskrivelsen på storen har skrevet understøttelse af eksterne controllere. Speedlink MYON er stadig anbefalelsesværdig da den til en god pris forvandler ens smartphone eller tablet til en håndholdt spillekonsol og dét på en god måde.

• Design
  • Batteritid
  • Genopladeligt batteri