torsdag, april 18, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: The Muppets: Most Wanted (2014)

Anmeldelse: The Muppets: Most Wanted (2014)

MuppetsMW_DVD_3D_scandi

Siden Jim Henson i 1955 for første gang introducerede verden til The Muppets, har deres succes været enorm. Navnet kommer af sammensmeltningen af ’marionette’ og ’puppet’ og de små finurlige dukker har underholdt i flere generationer. Den første film med udspring i serien dukkede op i 1979, og efterfølgerne kom løbende med få års mellerum indtil 1999. Her gik der hele 12 år, før en ny Muppet-film så dagens lys, og mange var spændte på at se, om der stadig var underholdning at finde. The Muppets i 2011 blev heldigvis en enorm succes, og det fik skaberne til at få blod på tanden. Her for nyligt dukkede endnu en ny Muppet-film op, og jeg har taget et kig på, om den kan leve op til sine forgængere.

Vi følger The Muppets kort efter deres optræden i slutningen af 2011-filmen, hvor deres succes er blevet opfanget af den mystiske person Dominic Badguy (Ricky Gervais), som vil have dukkerne med på en verdensturné. Pludselig befinder dukkerne sig uvidende i midten af et juveltyveri, som strækker sig over hele verden – et juveltyveri som er anført af den modbydelige frø Constantine, som har opdaget, at han ligner Kermit the Frog utroligt meget. Derfor laver han den klassiske ombytning, og mens Kermit bliver sendt til et fængsel i Sibirien, kan Constantine planlægge sit kup i ro og mag blandt de andre dukker. Kan The Muppets komme ud af fedtefadet, før det er for sent?

Det som gjorde filmen fra 2011 til en succes var Jason Segel og Amy Adams fornemme indlevelse i Muppets-universet, samt en selvransagende tilgang til Muppet-dukkernes efterhånden slidte omdømme med en helt ny og unik karakter ved navn Walter. Denne unikhed mangler i denne film, da de tager for givet, at dukkerne stadigvæk kan underholde ene og alene på deres gamle præmisser. Desværre er filmen præget af alt for meget sang og dans, hvilket gør, at handlingen bliver en smule overdækket i montager og kedelige sammensætninger. Der er heller ikke nok humor i plottet, men i stedet mere en forsøg på at trække folk ind udelukkende på gensynsglæde og nogle lidt usjove præstationer af Ricky Gervais og Tina Fey.  Derfor virker den langt mere kedelig i forhold til sin forgænger og man føler lidt, at citronen er blevet presset en tand for meget.

Dog skal filmen heller ikke sables ned, da den formår at komme på banen med nogle ret så snedige kombinationer af krimigenren og den komiske andel. Den minder om en god krydsning mellem The Naked Gun og Muppets klassiske serieafsnit, og på det punkt fungerer det godt. Originaliteten mangler, men hvis man er hardcore Muppet-fan, så vil man helt sikkert sætte pris på den. Den er som altid spækket med sjove cameos af kendte, som alle har fået en utrolig lille rolle i filmen, hvilket gør deres tilstedeværelse utrolig komisk. Filmen i sig selv følger også en fedt nok koncept med tyveri og bedrageri, men handlingen er lidt for langtrukkent til, at man kan holde tempoet kørende nonstop. Konceptet rummer et stort potentiale, men alligevel er der lidt for mange huller og ubrugte tematikker til, at man kan kalde det en klassiker.

Samlet set er Muppets: Most Wanted ganske underholdende, men kan slet ikke leve op til forgængeren. Der er klassiske gensyn, sjove virkemidler og nogle underholdende cameos samt en interessant handling, men sammensætningen er ikke helt justeret i forhold til udfaldet og man får en lidt middelmådig omgang Muppet-underholdning.

Release: 18-08-14 på DVD
Find forhandler og den bedste pris på The Muppets: Most Wanted

The Muppets: Most Wanted Trailer