ForsideAnmeldelserAnmeldelse: The Best Exotic Marigold Hotel (DVD)

Anmeldelse: The Best Exotic Marigold Hotel (DVD)

the_best_exotic_marigold_hotel_nordic-25397850-frntl

Som en del af Fox Searchlight Pictures 20 års jubilæum har vi valgt at fokusere på nogle af selskabets største titler, og denne gang kigger vi på en kulturel oplevelse i det indiske landskab med en flok pensionister.

Filmen følger syv forskellige mennesker, som alle er nået til det punkt i livet, hvor man skal på pension. De har alle sammen forskellige tilgange til livet og hverdagen, men disse forskellige personligheder ender ud med at bo det samme sted i en indisk by. I brochuren virkede hotellet til at være en drømmeoplevelse med kulturelle overdådigheder, men synet ved ankomsten er noget anderledes. Alligevel vælger de fleste at få det bedste ud af situationen, og langsomt åbnes disse ældre menneskers syn for livets glæder endnu en gang.

Handlingen fokuserer på nogle livsbekræftende virkemidler, men ridser kun i overfladen, hvilket skaber en hyggelig film – ikke en gribende film. Den karakteriserer forskellige typer af ældre borgere, som alle har en indskrænket tilgang til det nye, moderne samfund og nye oplevelser – alt fra racister, luksusdyr og kåde bedstefædre er blandt denne lille skare af pensionerede mennesker, som alle finder gnisten i livet gennem Indiens kulturelle oplevelser. Der er voldsomt mange stereotype handlinger, karakterer og temaer i denne film, som bliver behandlet på hver deres, unikke måde. Mange af dem fungerer helt sublimt, som f.eks. Maggie Graces karakters overgang fra en racistisk tilgang til udlændinge til en mere accept af mennesket generelt – mens forholdet mellem nogle af de single-pensionister mister lidt af sin gnist ved at have et for ungdommeligt et syn på tingene.

Judi Dench gør det formidabelt i hovedrollen som den oplevelsesrige personlighed, der får selskab af en utroligt velspillende Tom Wilkinson og Maggie Grace. Det er ikke som sådan noget Oscar-værdigt at finde i skuespillet, men de formår at indkapsle deres vidt forskellige tilgange til livet meget fornemt og giver et realistisk billede af den ældre befolknings syn på livet. Følelserne virker ægte og virkelighedstro, hvilket gør, at man kommer helt tæt ind på kroppen af de forskellige personligheder. Man kan mærke hjertevarmen og den rare stemning sprede sig ud gennem flokken og ud til publikum.

Filmen viser også en rigtig flot kulturel oplevelse af Indiens hverdag, hvor man ser de smukke bygninger, hektiske dagligdage og ikke mindst en masse gastronomiske finurligheder. De britiske pensionister står i stor kontrast til det eksotiske liv i Indien, hvilket skaber en lækker dynamik mellem to forskellige verdener. De forskellige kulturer bliver langsomt og møjsommeligt integreret i hinanden gennem en masse op- og nedture i menneskegruppen, hvor man ikke blot oplever en udvikling i handlingen, men også en udvikling i karakterernes forhold til sig selv og hinanden.

Filmen går også i dybden med generationskløften mellem den unge Sonny (Dev Patel), som forsøger at smide sine forældres lænker fra sig og slippe for arrangerede ægteskaber. Det er lidt en selvmodsigelse, at den ældre generation fra England er dem, som skal hjælpe ham til at drive sit helt eget liv, men det fungerer fornemt på den måde, at man skal lære at acceptere individuelle valg i livet. Filmen begraver sig dog lidt for meget i klichéer på visse tidspunkter, da man på flere punkter kan forudse, hvordan tingene vil ske. Det gør filmen meget sikker i sin struktur, og hvis man har brug for et lille livsbekræftende øjeblik, så fungerer filmen netop præcist til det formål.

Her finder man blot en lille dokumentar, som går i dybden med de flotte optagelser i Indiens landskab. Der er ikke meget at komme efter i bonussektionen, men det lille klip er alligevel ret interessant.

The Best Exotic Marigold Hotel er på visse punkter nogle minutter for lang, men generelt set meget hyggelig og livsbekræftende. Filmen går i dybden med den tanke, at livet ikke er slut, bare fordi man er blevet gammel og træt – der er stadigvæk masser af ting at opleve i den pensionerede tilværelse, og filmen illustrerer dette til perfektion.  Handlingen bliver bakket op af et solidt cast af dygtige, aldrende skuespillere og det hele føles generelt som en hyggelig, eventyrlig rejse ind i livet.

Release: 07-10-13 på DVD
Find forhandler og den bedste pris på The Best Exotic Marigold Hotel

The Best Exotic Marigold Hotel Trailer