tirsdag, april 16, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Spirited Away (Blu-ray)

Anmeldelse: Spirited Away (Blu-ray)

1

Mens Disney og Pixar i mange år har haft nogenlunde international monopol på de største tegnefilm og animationsfortællinger, så skal man bestemt ikke glemme den talentfulde Hayao Miyazaki. Siden 80’erne har han i manges øjne været den ubestridte mester indenfor animationsfortællinger gennem japanske mangaer.

Med Studio Ghibli i ryggen har Miyazaki lavet utallige succesrige produktioner, og nu hvor mesteren er gået på pension, er det tid til at kigge tilbage på de største. I denne omgang, Spirited Away.

Filmen følger den lille pige Chihiro som flytter ud på landet med sin familie. Chihiro er meget utilfreds med det nye skift i hverdagen, men på vejen farer familien vild. De kører indad en forladt vej, hvor de ender i en blindgyde. Her finder de en mystisk forladt forlystelsespark, hvor Chihiro udforsker området. Pludselig møder hun drengen Haku, som fortæller hende, at de er i fare, og inden længe kastes Chihiro ud på en ufattelig rejse ind i en by beboet af dæmoner, ånder og onde guder.

Jeg har altid været fascineret af disse japanske kreationer, da de er fritaget fra den børnevenlige censur, man ellers ser på de fleste animationsfilm. I disse film må man vise blod, sårbarhed og eksempler på situationer, som ikke altid ender i en lykkelig slutning. Man skærer ind til benet og viser en given tematik gennem nogle hårdføre illustrationer og stærke, metaforiske overvejelser.
Spirited Away er ikke en undtagelse, og er efter min mening den mest ambitiøse på Miyasakis CV. Den er sprængfyldt med symboler, tematikker, etiske dilemmaer og livsanskuelser, og det er virkelig ufatteligt, at man kan finde stabilitet i så stort et kaos. Personligt er jeg dog heller ikke den største fan af netop denne film, da den spinner for mange tallerkner på én gang, og har nogle lidt for mærkelige tematikker i spil. Det er denne type film, som man burde analysere til døde i et skolefag, og er derfor ikke helt den mest underholdningsrige fortælling som sådan.

Dog skal det siges at filmen er skruet fantastisk sammen – selvom man måske ikke forstår hele sammenhængen eller alle betydningerne bag symbolerne, så er det en lille genistreg. Den rammer rent i gennem til stort set hele målgruppefladen – de mindre børn kan hygge sig med de svulstige figurer og farverige kombinationer, mens de voksne kan dykke dybere ned og kigge på betydningerne under overfladen. Så er der også en sidste
målgruppe, der kan få endnu mere ud af det, og det er folk, som elsker at analysere. Der er så meget filosofi bag denne film, at det er nærmest alt for uoverskueligt. Det at en film kan fungere på så mange lag er en sublim indikator om, at man har fat i et mesterværk.

Visuelt er Spirited Away absolut den vildeste film fra Studio Ghibli. Der er så mange fantastiske illustrationer og flotte figurer, samt et voluminøst univers af fantasifulde kreationer uden grænser. Det skal filmen have enormt stor ros for, da den alene på den visuelle side bliver en seværdig størrelse. Jeg er personligt mere til Miyazakis ‘My Neighbour Totoro’ eller ‘Princess Mononoke’, da de går lidt mere konkret til værks på nogle af handlingens elementer, mens Spirited Away bliver en lidt for flyvsk oplevelse. Samlet set er Spirited Away i sin opbygning en fantastisk film, som sætter tankevækkende elementer i spil på så mange lag i løbet af handlingen, men dog i lidt for abstakt et omfang til min smag. Visuelt er den formidabel og den kan på det allervarmeste anbefales, hvis du trænger til intelligente animationshistorier og en røvfuld symbolske undertoner.

Release: 10-03-16 på Blu-ray.

Spirited Away trailer