ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Sværdet i Stenen (Blu-ray)

Anmeldelse: Sværdet i Stenen (Blu-ray)

1

Walt Disney-selskabet har produceret en række nummerede klassikere, som stammer helt tilbage fra 1937, og har på nuværende tidspunkt nået op på hele 52 animerede spillefilm. Nu hvor Blu-ray-skiven så småt er blevet så integreret en del af vores hverdag, har Disney-selskabet i længere tid begyndt at genudgive de gamle, hyggelige klassikere i nyrestaurerede udgaver. Denne gang kigger vi nærmere på The Sword in the Stone.

Vi følger den unge Arthur, som forsøger at komme frem i livet, men han bliver holdt tilbage af sin svage fysik i forhold til sin adoptivfar og bror. Han får ingen tillid af sine omgivelser, men da han en dag dumper ned i troldmanden Merlins hytte, bliver tingene for alvor vendt på hovedet – Merlin ved ikke, hvad Arthurs skæbne er, men han ved, at han er en vigtig person. Dette leder dem ud på en fascinerende dannelsesrejse, hvor Arthur lærer om de meget turbulente aspekter af livet.

Filmen er præget af klassiske penselstrøg fra en tid, hvor Walt Disney selv stod bag alle produktionerne. Man kan tydeligt se sporene af nogle fine tegnestrøg, og selvom disse ’skavanker’ bliver fjernet i nutidens animationer, så rummer disse film alligevel en herlig charme på grund af det rustikke ydre. Når man tænker på, at alle elementerne er tegnet i hånden, så bliver man virkelig overrasket over, hvor dygtige de var allerede tilbage i starten af 60’erne. Der er fokus på klassiske elementer som levende service, stole og møbler, som man også senere ser i Skønheden og Udyret, Bjørne Brødre og andre nyere produktioner. Hele filmen emmer af magiske virkemidler gennem den klassiske troldmand Merlin og hans morsomme, men lidt gumpetunge tilgang til livet.

Det er en af de første Disney-film, hvor forvandlinger fra menneske til dyr finder sted – denne forvandling bruges ikke kun for morskab og for at vise, hvor talentfulde tegnerne er, men bruges også til at illustrere en given pointe, metafor eller morale, så børn og unge forstår den billedligt såvel som sprogligt. Dette præger ofte nogle af de ældste animationsproduktioner, og jeg elsker, hvordan Disney-selskabet har formået at pakke moralske undertoner ind i fantastiske universer, så man slet ikke som barn er klar over, at man egentlig lærer noget. Sværdet i Stenen er dog meget lærerig og spækket med fascinerende detaljer om livet, som tydeligt skinner i gennem plottet – det er absolut heller ikke noget negativt i dette omfang, da man blot bliver fortalt nogle få ting, som børn vil finde fascinerende.

Der er tydelige referencer til klassiske kortfilm i forhold til ulven i filmen og de små, sjove katten-efter-musen-klip, hvilket vækker associationer til de små klip, som underholdte i den ugentlige Disney-sjov. Filmen er meget tidstypisk i forhold til små, sjove montager og klip frem for overordnet, gennemarbejdede jokes, som gradvist bliver fortalt i sammenhæng med handlingen – her er der mere fokus på små øjeblikke i filmen, mens handlingen blot er et skelet til sangene, eskapaderne og de små, sjove biroller. Selve handlingen er tydeligvis meget eksperimenterende, og det er egentlig noget, som virkelig sætter gang i underholdningskedlerne. Selvom filmen blev den sjette bedste indtjenende film i 1963, så er den faktisk fremmed for mange mennesker. Det er lidt af en skam, da den er en af Disneys mere filosofiske, avancerede og nytænkende produktioner i de tidligere år. Den tør at gå ud i aspekter af historien og animationsbranchen, som ingen andre havde prøvet før, og den virker som en lækker lille petriskål med forskellige testscenarier indenfor Disneys nu efterhånden umiskendelige popularitet.

Samlet set er The Sword in the Stone en fantastisk Disney-film, som både byder på hjertevarme, underholdning, humor og klassisk tegnestrøg. Den rummer stort set alle de ting, man forbinder med selskabet – kærlighed, morale, venskab og lærerige overgange fra barn til voksen. Den kan på det allervarmeste anbefales, da den både underholder børn og voksne med sit eventyrlige univers.

Bonus

Her finder man en række sjove klip, som enten byder på alternative scener eller små, sjove kortfilm indenfor samme univers. Derudover kan de mindste synge med på sangene i en karaoke-udgave, og som det sidste finder man et lille klip, som går i dybden med selve tilblivelsen af filmen. En lækker omgang bonusguf som underholder flere grene af aldersgruppe.

Release: 25-09-14 på Blu-ray

Find forhandler og den bedste pris på Sværdet i Stenen

Sværdet i Stenen Trailer