ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Steppeulven (DVD)

Anmeldelse: Steppeulven (DVD)

1

60’erne og 70’erne bliver altid omtalt som de unge frisindedes storhedstid, da rekreationsmidler, sex og afstandtagen til autoriteter var det helt store hit blandt unge. Det giver ikke blot en historisk punkt på den menneskelige tidslinje, men giver også grobund for nogle ret interessante fortællinger på det store lærred – her kan man med den rette tidslige atmosfære komme helt tæt på universet i datidens samfund. Steppeulven er af den kaliber, og formår at komme så tæt på følelsen, at man nærmest kan smage det.

Filmen følger den unge aktivist Eik (Joachim Fjelstrup), som forsøger at finde meningen med livet, men i forløbet falder pladask for den underskønne Iben (Marie Tourell Søderberg). Sammen lever de det vilde liv med stoffer, sex og frihed, men kærligheden kommer i sidste ende i mellem dem og Eik drager ud på en selvransagende rejse for at kunne vinde Iben tilbage – med tragiske konsekvenser.

Jeg havde lidt bange anelser om, at denne film ville være en lidt kedelige affære, som kun fokuserede på bandet og en lidt kunstnerisk overdrevet fortælling. Heldigvis så overraskede Steppeulven gevaldigt, da den kommer på banen med en eksplosiv energi og et meget dyb og tankevækkende fokus på ungdommen, men mest af alt repræsentanter af ungdommen. Det er et meget vindende træk ved fortællinger om tidslige perioder, at man fokuserer på at lade karakterer i selvsamme univers fortælle historien frem for blot at tro, at man kan underholde af den retro-lignende stil. Det giver et nostalgisk tilbageblik eller et sjovt retro-glimt ind i en glemt verden at se tøjstilen, frisuren og gadebilledet, men det er ikke nok i sig selv. Heldigvis har filmen pakket et solidt ensemble af skuespillere på benene, som ikke er bane for at kaste sig ud i et følelsesladet epos af følelser, uvidenhed, naivitet og store tanker om livet og døden.

Hovedkarakteren Eik spiller af Joachim Fjelstrup stjæler absolut billedet, da han er meget ny på lærredet, men alligevel formår at virke som én, der har lavet professionelle film i evigheder. Han formår både at virke selvsikker i sit fag, men også usikker i den grad, at han gør sin unge karakter realistisk – han formår at skabe en karakter, som både er elskværdig men også usympatisk, og overordnet set en figur man har lyst til at følge fra start til slut. Hans kvindelige modspiller Marie Tourell Søderberg er desuden også helt fantastisk i sin rolle. Hun skal være med til at diskutere livets store spørgsmål, men skal mest af alt agere den seksuelle faktor, den uopnåelige skønhed og en ung, smuk forførende kvinde i livet. Hun er på alle punkter en fantastisk karakter, som driver tilskueren ind i plottet som en sirene fra de gamle myter – hun er naturlig, smuk og ikke mindst et realistisk billede af den unge uskyldige udforskning af sin egen seksualitet i form af en ungpige med røde kinder og svulmende former.

Jeg blev personligt overrasket over, hvor meget sex og nøgenhed filmen egentlig indebar. Jeg var godt klar over, at den ville handle om den ungdommelige frihed, men jeg havde alligevel ikke troet, at den ville komme så meget ind kampen. Det er absolut et vigtigt træk i filmens underholdningsværdi, da den provokerer som de unge gjorde dengang, og viser en råt for usødet-handling med rødder i hippie-begyndelsen. På den måde bliver filmen også et troværdigt portræt af tiden og personerne, da den ikke lader sig binde af almen censur, men viser sex og menneskekroppen frem i tide og utide uden at føle sig skamfuld eller over grænsen.

Selve handlingen fortælles også i et meget anderledes tempo og er konstrueret i et meget abstrakt forløb. Selve filmen er baseret på en virkelig historie, og i stedet for at følge tidsudviklingen kronologisk, fokuserer filmen på at skabe stemninger frem for kontinuitet. Man vender gerne tilbage til den egentlige historie, men historien og klippene springer heftigt i tid, så man både får aktion og reaktion i forskellige rækkefølger. Det giver en dynamisk fortælling, som ikke hæmmes af forudsigelighed, men overrasker og skifter tempo og tema i et herligt uigennemskueligt mønster. Samlet set er Steppeulven en overraskende god fortælling, som rammer plet på den følelsesmæssige og skuespilmæssige front, og den lettere ukendte historie for den yngre befolkning får nyt liv i denne pulserende fortælling om livet, døden og mest af alt kærligheden.

Release: 06-08-15 på DVD.

Steppeulven trailer