fredag, april 19, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: This is 40 (DVD)

Anmeldelse: This is 40 (DVD)

this-is-40

Instruktøren Judd Apatow er blevet en berømthed for sine platte, selvironiske, grænseoverskridende og sindssygt morsomme komedier i gennem tidens løb. Her kan man med god fornuft bl.a. nævne The 40-year Old Virgin, Pineapple Express og Knocked Up. Karakteristisk for Apatow er hans umiskendelige komik og det faktum at hans komediefilm ofte er over to timer lange, hvilket ikke er noget, man normalt ser andre steder i genren. Den sidstnævnte film indeholdte en række biroller, som interesserede instruktøren ekstra meget, og nu er der kommet en slags efterfølger til komediesuccesen.

Fokusset er ikke længere på Katherine Heigl og Seth Rogens roller som uønskede forældre, men i stedet placeret hos det tilsyneladende ustabile ægteskab mellem roller spillet af Paul Rudd og Leslie Mann. Deres gnist er så småt ved at dø ud, deres forretninger går i vasken og deres børn er helt ustyrlige – og så er de samtidig fyldt 40 år begge to, hvilket er uhyggeligt tæt på at være dråben, som får bægeret til at flyde over. De er begge nået til det punkt, hvor deres ægteskab enten må briste eller bære og vi følger deres udvikling på godt og ondt.

Handlingen er meget mere seriøs og baseret på drama end sin ’forgænger’, hvis man kan kalde den det. De to film hænger blot sammen på det punkt, at man har skiftet fokusset væk fra karaktererne med det vilde ungdomsliv og i stedet beskæftiget sig med de personer i filmen, som allerede havde slået sig ned med villa, Volvo og vovhund. Man skal i hvert fald ikke begynde at sammenligne de to film, da This Is 40 på den måde ikke ville kunne nå Knocked Up til sokkeholderne. Det er vidt forskellige genrer og på trods af Apatows klassiske sortkomiske præg på handlingen, er denne film meget mere seriøs. Den bliver bare efter undertegnedes smag alt for seriøs i konceptet og skuespillerne er lidt for useriøse til at skabe så stor drama, som filmen forsøger at skabe.

Der er heldigvis mange små, sjove inputs i filmen, som sætter gang i smilebåndet – bl.a. Jason Segels gæsteoptræden som en lummer, personlig træner og ikke mindst Rudd og Manns utroligt realistiske kemi i løbet af deres op- og nedture. Apatow er dog ikke rigtig klar til at give os en virkelig dybdegående dramafortælling, men formår stadigvæk at få seeren til at dø af grin op til flere gange. Man kommer helt tæt på personerne i historien og de realistiske elementer i filmen, hvilket giver seeren stor interesse for at de to ægtefolk får det bedste ud af deres forhold. Grunden til at filmen ikke når helt op til de helt store højder, som man havde håbet af produktionen, er, at den i bund og grund mangler mere kød på humordelen. Vi kommer ikke dybt nok ned til de morsomme sider af deres forhold, og komikken er ført bag lyset af en række lidt for langtrukne dramaturgiske aspekter.

Karaktererne er rigtig interessante, men den manglende komik gør filmen en halv time for lang til at kunne nå helt op i den højeste ende af underholdningsskalaen. Judd Apatow har drejet instruktørstolen i en retning, som han ikke helt har taget om endnu, og vi håber, at han fremover vil fortsætte i samme geniale, komiske stil som førhen. This Is 40 når aldrig helt op på højde med hans tidligere bedrifter, og den overdrevne dramaeffekt samt en lidt for seriøs tilgang til emnet placerer filmen lige i midten af karakterskalaen.

Intet

Release: 29-08-13

Find forhandler og den bedste pris på This is 40