torsdag, marts 28, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Tornerose (Blu-ray)

Anmeldelse: Tornerose (Blu-ray)

1

Disney-prinsesser er bestemt ikke en mangelvare, og stimen fortsætter stadigvæk den dag i dag med f.eks. to prinsesser i Frozen eller den nytænkende afbildning af Rapunzel i Tangled. Disney-selskabet er ikke bange for at vise deres kvindeskikkelser frem og det er helt sikkert noget, som får små piger til at klappe i deres små hænder. En af de helt gamle klassikere, Tornerose, er landet i min postkasse og jeg kigger nærmere på, hvorvidt filmen stadigvæk holder vand.

Vi følger en royal familie, som efter lang tid endelig formår at bringe en datter ind i verdenen. Under hendes dåbsceremoni bliver den lille datter Aurora velsignet af tre gode feer, men hele velsignelsen bliver afbrudt af ankomsten af den modbydelige, onde heks, Maleficent. I vrede kaster hun en forbandelse over Aurora, som lyder, at hun vil dø som 16-årig efter at være blevet stukket på en ten. De gode feer kan ikke hamle op med mørk magi, men formår alligevel at ændre forbandelsen fra død til dyb søvn. Nu er det op til de tre gode feer at holde hende beskyttet indtil hendes 16-års fødselsdag, men kan de holde den mørke magi væk eller er Aurora fortabt?

Tornerose er uden tvivl en af de helt store klassikere, hvis man fokuserer på det æstetiske udtryk i de fornemme pensel- og tegnestrøg. Den er utrolig gammeldags og benytter sig af ubevægelige kulisser og omgivelser, mens de animerede figurer alligevel formår at blive en integreret del af omgivelserne. Tegningerne er faktisk ikke så rustikke og fulde af blyantstreger, som så mange andre produktioner var præget af dengang – der er i stedet en meget fin kontur omkring figurerne, hvilket værner om et stort arbejde med den visuelle del. Op til flere af filmens scener minder faktisk meget om malerier, da opbygningen af billedet ofte viser en storslået natur, hvor mennesket og naturen lever i harmoni. Det gør filmen utrolig smuk og velskabt, og man må virkelig tage hatten af for, at man kunne lave så flotte animationsfilm i slutningen af 50’erne.

Handlingsmæssigt fokuserer den meget på langsommelige historieopbygninger, og selve kernen af hele fortællingen med prinsen på den hvide hest, den dybe søvn og et ægte kærlighedskys bliver afviklet meget hurtigt i slutningen. Man føler lidt at prologen til filmen er meget langtrukkent til tider og har lidt svært ved at komme til kernen. Filmen varer jo kun 1 time og 15 minutter, så måske kunne det have været lidt mere min smag, hvis man havde fokuseret lidt mere på den hektiske kamp for at nå ind til Torneroses slot, i stedet for at dvæle ved en masse tilsyneladende ligegyldige dialoger. Det skal dog siges, at handlingen på sin vis i denne film blot er en lille brik i forhold til, at man i disse tidlige Disney-år gerne bare ville vise deres evner og fryde små børn med glade eventyr og sjove figurer. Så på det punkt fungerer filmen helt optimalt, da man som barn ikke tænker så meget over handlingsstrukturen, men i stedet er mere betaget af prinsesser, hekse og søde kaniner i skoven. Voksne bør også se lidt bort fra handlingens lidt ustrukturerede opbygning, da man egentlig bare bør nyde den visuelle fornøjelse. Den er uden tvivl kendt som en tidløs klassiker på grund af tematikken omkring ægte kærlighed, men mest af alt på grund af den visuelle overlegenhed og betagende struktur i sceneopbygningen.

Samlet set er Tornerose måske ikke min favoritfilm indenfor Disney-genren, men den vækker alligevel utroligt mange minder og værner om Disneys storhedstid tilbage i tiden, hvor selveste Walt Disney stadigvæk var med på holdet. Visuelt er filmen fremragende, handlingsmæssigt er den lidt ustabil, men overordnet set er det en fantastisk oplevelse for både børn og voksne.

Bonus

Her finder man mest underholdning til de yngste – spil, sange, prinsessefacts og musikvideoer. Desværre er der kun et kommentarspor til de voksne, som er interesserede i at vide mere om processen og hele stemningen dengang. Samlet set er bonusområdet ikke for det voksne publikum, men en god mulighed for at underholde børn i et par timer.

Release: 25-09-14 på Blu-ray
Find forhandler og den bedste pris på Tornerose

Tornerose Trailer