tirsdag, april 23, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Supernatural - sæson 10 (DVD)

Anmeldelse: Supernatural – sæson 10 (DVD)

1

Siden Winchester-brødrene for første gang tog ud på monsterjagt tilbage i 2005, har jeg fulgt dem i tykt og tyndt. Hitserien er muligvis ikke et storslået drama eller fyldt med overvældende solide skuespilpræstationen, men serien er i sig selv en fantastisk form for ’guilty pleasure’, hvor man kan lægge hjernen på hylden og nyde et godt gys blandet med solid drengerøvshumor.

Serien er nu nået sin 10. sæson og man kan på visse punkter godt mærke, at der ikke er så meget at hente fra den originale kilde af idéer. Den er dog et stort skridt videre fra sæson 7 og 8, mens den fortsætter den stigende tempofremstilling fra sæson 9. Handlingen følger Sam i hans forsøg på at opspore sin bror Dean, der få måneder forinden døde og blev genoplivet som en dæmon. Sam giver ikke op på sin bror og vender hver en sten i deres gamle skrifter i håbet om at finde en løsning på problemet. Gamle flammer og bekendtskaber vender tilbage for en kort bemærkning og drengene finder desuden hurtigt ud af, at der venter sig en større trussel i mørket, end de før havde antaget.

Serien er for længst nået til et punkt i udviklingen, hvor man skal være hardcore fan for at følge med. Den rummer selvfølgelig stadig de klassiske, simple afsnit, hvor man følger nogle småhistorier og sjove inputs, men ellers fylder hovedhistorien væsentligt mere end den gjorde i starten. Heldigvis blev jeg personligt med det samme grebet af historien atter en gang, og det skyldes også måden, hvorpå sæsonen er delt op – den første del af sæsonen fokuserer delvist på hovedhistorien, men har alligevel separeret de to hovedpersoner et stykke tid, hvilket giver dem fri mulighed til at søge andre veje i historien. Den sidste halvdel kan så samle trådene og bygge de små historier langsomt sammen med den overordnede historie. Det giver nogle solide handlingsmønstre, som holder seeren underholdt fra start.

Sæsonen bringer som nævnt tidligere en masse gamle ansigter ind i billedet for en kort bemærkning, og det lugter en smule af en mangel op opfindsomhed og nytænkende elementer. Men skaberne og figurerne er alligevel så etablerede og karismatiske, at man som seer blot følger strømmen og nyder gensynene. Man kunne af og til godt undre sig over, at sæsonen ikke bringer flere nye monstre og fjender i spil, men i forhold til slutningen giver valget rigtig god mening i forhold til sæson 11. Heldigvis stjæler Jensen Ackles og Jared Padalecki billedet med deres ukuelige bromance, sjove skænderier og ikke mindst mærkelige laster i livet. De har fået meget mere frirum til at være mere skarpe i deres karakteres ustabilitet og det giver en dynamisk duo med et arsenal af sjove øjeblikke i ærmet og en solid ironisk tilgang til horror-konceptet.

Med et seriemarkedet som i flere år efterhånden fokuserer på sæsonlængder på mellem 6-13 afsnit med en varighed, så er det noget af en mundfuld at skulle i gennem 23 afsnit a 40 minutter i Supernatural. Heldigvis er serien bygget op på den måde, at man ikke gå glip af noget ’aktuelt’ eller oplever alt for mange spoilers, hvis man kommer lidt bagud i processen – den dykker ned i en moderne fortælling om monstre og monsterjægere med et skævt smil på læben, og her gør det ikke noget, hvis man lige trænger til en pustepause ind i mellem sæsonerne. Her taler jeg selvfølgelig ikke for mig selv, som nok omtrent så sæsonen på blot 3 dage.

Handlingsmæssigt har sæsonen samlet lidt af energien op fra 4-5 sæson, hvor underholdningen er præget af skarpt tempo, hurtige klipninger og ikke mindst mere fokus på action og dynamikken mellem de to hovedpersoner. Serien er ved at komme ind på det rigtige spor af gnisten i konceptet, og sæson 10 lægger op til et brag af en fortsættelse.

Samlet set er 10. sæson af Supernatural bestemt ikke en skuffelse. Den er ikke lige så skarp som nogle af de første sæsoner, men formår at bevare mystikken, drengerøvsstemningen og uhyggen i en lækker symbiose, som fortsat gør Supernatural til en af de bedste drengerøvsserier på markedet.

Release: 30-11-15 på Blu-ray.

Supernatural trailer