ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Star Trek: The Wrath of Khan (Blu-ray)

Anmeldelse: Star Trek: The Wrath of Khan (Blu-ray)

star_trek_wrath_of_khan_directors_cut_blu-ray_nordic-37648008-frntl

Når man kigger tilbage på de gamle originale og klassiske fortællinger om Star Trek-universet, kan man med moderne øjne måske godt blive lidt forpustet af de meget gammeldags effekter, klippeteknikker og narrativer. Hardcore-fans søger gerne tilbage til originalen for det bedste guld, og det har også sin charme – jeg har kigget nærmere på en af de bedre historier, som har bevæget sig fra serieuniverset til det store lærred – nemlig Star Trek: the Wrath of Khan.

Filmen følger holdet fra USS Enterprise, som er gået hver til sit. Kaptajn Kirk er blevet forfremmet til admiral, men keder sig i tilværelsen. Spock, Sulu og Scotty er stadig ombord på skibet, og beder Kirk om at tage med dem på en træningsmission. Samtidig falder Chekov i en anden ende af galaxen over en gammel fjende, Khan, som ser sit snit til at udføre sin bestialske hævn og Kirk en gang for alle.

Filmen er nok en af de største succeser i franchisen, da den byder ind med et mere intenst tempo og større dybde i narrativet end tidligere. Den giver et mere dybt og personligt billede af karakterne og fortæller historien ud fra en skillevej i deres karrieremæssige udvikling – filmen er bevidst om, at skuespillerne ikke er helt nye længere, og det bliver en del af handlingens udgangspunkt. Dette giver en større indlevelse i universet og desuden gør det hele mere emotionelt genkendeligt frem for blot sjove og anderledes rumeventyr.

Historiemæssigt og strukturmæssigt vil jeg stadigvæk altid sværge til Star Wars og deres originale trilogi. Det er sikkert en smagssag, men jeg føler en større originalitet, dynamik og spænding i stjernekrigshistorierne frem for alt. Men i forhold til den første films lidt trivielle opbygning gør denne efterfølger virkelig alt for at komme i ind i kampen med nogle nye og innovative måder at bygge en historie op på. Det bærer tydeligt præg på underholdningen og Star Trek-universet får pustet nyt liv i franchisen.

Udgivelsen fås både i almindelig udgave og Director’s Cut, hvilket gør den til en interessant sag for Star Trek-fans. På den måde kan man fornøje sig med lige den udgave, som passer til forventningerne og nostalgien. Selve filmen har fået en overordentlig lækker finjustering i kvaliteten og hele opskaleringen til HD-kvalitet gør det til en fryd for øjet. På trods af den høje alder, som en film fra 1982 nu en gang har, så præger det hverken filmens autentiske følelse eller handlingen. Tværtimod.

Samlet set er Star Trek: Wrath of Khan en af de bedste Star Trek-film fra den originale æra. Handlingen har fået et los i røven med energi, dynamik, følelser og ikke mindst spænding over hele linjen. En film, som stadig underholder 34 år efter sin release.

Release: 05-09-16 på Blu-ray.

Star Trek: The Wrath of Khan trailer