ForsideAnmeldelserAnmeldelse: The Croods (Blu-ray)

Anmeldelse: The Croods (Blu-ray)

The-Croods_(Family)

Disney-Pixar-samarbejdet ligger stadig på tronen over de mest sete og bedst indtjenende animationsfilm i gennem de sidste mange årtier, men med tiden er en række andre selskaber begyndt at skubbe lidt til monopolet. Et af disse selskaber er DreamWorks, som smed deres første animationsfilm Antz ud i 1998 som en konkurrence til Pixars A Bug’s Life. I stedet for at konfrontere giganterne med deres egen version, fandt selskabet hurtigt frem til opskriften på original, filmisk magi. Det ses bl.a. med filmene Shrek, Kung Fu Panda og How to Train Your Dragon. Med en værdig plads blandt leverandørerne af de bedste animationsoplevelser har DreamWorks brygget et nyt bekendtskab sammen – The Croods!

Vi følger familien Croods ledet af den overbeskyttende far Gru(Nicolas Cage), som forsøger at holde sin familie fra at prøve noget nyt og blot gemme sig i deres hemmelige hule. Den rebelske teenager Eep(Emma Stone) beslutter sig for at trodse sin fars ordre om at blive i hulen om natten, hvorefter hun støder ind i den mere moderne og frisindede Guy(Ryan Reynolds). Landskabet er i mellemtiden begyndt at gå til grunde, hvilket tvinger dem til at begive sig ud på et nyt eventyr i jungleverdenen – en verden, hvor alle bliver testet på hver deres måde og må tage den endelige beslutning – skal de fortsat gemme sig eller kaste sig ud den nye verden?

Når det kommer til opfindsomme, nye koncepter, er DreamWorks altid foran de andre. Man har aldrig rigtig før set en animationsfortælling om en flok hulemænd, hvilket givet frit spillerum til instruktøren og animatorerne. Hele konceptet er ikke set før og man kan virkelig mærke det stærke potentiale i denne fortidsfortælling. Selve symbolikken med den overbeskyttende far og rebelske datter er set utrolig mange gange før, men aldrig rigtig på den måde som The Croods er opstillet. Man føler dog lidt på visse punkter, at mange af vittighederne og eskapaderne er set før, hvilket giver nogle få klichéassociationer i løbet af handlingen. Det er heldigvis kun i et meget begrænset omfang, da man det meste af tiden underholdes af de nytænkende vinklinger på en klassisk animationsfortælling.

Selve tempoet i filmen er klassisk for film under dette produktionsselskab – der er altid mindst én scene, hvor folk løber, træner eller jagter hinanden med nærmest danseagtige og velkoreograferede trin. Det så man bl.a. også i Kung Fu Panda, hvor animationerne virkelig blev lavet med omhu med hensyn til de vilde kampsekvenser. I The Croods sker dette under jagten på den daglige morgenmad, hvor man ser jagten samtidig med at man kommer i dybden med det opfindsomme landskab. Landskabet er nemlig ikke historisk korrekt med virkeligheden, da animatorerne har kombineret forskellige dyr med hinanden for at finde på nogle nye, unikke dyrearter. Bl.a. kombinationen af en papegøje med en sabeltiger eller de piratfisk-lignende fugle, som slår alt ihjel på deres vej. Man føler sig nærmest som værende i et helt nyt univers af unik natur og spændende dyr, hvilket øger underholdningsniveauet i selve filmen.

Her får man mulighed for at få en introduktion til det store univers af forskellige krydsninger af dyr, som man kan finde i filmen.  Derudover er der en masse slettede scener samt en lærerig dokumentar, som går i dybden med, hvordan man tegner en animation. Som det sidste er der en række trailers, samt en lille historie med primitive animationer, som fortæller historien om Guy og hans følgesvend. Samlet set en lille, men interessant omgang bonusmateriale.

Stemmerne fungerer helt perfekt til deres forskellige roller og man får en realistisk fornemmelse af deres individuelle brik i fortællingen. Handlingen er spækket med en god sammenstrikket opbygning af op- og nedture, som kendetegner den klassiske børn-animationsfilm. Men det komiske niveau har et omfang som både underholder store og voksne på forskellige måder – de små griner af babyen, som opfører sig som en hund, mens den lidt ældre seer kan underholdes af de opfindsomme krydsninger hos dyrene samt den ironiske forestilling om neandertalernes uvidenhed.

The Croods overraskede mig positivt fra start til slut og kan absolut anbefales til både store og voksne!

Release: 16-10-13 på DVD, Blu-ray og 3D Blu-ray.
Find forhandler og den bedste pris på The Croods